گل بنفشه در زبان محاوره مردم بوانات به گل مکو معروف است و هر ساله در اسفند ماه رشد می کند و نوید آمدن بهار را می دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اعلام کرد: شهرستان بوانات در شمال شرقی استان فارس و در دامنه رشته کوه های زاگرس مرکزی با آب و هوای نیمه کوهستانی و معتدل از روزگار قدیم به نام "نگین سبز فارس" مشهور بوده است.


این گزارش حاکی است، یکی از رسوم مردمان این دیار توجه به سبزه و سبز شدن گل بنفشه بوده و آن را نمادی از آمدن بهار می دانند و در گذشته از آن برای رنگ کردن تخم مرغ های سفره هفت سین نیز استفاده می کردند.

بر اساس این گزارش، در رسوم گذشته، نوجوانان و کودکان بواناتی در روزهای آخر اسفند ماه، به دشت و مزارع رفته و گل های بنفشه ها را جمع آوری و بعد از آمدن به خانه مقداری از گل ها را همراه با چند عدد تخم مرغ درون کتری یا ظرفی روی آتش می گذاشتند تا بجوشد و با جوشش آب، تخم مرغ ها رنگ بنفش به خود گرفته و بعد آن ها را که برای مردم نماد زندگی و آمدن بهار بودند درون سفره هفت سین در کنار سبزه های قرار می دادند و گاهی نیز از این تخم مرغ های رنگی برای عیدی دادن به کوچکترها استفاده می کردند.

بنابر این گزارش، هنوز هم در روستاهای شهرستان بوانات هستند نوجوانان و بانوانی که برای رنگ کردن تخم مرغ های سفره هفت سین از این گل های بنفشه استفاده کنند.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.