کاخ باغچه جوق ماکو یادگاری از زمان قاجاریان که با ویژگیهای ممتاز معماری گردشگران را به سوی خود می خواند.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ ، از ماكو كه بسمت بازرگان مي رويد از سمت چپ جاده آسفالته بين اين دو شهر جاده خاكي منشعب مي شود كه پس از طی چند كيلومتر به دهكده سبز و خرمي كه در دامنه كوهي قرار گرفته مي رسيم در سمت جنوب شرقي آبادي ساختمان نسبتاً مجلل و تاريخي ديده مي شود كه صاحب اوليه آن اقبال السلطنه ماكوئي بوده است . اسم اين اثر تارخي به تبعت از نام دهكده ( باغچه جوق ) قصر باغچه جوق ناميده مي شود
کاخ موزه باغچه جوق یادگار قاجاریان در ماکو+ تصاویر .

با توجه باينكه قصر باغچه جوق در مجاورت ده قرار گرفته و از دو طرف بوسيله ارتفاعات كوههای مجاور محصور گرديده ، لذا مقداري از زمينهاي پيرامون آن ( خارج از حياط محصور كننده ) تبديل به باغات ميوه شده است و هيچگونه تعیيراتي در وضعيت كلي اثر بوجود نيامده است .

تاريخچه :

اين بناي تاريخي در زمان سلطنت مظفرالدين شاه قاجار ( 24 – 1323 ) ه . ق توسط اقبال السلطنه ماكوئي كه يكي از سرداران با نفوذ آن زمان بوده در اين محل كه نزديك به مرز شوروي سابق و تركيه مي باشد احداث گردیده و در واقع ساختمان ، قصر حكمران بوده و در فاصله 3 يا 4 كيلومتري آن ساختمان ديگري بنام قلعه جوق كه محل استقرار قواي نظامي سردار ماكو بوده است ساخته شده ، بعد از سردار ماكو قصر بدست ورثه افتاده و بعداٌ دولت آنرا خريداري و در رديف بناهاي تاريخي در دست تعمير قرار مي گيرد.


مشخصات بنا :

ساختمان قصر باغچه جوق كه مقر سكونت يكي از حكمرانان مقتدر دوره قاجاريه بود در دامنه دلپذير كوهستان و در داخل باغ بسيار با صفائي قرار گرفته است و بعلت روابط نزديك سردار با هنرمندان روسي و مجاورت با مرز تاثير معماري روسي در ساختمان باغچه جوق بخوبي مشهود است اين بناي قديمي را مي توان به چهار بخش متمايز تقسيم نمود :

1- ورودي حياط كه داراي هشتي نسبتاً كوچكي با سقف نقاشي شده مي باشد و راه ارتباطي بداخل حياط ساختمان است . در داخل حياط علاوه بر درختان ميوه سه عدد حوض کوچك و بزرگ و سكوهائي جهت استراحت ساخته شده است ، ضمناً فرم حياط به تبعيت از فرم طبيعي دامنه كوه داراي پستي و بلندي مي باشد.

کاخ موزه باغچه جوق یادگار قاجاریان در ماکو+ تصاویر

2- ساختمان اصلي قصر كه در وسط باغ احداث گرديده است شامل ساختمان دو طبقه‌اي با سقف شیرواني و اطاقها و سالنهاي متعدد با نقاشي و گچبري و آينه كاري مي باشد مخصوصاً تالار بلند آينه كاري حوضخانه آن بسيار نفيس و جالب است ضمناً علاوه بر مجسمه‌هاي گچي و نرده‌هاي چوبي راه پله‌ها ، وسايل زندگي زمان مربوط نيز با ساختمان خريداري شده كه بسيار جالب توجه مي باشد ، نماي ساختمان با مجسمه‌هاي گچي نزئين و از گيرائي خاصي دارا مي باشد .

3- ساختمان سنگي يا آشپزخانه قصر كه با سنگ سفيد صيقلي و فرمهاي حجاري شده ساخته شده است .

4- قسمت متفرقه و كم اهميت شامل ساختمانهاي انباري و توالت و غيره می باشد.

کاخ موزه باغچه جوق یادگار قاجاریان در ماکو+ تصاویر

عوامل تزئین و آرايش ساختمان به دو نوع تقسيم مي شود :

الف )نماي خارجي كه با سنگهاي صاف و تقسيم بندي آنها و نصب مجسمه‌هاي گچي و فرم سردر‌ها و نرده هاي گچي اطراف لبه بام كاخ که بجاي دست‌انداز به كار رفته شده اند

کاخ موزه باغچه جوق یادگار قاجاریان در ماکو+ تصاویر.

ب)نماي داخلي ساختمان كه با گچبريها و آينه كاري و نقاشيهاي متنوع برروي سقف و ديوارها و انواع كاغذ ديواريهاي آن زمان تزئين شده‌اند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.