فرانس24: زیان سنگین اعتراضات در گویان به برنامه‌های فضایی فرانسه

ادامه اعتراضات گسترده مردم گویان، روزانه میلیون ها یورو زیان به مرکز تحقیقات فضایی در این منطقه تحت تسلط فرانسه وارد می کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار؛ ادامه اعتراضات گسترده مردم گویان که منطقه ای تحت تسلط فرانسه است ، روزانه میلیون ها یورو زیان به مرکز تحقیقات فضایی در این منطقه وارد می کند.

تشکل برگزار کننده اعتصاب در گویان برای برگزاری تظاهراتی تاریخی در برابر پایگاه فضایی کورو واقع در این منطقه برنامه ریزی کرده است. تظاهرات از عصر امروز آغاز شده است. جنبش اجتماعی که از دو هفته پیش در گویان آغاز شده، احتمالا تشدید خواهد شد. 

بسیاری از مردم گویان پیشنهاد برنار کازنو نخست وزیر فرانسه را تحقیر آمیز خواندند.

نخست وزیر فرانسه نیز درخواست بودجه دو میلیارد و پانصد یورویی معترضان را درخواستی غیر واقع گرایانه توصیف کرد. در هر صورت شکست مذاکرات افزایش خشم معترضان گویانی را به دنبال داشته است.

گزارشگر این شبکه گفت: گویان مرکز برنامه های فضایی فرانسه و محل پرتاب فضاپیماهای آریان است. فرانس بیست و چهار در این قسمت بخشی از سخنان مارتن مارسی یکی از شهروندان گویانی را پخش کرد.

وی رونق اقتصادی و فعالیت های روزمره مردم گویان را مدیون پرتاب موشک های آریان از این منطقه دانست و گفت: اگر آریان نباشد، گویانی وجود نخواهد داشت.

گزارشگر افزود: مرکز ملی تحقیقات فضایی در گویان، موتور رشد اقتصادی این منطقه است. 

این مرکز ایجاد ده هزار و  هفتصد فرصت شغلی را موجب شده است. شغل پانزده درصد نیروی کار فعال در گویان با فعالیت های این مرکز وابسته است. به طور کلی می توان گفت فعالیت های فضایی در گویان، یک پنجم تولید ناخالص در این منطقه را به خود اختصاص داده است. اما ساکنان منطقه فقیر کورو بر این باورند که از این اقتصاد بهره ای ندارند.

گابریل سانا، دانشجوی ساکن محله کورو گفت: به نظر من در این مرکز فضایی بیش از حد سرمایه گذاری شده و توجهی به سایر مناطق نشده است.

گزاشگر ادامه داد: موشک آریان پنج قرار بود پنجم ماه مارس پرتاب شود. اما این عملیات به دلیل گسترش دامنه اعتراضات به تعویق افتاد. با توجه به برنامه ریزی برای پرتاب دو موشک آریان در ماه آوریل، نگرانی ها از ادامه اعتراضات افزایش یافته است. این بحران روزانه میلیون‌ها یورو زیان به مرکز تحقیقات فضایی وارد می کند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار