از سال 94 موضوع طرح کاهش یا LEZ از سوی شهرداری مطرح شد و در ابتدا قرار بر آن بود که این طرح جایگرین طرح زوج و فرد شود؛ طرح که در شورای عالی ترافیک کشور مطرح و تصویب شد اما پلیس به عنوان مجری این طرح انتقاداتی را به آن داشت و همین موضوع منجر به اجرایی نشدن آن شد.
در ادامه پیگیری های شهرداری طرح LEZ با ساختاری متفاوت از سایر کشورها اجرایی شد اما این طرح منجر به حذف طرح زوج و فرد نشد و نهایتا با این طرح ادغام شد.
بر اساس این گزارش یکی از الزامات ورود به طرح کاهش یا LEZ علاوه بر رعایت کردن طرح زوج و فرد داشتن معاینه فنی معتبر بود؛ معیانه فنی که سامانه سیمفا باید تاییدیه آن را اعلام میکرد تا مشخص شود مالک خودرویی از مراکز غیر معتبر و یا از افراد سودجو معاینه فنی جعلی دریافت نکرده باشند.
دوربین های نظارتی پلیس هم نداشتن معاینه فنی معتبر خوردوها را تحت نظر و کنترل داشتند و در صورتی که هر خودرویی معاینه فنی معتبر نداشته باشد به ازای هر 24 ساعت جریمه می شد.
همین موارد منجر به افزایش مراجعات به مراکز معاینه فنی شد و در سالی که گذشت سامانه سیمفا به مراکز معاینه فنی رسید و برابر آمار در سال 95 یک میلیون و 200 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند.
در همین راستا سید نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار
حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در سال 95 رکورد مراجعه به مراکز معاینه فنی شکسته شد و آخرین رکورد به سال 89 بر میگردد که یک میلیون و 100 هزار مراجعه انجام شده است.
وی در ادامه افزود: بیشترین مراجعات در سال 95 در 28 اسفند بوده که 8 هزار و 500 مراجعه به ثبت رسیده است. همچنین یک سوم مراجعات به مردودی ختم شده است.
گفتنی است: در سالیان گذشته خوردوهای صفر تا 2 سال نیازی به اخذ معاینه فنی نداشتند اما در مصوبهای که مجلس به تصویب رسانده بود سن معافیت خوردوهای صفر از معاینه فنی از 2 سال به 5 سال افزایش یافت و همین موضوع مشکلات زیادی را ایجاد کرد و خودروهای صفری که یک یا 2 سال از تولیدشان گذشته آلایندگی داشته و همین امر منجر به افزایش آلودگی هوای شهر شده و عدم مراجعه این خوردوها به مراکز معاینه فنی را به دنبال داشته است. البته قرار است که مجلس معافیت 5 سال را به 2 سال باز گرداند تا خودروها زودتر به مراکز معاینه فنی برای تست مراجعه کنند.
انتهای پیام/