کاشان عروس زیبایی با عطر ناب گلاب و گل‌های محمدی و درخشش جعبه جواهرات بی نظیری از هنر معماری ایرانی اسلامی و آثار ارزشمند تاریخی آنچنان بر دروازه تاریخ تمدن بشری تکیه‌زده‌است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،کاشان این عروس زیبا،با تاج زمردنشانی از عظمت و شکوه مقدس و معنوی مسجد آقابزرگ چنان می‌درخشد که ترا از اوج هنرنمایی معنویت این معماری بی‌نظیر متحیرمی‌کند.

تپه های باستانی سیلک چون نگین انگشتری جواهرنشان در دستش و الماس بی نظیر و ارزشمند خانه‌های تاریخی برگردنش آنچنان خودنمایی و جلوه‌گری می‌کند که هر بیینده‌ای را از هنر سرپنجه«علی مریم کاشانی» استادکار معماری در خانه‌های بروجردی و طباطبایی مات و مبهوت می‌کند.

پیراهن زربفت این عروس زیبا با تار و پود ابریشمی از نام علما، شعرا، مشاهیر و فرازنگان برجسته علمی، فقهی، ادبی و هنری نیز مایه افتخار و مباهات ایرانیان در سراسر جهان است.

نگین الماس خانه‌های تاریخی بر انگشتری کاشان می‌درخشد

پشتوانه‌ گران‌سنگ و پربرکت این عروس ماه‌چهره و خورشید افشان علاوه بر تدین و ولایت مداری حضور امامزادگان و بقاع متبرکه و در راس آن امامزاده واجب التعظیم حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) به‌عنوان نخستین سفیر اهل بیت در ایران است که شراب طهور آرامش و سبزینگی نور و معنویت را در جان مسافران می ریزد.

این عروس شاداب و پرطراوت جعبه‌ای جادویی و موسیقیایی از هنر تالار آیینه کمال‌الملک و لطافت قبله گل سرخ سهراب سپهری را آنچنان پر شور و شعور می‌نوازد که هنوز مسافران

لای شب‌بوها، پای آن کاج بلند، روی آگاهی آب‌، روی قانون گیاه‌، صدای پای آب را جستجو می‌کنند.

محتشم کاشانی، ملااحمد و مهدی نراقی، ملاحبیب‌الله و فتح‌الله شریف کاشانی، باباافضل‌الدین مرقی، غیاث‌الدین جمشید کاشانی و صدها چهره برجسته علمی، ادبی، فقهی و هنری میراث مادی و معنوی این عروس پرآوازه خطۀ کویری پر دُرّ و گوهر هنرخیز و هنرمندپرور کاشان است که به‌عنوان پایگاه تمدن بشری دنیا بر جهانیان فخر و خودنمایی می‌کند.

خنچه زیبا، شیرین، معطر، رنگارنگ، هنرمندانه و ماندگار این عروس بی مثال در کنار طعم شربت شیرین و جان افزای گلاب و عقیات گیاهی دارویی و درمانی، عطر متبرک گل محمدی، کلوچه و باقلوای خوشمزه‌ این دیار است آنچنان که لذت آن در ذائقه مسافران و گردشگران و خاطره سفرهای خوش آنها هیچگاه فراموش نمی‌شود.

نگین الماس خانه‌های تاریخی بر انگشتری کاشان می‌درخشد

*آغاز شهرنشینی به‌قدمت سیلک از کاشان

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: کاشان یکی از شهرهای مهم در طول تاریخ در ایران با قدمت چندهزار سال گذشته‌ و حداقل از هزار چهارم قبل از میلاد که وارد دوره آغاز شهرنشینی تحت عنوان «سیلک» شده‌است می‌شناسیم.

محسن جاوری، باتاکید بر اینکه کاشان یکی از شهرهای آباد ایران بوده که حضور داشته‌است افزود:این شهر را همیشه با توجه به‌اینکه مردمان بسیار هوشمند، اهل هنر، عمران و آبادانی داشته شناخته‌شده‌است.

وی، شهرت کاشان با تربیت و پرورش مستمر دانشمندان، فضلا، ادیبان و علمای دینی طی دوره اسلامی را تاکیدکرد و گفت:این وجهه از شهر چهره‌ای ساخته‌است که بر اساس آن شهر کاشان به‌عنوان یکی از شهرهای ویژه بسیار تاثیرگذار بر عرصه فرهنگ و سیاست ایران معرفی‌است.

به‌گفته‌وی،کاشان همواره علاوه بر رجال علمی، رجال سیاسی، افراد هنرمند و صاحب هنر را در طول زمان حیاتش داشته که این شهر را به عنوان یک شهر خاص و تاثیرگذار مطرح‌کرده است.

این باستان‌شناس، تصریح‌کرد:مردمان باذوق، اهل هنر و ادب کاشان تظاهرات قریحه و سلایق ظریف و هنرمندانه خود را در قالب بناهای تاریخی و ساختمان‌های مشهود در سطح شهر و اقدامات شهرسازی در طی دوره‌های مختلف از خود به جاگذاشته‌اند.

جاوری،این اقدامات و آثار شامل تعداد قابل توجهی خانه تاریخی (حدود 600 خانه تاریخی)، بناهای عام‌المنفعه از جمله حمام‌ها، آب‌انبارها و بناهای مذهبی مانند مساجد، مدارس و حسینیه‌ها، برج و باروها به‌عنوان بناهای دفاعی می‌باشد که اکنون تبدیل به یکی از جذابیت‌های گردشگری این شهرشده‌است.

نگین الماس خانه‌های تاریخی بر انگشتری کاشان می‌درخشد

*کاشان با بافت گردشگری طبیعی و بوم‌گردی کویر و کوهستان

وی، بسیاری از این آثار را در نوع خود مجموعه‌هایی بی‌نظیر دانست و گفت:کاشان به لحاظ بوم و اقلیم نیز منطقه‌ای با بافت گردشگری طبیعی و بوم‌گردی محسوب می‌شودکه از طریق آن به‌عنوان یک نقطه واسط طی مسافتی نیم‌ساعته می‌توان به کویر و از سویی دیگر با همین طی مسافت به مناطق کوهستانی و ییلاقی رسید.

*فصل گلچینی و آیین گلابگیری گردشگری طبیعی کاشان

به‌گفته‌وی،شهرت دیگر کاشان از منظر تولیدگل محمدی، گلاب و آیین گلابگیری است که مردمش به لحاظ آیینی و مذهبی برای اینکه متبرک به نام پیامبر اعظم و گل محمدی است و از عطر و گلابش برای شستشوی کعبه و حرم‌های مطهر ائمه (ع)در عتبابت عالیات استفاده می‌کنند ارزش قائل هستند و در سراسر ایران و جهان به آن افتخار می‌کنند.

استاد گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان،منطقه بزرگ فرهنگی کاشان را شامل محدوده وسیعی از نظر فرهنگی و تاریخی عنوان‌کرد و گفت: این پهنه تاریخی همواره در زمینه‌های گوناگون نقش مهمی در تاریخ، هنر، فرهنگ و صنعت ایران بازی‌کرده‌است.

نگین الماس خانه‌های تاریخی بر انگشتری کاشان می‌درخشد

*کاشان با بزرگترین تمرکز صنعت نساجی ایران

جاوری، تصریح‌کرد:بخش هنر و صنعت کاشان یکی از محدوده‌هایی است که از نظر صنعت نساجی بزرگترین تمرکز این صنعت را شامل بافت انواع و اقسام پارچه‌های زری، مخمل، گلابتون، ابریشم، چادرشب، شعربافی و زیلو داشته‌است.

وی با تاکید بر اینکه کاشان با صدها کارگاه در صنعت نساجی بویژه در دوره صفویه و قاجار حرف اول را در ایران می‌زده‌است گفت: الان متاسفانه تعدادی از این صنایع بویژه صنعت ابریشم در تولید الیاف و پارچه‌های ابریشمی که جزو مواد خام و اولیه صنعت نساجی کاشان بوده‌است وجودندارد.

به‌گفته‌وی توتستان‌های، اطراف کاشان یکی از اشتغال‌های مردم این منطقه در پرورش کرم ابریشم بوده‌است که در حال حاضر می‌تواند با آسیب‌شناسی از مراحل نابودی این صنعت و احیای آن توسط سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به کارگاه‌های هنری و صنایع دستی عوامل جذب هرچه بیشتر گردشگر را فراهم‌کند.

نگین الماس خانه‌های تاریخی بر انگشتری کاشان می‌درخشد

*فرش کاشان تحفه‌ای بی‌نظیر از هنر سرپنجه بانوان کاشانی

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان،فرش کاشان تحت عنوان یک سبک را نیز به خاطر سابقه طولانی و فعالیت مردمان آن در زمینه فرش‌بافی یادآورشد و گفت:فرش کاشان که هنوز مردمان آن با ده‌ها کارگاه فعال اهتمام در تولید این هنر صنعت را دارند نه تنها در ایران بلکه در دنیا شهرت و طرفداردارد.

جاوری،اهتمام مردم خوب، مومن و ولایتمدار کاشان در ز مینه بافت فرش‌های نفیس اماکن و حرم‌های متبرکه کربلا، نجف اشرف، سامرا و کاظمین به جهت عشق و ارادت آنها به ساحت اهل بیت(ع) را خاطرنشان‌کرد و گفت: حرم‌های مقدس امیرالمومنین(ع)،امام حسین(ع) و ابالفضل‌العباس(ع) تاکنون از هنر دست بانوان کاشانی مفروش شده‌است.

*آستان شهید اردهال و مراسم آیینی گردشگرمذهبی در کاشان

وی با اشاره به‌ سابقه‌ای دیرینه ارادت مردم این منطقه به خاندان نوبت و ولایت در اجرای مراسم آیینی و آیین‌های سنتی مذهبی به‌عنوان گردشگری مذهبی منطقه بزرگ فرهنگی کاشان گفت: آیین سنتی مذهبی قالیشویان ثبت شده در میراث معنوی جهانی، نخل‌گردانی، راه‌انداختن دسته‌های عزاداری با مراسم خاص چاووشی‌خوانی، سقایی‌خوانی وتعزیه‌خوانی با مشارکت حداکثری مردم کاشان در این برنامه‌ها چهره این شهر و مناطق همجوار را بطور کامل تحت تاثیر خود قرارداده‌است.

به‌گفته‌وی،اجرای آیین هوم‌بابایی در ماه رمضان و سایر آیین‌های این ماه، تعزیه و شبیه‌خوانی در مقیاسی بسیار بزرگ ثبت شده در فهرست میراث معنوی کشور همه اینها در کنار هم مجموعه بی‌نظیری را پدیدآورده‌است که در هیچ کجای کشور اینگونه به‌طوریکجا به چشم نمی‌خورد.

نگین الماس خانه‌های تاریخی بر انگشتری کاشان می‌درخشد

*خانه‌های تاریخی از سرمایه‌های عظیم بافت تاریخی کاشان

جاوری، خانه‌های تاریخی را از سرمایه‌های عظیم بافت تاریخی کاشان عنوان‌کرد و گفت:تعداد قابل توجهی از خانه‌های تاریخی دارای ابعاد بزرگ و ویژگیهای معماری شاخص و ویژه

منطقه فرهنگی کاشان است که این خانه‌ها را به‌عنوان یک سبک خاص در معماری مسکونی ایرانی از دیگر نمونه‌های خود در شهرها و مناطق دیگر تفکیک می‌کند.

وی،اظهارداشت: خانه‌های تاریخی در کاشان به‌طور معمول دارای دو بخش اندرونی و بیرونی و برخی از این خانه‌ها دارای چندحیاط و بخش‌های وابسته از جمله بخش خدمه، اصطبل و چندین راه ورودی است.

به‌گفته‌وی،گودال باغچه یکی از ویژگی‌های سبکی این خانه‌ها است و استفاده از سرداب‌های وسیع که به‌تنهایی در فصول گرم سال فضای ایده‌آلی را ایجاد میکند از دیگر بخش‌های خانه‌های تاریخی است.

جاوری،افزود: معماران کاشانی برای حل مشکل گرما و تامین فضای مناسب با احداث بادگیرها و هدایت باد به داخل فضای خانه می‌توانستند در اوج گرما از یک هوای خنک به‌طور طبیعی استفاده‌کنند.

نگین الماس خانه‌های تاریخی بر انگشتری کاشان می‌درخشد

وی، بکارگیری عناصر تزئینی معماری شامل گچ‌بری، آیینه‌کاری، یزدی‌بندی، نقاشی، آجرکاری، کاشی‌کاری و گره‌چینی را که به غایت زیبایی و استادی تزئین‌بخش آثار تاریخی است نکته شاخص علاوه بر طرح معماری شاخص خانه‌های تاریخی ذکرکرد و گفت: این هنرآفرینی‌ها را می‌توان در خانه‌های بروجردی، طباطبایی، عباسی‌ها، عامری‌ها، منوچهری، احسان و ده‌ها نمونه دیگری که هر کدام حرفهای ناگفته بسیاری دارند نام‌برد.

به‌گفته‌وی، درخشش نام طباطبایی به‌عنوان عروس خانه‌های تاریخی،عامری‌ها به‌عنوان بزرگترین خانه تاریخی و عباسیان به‌عنوان فنی‌‌ترین معماری با کاشان گره‌خورده‌است.


گزارش از حرمت سادات متولی



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.