مراسم شاهنامه خوانی در نوروزگاه مجموعه ساسانی بیشاپور برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمدرضا معینی مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون گفت: مراسم شاهنامه خوانی در نوروزگاه مجموعه تاریخی بیشاپور از 2 تا 7 فروردین 96 برگزار می شود.

وی با بیان اینکه شاهنامه خوانی و خواندن اشعار شاهنامه فردوسی به آوازی مخصوص همیشه به صورت انفرادی و یا چند نفری اجرا می‌شده است ادامه داد: در شاهنامه‌ خوانی گفتار و رفتار اغراق آمیز وجود ندارد و قصه‌گو با استفاده از لحن خودش داستان را بیان کرده و گاهی نیز از برخی حرکات برای رساندن معنی بهره می‌برد.
 
معینی با تاکید به اینکه شاهنامه به عنوان یکی از بزرگترین و برجسته ترین سرودهای جهان محسوب می شود اظهار کرد: شاهنامه خوانی سنتی کهن و آئینی است که نشات گرفته از حماسه و گذشته ایران است .  
 
وی بیان کرد: این آیین در میان تجمع های خانوادگی جایگاه خاص و محترمی را دارد و امروزه نیز این سنت همچنان مورد توجه قرار گرفته و مردم از هر فرصتی برای انجام مراسم شاهنامه خوانی استفاده می کنند .
 
گفتنی است، شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی، حماسه‌ای منظوم و دربرگیرنده نزدیک به ۶۰ هزار بیت و یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسه‌ای جهان است.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.