فرانس بیست و چهار اعلام کرد محور اصلی گفتگوی وزیر امور خارجه آمریکا در ترکیه، فتح‌الله گولن و اوضاع سوریه خواهد بود.

هدف تیلرسون از سفر به ترکیه چیست؟ استرداد یا عدم استرداد فتح‌الله گولن؟
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا که به ترکیه سفر کرده قرار است با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار کند. استرداد یا عدم استرداد فتح الله گولن، مبلّغ ترکیه ای مقیم آمریکا که به عنوان مغز متفکر احتمالی کودتای نافرجام ماه ژوئیه در ترکیه تلقی می شود و اوضاع سوریه از محورهای اساسی گفتگوی تیلرسون با اردوغان خواهد بود. 

آنتوان ماریوتی، گزارشگر این شبکه در گزارشی با اشاره به سلاح هایی که آمریکا به نیروهای سوریه دموکراتیک تحویل داده است، اعلام کرد این محموله جدیدی از کمک های نظامی است که برای نیروهای سوریه دموکراتیک در نظر گرفته شده است. این نیروها عمدتا از نیروهای کُرد تشکیل شده اند و همین مسئله کشور همسایه ترکیه را خشمگین کرده است. اما این ائتلاف (به اصطلاح) بین المللی و در راس آنها آمریکا است که این پشتیبانی را از آنها به عمل آورده است. وزیر امور خارجه آمریکا در این باره اعلام کرد تضعیف گروه تکفیری صهیونیستی داعش هدف نهایی نیست. ما باید آن را نابود کنیم. من می پذیرم که در خاورمیانه مشکلات زیادی وجود دارد. اما نابودی تشکیلات داعش اولویت اول آمریکا در منطقه است. نزدیکی ترکیه به روسیه غربی ها را نگران کرده است. ترکیه بعد از ماه ها تنش و پیش رفتن تا یک قدمی درگیری نظامی، از تابستان گذشته روابط خود با روسیه را بهبود بخشید. 

آنکارا با اعلام پایان عملیات خود در سوریه خاطر نشان کرد هدف از عملیات «سپر فرات» دفاع از مرزهای این کشور بود. گزاشگر فرانس بیست و چهار اعلام کرد در جریان این عملیات، ترکیه بیشتر کُردها را هدف گرفت تا تکفیری ها را.

بینالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه، اجرای عملیات دیگری در خاک سوریه را رد نکرد. 

گزارشگر شبکه تلویزیونی فرانس 24 افزود: مقامات ترکیه از ماه ها پیش ادعا می کردند آزادسازی رقه بدون ترکیه صورت نخواهد گرفت و اردوغان حتی در این باره هشدار داده بود. اما ائتلاف (به اصطلاح) بین المللی آماده می شود بدون حضور ترکیه در این پایگاه داعش مداخله کند. در این عملیات، نیروهای سوریه دموکراتیک و در نتیجه کُردها به طور گسترده ای حضور خواهند داشت که از دیدگاه ترکیه این بدترین چیز محسوب می شود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار