وزیر بهداشت افغانستان از گروه‌های مسلح خواست در مناطق تحت پوشش واکسیناسیون آتش بس اعلام کنند.

وزیر بهداشت افغانستان: گروه های مسلح درمناطق تحت پوشش واکسینه آتش بس را رعایت کنندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «فیروز الدین فیروز» روز یکشنبه در مراسم آغاز اجرای طرح واکسیناسیون سراسری فلج کودکان با حضور نمایندگان سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل در افغانستان، گفت که واکسینه کردن کودکان یک طرح غیرسیاسی است و تمامی طرف های درگیر باید برای اجرای کامل آن همکاری کنند.

وزیر بهداشت افغانستان تاکید کرد که این برنامه همگانی و ملی است و مخالفان و موافقان دولت را شامل می شود.

فیروز گفت که در اولین مرحله اجرای این طرح در بهار امسال 8.8 میلیون کودک توسط 67 هزار داوطلب واکسینه می شوند و 7.9 میلیون کودک دیگر نیز با دریافت ویتامین «آ» در مقابل بیماری ها مقاوم تر خواهند شد.

وزیر بهداشت افغانستان گفت که با ثبت 3 واقعه فلج کودکان در سه ماه اول سال 2017 میلادی، این کشور به محو بیماری فلج کودکان بسیار نزدیک شده است.

وی خاطر نشان کرد که در سال 2015 میلادی 20 واقعه و در سال 2016 میلادی، 13 واقعه فلج کودکان در کشور به ثبت رسیده بود.

وزیر بهداشت افغانستان گفت که طرح واکسیناسیون فلج کودکان در 31 استان کشور به اجرا درمی آید و در 3 استان سردسیر «بامیان»، «دایکندی» و «غور»، پس از مساعد شدن هوا، اجرا خواهد شد.

وزیر بهداشت افغانستان از علمای این کشور نیز خواست در اجرای طرح واکسیناسیون فلج کودکان برای ترغیب مردم به واکسینه کردن فرزندان خود همکاری کنند.

«ریچارد پیپرکورن» نماینده سازمان بهداشت جهانی در این مراسم از دولت و وزارت بهداشت افغانستان برای تلاش در ریشه کنی بیماری فلج، قدردانی کرد و گفت: این بیماری در شهرستان های «شیگل» و برمل» در استان های «کنر» و «پکتیا» که ما به آن دسترسی نیز نداریم، محدود شده است.

وی گفت که بیماری فلج کودکان نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش یافته و چشم انداز نابودی این بیماری در افغانستان بسیار روشن است، اما با بازگشت مهاجران افغان از پاکستان، احتمال خطر گسترش دوباره آن، وجود دارد.

پاکستان از جمله کشورهای جهان است که بیماری فلج کودکان در آن ریشه کن نشده است .

خانم «ایدلی خضر» نماینده «یونیسیف» در افغانستان نیز با استقبال از آغاز برنامه واکسینه فلج کودکان گفت که تعهد دولت افغانستان در قبال ریشه کن کردن این بیماری روشن است، اما مردم نیز باید در قبال آن متعهد باشند و برای واکسینه کردن فرزندان خود کوشش کنند.

وی تاکید کرد که تنها با همکاری همه جانبه مردم، ریشه کن کردن این بیماری امکان پذیر خواهد بود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.