بوم‌گردی به عنوان یک طرح نوپا در جهت رونق گردشگری کشور در سال‌های اخیر موجب بازگشت به دامن طبیعت و لذت بردن از فضای بومی روستاها شده است.

به گزارش خبرنگار میراثحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛بوم‌گردی به عنوان یک طرح نوپا در جهت رونق گردشگری کشور در سال‌های اخیر موجب علاقمندی گردشگران داخلی به ببازگشت به دامن طبیعت و لذت بردن از فضای بومی روستاها شده است.این طرح نشانه گرایش انسان متمدن و شهرنشین به آشتی هر چه بیشتر با طبیعت بکر موجود در مناطق کویری،کوهستانی و روستایی است و این امر یکی از وی‍ژگی‌های قابل توجه ایام نوروز به حساب می‌آید.ما هم در این گزارش به بهانه فرا رسیدن ایام نوروز به سراغ مازیار آل‌داوود،بنیانگذار بوم گردی در کویر مرکزی ایران رفته‌ایم تا جویای چند و چون کار بوم‌گردان و نحوه آمادگی آنها برای پذیرایی از گردشگران نوروزی شویم.

-انگیزه شما برای راه‌اندازی بوم‌گردی چه بوده است؟

انگیزه اصلی من برای اجرای طرح بوم‌گردی و راه‌اندازی اولین اقامتگاه فعال در این زمینه،برگشت مردم به روستا بود و فکر کردم که گردشگری بهترین راه برای این کار است زیرا هم‌اکنون 80تا90درصد توریسم ما فرهنگی است و گردشگران نیز ترجیح می‌دهند که بیشتر زندگی اصلی مردم را ببینند زیرا هر آنچه که در شهرها دیده می‌شود جزو زندگی روزمره آنها به حساب می‌آید البته ریشه همه گردشگران در روستاها بوده اما شاید ریشه خود را فراموش کرده باشند.

وی افزود: امروزه اکثر اقامتگاه‌های بوم‌گردی نتیجه کار برگشتن شهرنشینان به روستاها است یعنی بوم‌گردی به نوعی مصداق مهاجرت معکوس به حساب می‌آید.

-در بدو اجرای طرح بوم‌گردی با چه مشکلاتی مواجه بودید و هم‌اکنون با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنید؟

به نظر من مشکلاتی که در آغاز راه اجرای برنامه بوم‌گردی وجود داشتند به نوعی موجه بودند زیرا این طرح برای مردم و مسئولان تازه بود البته در حال حاضر همه این مشکلات حل شده‌اند.امروز همبحث ساماندهی اقامتگاه‌های بوم‌گردی مشکل عمده ما است که البته سعی می‌کنیم که با اجرایی کردن آن راه را برای افراد علاقمند به راه اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی هموار کنیم.

-چه آینده‌ای را برای طرح بوم‌گردی پیشبینی می‌کنید؟

روند شروع و اجرای طرح بوم‌گردی رو‌به رشد بوده است.

-چه پیشنهادی برای افراد علاقمند به راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی دارید؟

فراموش کنید که قرار است  برای توریسم به سراغ راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی بیایید اول اینکه با این کار  خودتان را از سر و صدای شهر نجات می‌دهید و درآمدزایی می‌کنید ثانیا اگر این هم اتفاق نیفتد چیزی را از دست نمی‌دهید و به زندگی در روستا عادت می‌کنید زیرا کسب درآمد در روستا راحت‌تر از کسب درآمد در شهر است.

وی افزود:آگاهانه و با اطلاع اقدام به فعالیت در حوزه بوم‌گردی بکنید و بیشتر بر روی کسب اطلاع از منطقه خودتان تمرکز کنید.

-چه پیامی برای گردشگران نوروزی دارید؟

ان شاءالله سعی کنید که از امکانات موجود درست استفاده کنید و به مردم روستاها و آیین و سنن آنها احترام بگذارید .همچنین از رها کردن زباله‌هایتان در طبیعت پرهیز کنید تا بتوانید روزهای خوبی را در دامن آن تجربه کنید.

-حرف پایانیتان چیست؟

ما خوشحال می‌شویم که گردشگران نوروزی به اقامتگاه‌های بوم‌گردی بیایند و آنجا را خانه خودشان بدانند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار