اظهار تاسف بعیدی‌نژاد از تکرار اشتباهات سیاسی در سوریه

حمید بعیدی نژاد در صفحه اینستاگرام خود محورهای سخنرانیش در کنفرانس "سوریه پس از گذشت شش سال" را به اشتراک گذاشت.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاسیون  گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان در لندن با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش محورهای سخنرانی خود در کنفرانسی که در مرکز اروپایی مطالعات افراط‌گرایی وابسته به دانشگاه کمبریج ارائه کرده بود را منتشر کرد.

حمید بعیدی نژاد در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
"محورهای سخنرانی بنده در کنفرانس «سوریه پس از گذشت شش سال» در مرکز اروپایی مطالعات افراط گرایی وابسته به دانشگاه کمبریج: 
 ١ - راهبرد اشتباه غرب در تلاش برای سرنگونی دولت سوریه به حمایت از گروه‌های تروریستی تحت عنوان "گروههای مسلح میانه رو"، گسترش نفوذ داعش و رشد افراط گرایی انجامیده و جز کشتار و ویرانی برای مردم عراق و سوریه نتیجه‌ای دربر نداشته است و باید هر چه زودتر متوقف شود. این بازی خطرناکی است که اگر تروریست‌ها در جهت حفظ منافع ما حرکت می‌کنند، آن‌ها را نیروهای مسلح خوب بنامیم. تقسیم تروریست‌ها به خوب و بد معنا ندارد. تروریسم به هر شکلی محکوم است.
 ٢ - در شرایطی که بخشهای مهمی از عراق توسط داعش باشغال درآمده و نیروهای آن‌ها به ٦٠ کیلومتری بغداد رسیده بودند، ایران به دعوت دولت عراق برای مقابله با داعش وارد میدان گردید که از آن زمان روند پیشرویهای داعش روند معکوسی پیدا کرد. داعش در آن زمان با حمایت حامیان خود مانند یک دولت عمل میکرد، نفت صادر می‌کرد، نقل و انتقالات مالی گسترده داشت و از طریق فروش اجناس اشیاء عتیقه موجود در موزه‌های تاریخی عراق و عملیات پولشویی درآمد زیادی را کسب میکرد. این بدون حمایت گسترده از آن‌ها امکان نداشت. 
 ٣ - واکنش سریع و فوری ایران در مقابله با داعش ناشی از شناخت عمیق ما نسبت به مبانی فکری داعش و قرائت متعصبانه، انحرافی و افراطی آن‌ها از دین اسلام میباشد که ریشه در وهابیت دارد. داعش رؤیای تشکیل خلافتی بزرگ که ایران را هم با نام خراسان بزرگ دربر میگیرد دارد که کاملا خیال پردازانه، اما خطرناک است. 
 ٤ - ما همواره به مقامات اروپایی نسبت به خطرات داعش و خطر حمایت از گروههای تروریستی هشدار می‌دادیم. می‌گفتیم که حتی اگر از بشار اسد هم خوشتان نمی‌آید از تروریسم علیه او حمایت نکنید، چرا که حمایت از تروریسم راهبرد مناسبی برای رسیدن به اهداف سیاسی نیست و عواقب نامطلوبی در پی خواهد داشت. ما همواره تاکید کرده ایم که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد. کشورهای غربی امروزه یکی پس از دیگری اعلام می‌کنند که تصمیم گرفته اند سیاست قبلی خود برای سرکوبی دولت قانونی سوریه را اصلاح کنند. اما متاسفانه این واقع بینی زمانی انجام میشود که این سیاست اشتباه به کشته و زخمی شدن صد‌ها هزار نفر و آوارگی بیش از ده میلیون نفر منجر شده است. 
 ٥ - ما بایستی برای تمامی گروههای مسلح سوری مشخص کنیم که چنانچه کشورشان را دوست دارند و تمایل دارند در آینده در آن ایفای نقش کنند باید دست از اقدامات نظامی بردارند و در فضایی بدون دخالت دیگران، از طریق گفت: وگو با یکدیگر و دولت مشکلاتشان را حل و فصل نموده و در مورد آینده‌ی کشور خود تصمیم بگیرند. 
 ٦ - جای تاسف است که اشتباهات سیاسی این کشور‌ها امروز هم در حال تکرار است. متاسفانه در شرایطی که جنگی نابرابر در یمن در حال وقوع است، میلیارد‌ها دلار اسلحه پیشرفته برای سرکوب مردم و کشتار انسانهای بی گناه یمن به منطقه صادر می‌شود که حتی از ظرفیت فنی و نظامی کشورهای وارد کننده‌ی منطقه نیز فراتر میباشد. "

اظهار تاسف بعیدی‌نژاد از تکرار اشتباهات سیاسی در سوریه

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار