وعده‌های محقق نشده سازمان میراث فرهنگی که از سال95به سال 96 رسید را دراین گزارش بخوانید.

میراثی که سازمان‌میراث فرهنگی از سال95به سال96 می‌بردبه گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر ساله و با  فرارسیدن آخرین روزهای سال متوجه می‌شویم که به دلایلی چون تراکم کاری نهادها و ارگان‌های مختلف بخشی از وعده‌های داده شده آنها به صورت پرونده‌های محقق نشده‌ای باقی‌ مانده‌اند و به اصطلاح دیگر میراث سال گذشته برای سال آینده به حساب می‌آیند.سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست و مسئولان و معاونان این سازمان درسال 1395 وعده‌هایی داده‌اند که هنوز محقق نشده است.

بنابراین گزارش،مرمت موزه صنعتی تا خرداد ماه سال1395 یکی از وعده‌های محقق نشده سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در سال گذشته است. پس از حدود ۱۱ سال بی‌توجهی به موزه استاد صنعتی، بالاخره اردیبهشت ۹۳ سه ضلع وابسته به این موزه  یعنی میراث فرهنگی تهران، شهرداری و هلال احمر با نشستن پشت یک میز، درباره نحوه مشارکت برای احیا و مرمت موزه صنعتی به نتیجه رسیدند و یک ماه بعد داربست‌ها موزه را در برگرفتند و شفاهی قول داده شد تا خرداد امسال موزه به سرانجام برسد اما به نظر می‌رسد آن قول و تفاهمنامه دوام چندانی نداشت و هر روز حرف و حدیثی جدید از بنای تاریخی قرار گرفته در ضلع شمال غربی میدان توپخانه تهران شنیده می‌شد، مانند تصمیم هلال احمر برای تبدیل این مکان تاریخی به دفتر کارش؛ و در کنار این حرف‌ها به نظر می‌رسد مدت زمان مرمت این بنای تاریخی تمامی ندارد.

شایان ذکر است ایجاد کمپ گردشگری در قوچان یکی دیگر از وعده‌های محقق نشده سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در سال گذشته به حساب می‌آید. زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ پنج‌شنبه -21 بهمن با حضور در شهرستان قوچان و برای پیگیری مطالبات حوزه گردشگری این شهرستان اظهار داشت: اولویت اصلی سازمان، ایجاد کمپ گردشگری در شهرستان قوچان است؛اگر  لکه‌گذاری، بارگذاری و توده‌گذاری مشخص شده و مکان آن نیز در طرح تفضیلی شهر دیده شده باشد.

گفتنی است از وعده‌های محقق نشده دیگر سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری در سال گذشته می توان به پیگیری موضوع اسباب‌کشی اجباری معاونت صنایع دستی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران اشاره کرد. در تاریخ12بهمن ماه وپس از 24 روز از اسباب‌کشی اجباری معاونت صنایع دستی استان تهران ،رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به این‌که آیا تصمیم ندارد دستور دیگری برای پیگیری این موضوع صادر کند؟ گفت: درباره یک موضوع چندبار که دستور نمی‌دهند..

این در صورتی است که مدت‌ها از دستور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران مبنی بر انتقال معاونت صنایع دستی می‌گذرد، با آن‌که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دستور داد، اگر هم این معاونت به ساختمان دیگری منتقل شده است، باید به جای قبلی برگردد، اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

در این میان باید گفت راه‌اندازی دانشگاه استاد فرشچیان یکی دیگر از وعده‌های محقق نشده سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری است. طبق آخرین خبری که به دست ما رسیده این موضوع در مرحله ابلاغ رئیس جمهور به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و هنوز به انجام نرسیده است.

برندسازی و تجاری سازی گردشگری یکی دیگر از وعده‌های محقق نشده سازمان میراث فرهنگی‌صنایع دستی و گردشگری در سال گذشته است. طبق آخرین اخبار به دست‌آمده مسئولان امر معتقدند که تحقق این هدف نیازمند گذراندن یک پروسه طولانی است.
یکی دیگر از وعده‌های محقق نشده سازمان میراث فرهنگی‌صنایع دستی و گردشگری در سال1395انجام یک کار ویژه برای بازار تاریخی تهران است.

یادآور می‌شود اگرچه صاحبنظران در سال اخیر و به خصوص بعد از رخ دادن حادثه پلاسکو تأکید زیادی بر روی لزوم رسیدگی به وضعیت بازار تهران داشته‌اند اما براساس دیده‌ها و شنیده‌ها هنوز اقدامی برای رسیدگی به وضعیت این مجموعه تاریخی انجام نشده است البته بنابر آخرین اخبار به دست‌آمده گویا سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری رسیدگی به وضعیت این مجموعه را در اولویت قرار داده است.

خاطرنشان می‌شود راه‌اندازی پاسگاه ویژه گردشگران خارجی در تهران یکی دیگر از وعده‌های محقق نشده سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری است.بر اساس آنچه در دهمین جلسه کمیسیون ارتقاء امنیت گردشگران خارجی و مقصدهای گردشگری استان تهران  که در آبان ماه سال گذشته برگزار شد ،اینچنین مطرح شد که نخستین پاسگاه ویژه گردشگران خارجی در شهر تهران با هدف رسیدگی به مشکلات گردشگران خارجی و رفع آن‌ها در خیابان سپهبد قرنی راه‌اندازی شود البته تا به امروز خبری از راه‌اندازی این پاسگاه به دست ما نرسیده است.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار