اقشار مختلف مردم، علما، روحانیون، اساتید حوزه و دانشگاه، بازرگانان، اتحادیه‌های صنفی و خبرنگاران در دیدار نوروزی با سرکنسول ایران در هرات، بهترین راه توسعه اقتصادی افغانستان را تعامل سازنده با تجار ایرانی دانستند.

بهترین راه شکوفایی اقتصادی افغانستان، تعامل سازنده با تجار و بازرگانان ایران استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، صدها تن از اقشار مختلف مردم اعم از علما، روحانیون، اساتید حوزه و دانشگاه، بازرگانان، صاحبان مشاغل، اتحادیه‌های صنفی و خبرنگاران در دیدار نوروزی با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات   یک بار دیگر بر تحکیم و گسترش روابط تجاری، فرهنگی و علمی تاکید کردند.

در این دیدارها نمایندگان اصناف و بازرگانان از جمهوری اسلامی ایران به عنوان بهترین همسایه‌‌ افغانستان یاد کردند و این همسایگی نیک را فرصت مغتنمی دانستند که در بهبود اوضاع اقتصادی، علمی و صنعتی کشور از اهمیت والایی برخوردار است.

«نوید وفا» رئیس اتحادیه‌ وارد کنندگان نفت و گاز، «سعد خطیبی» رئیس اتاق بازرگانی هرات، «بهاءالدین رحیمی» رییس اتحادیه‌ی صرافان، «نصیر مجددی» رئیس خانه‌ خبرنگار و برخی از نمایندگان تاجران نیز سال 1395 را سال تلاش و کوشش به دلیل شکوفایی اقتصادی افغانستان دانستند و تاکید کردند: بهترین راه و کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به توسعه‌ اقتصادی تعامل سازنده با تجار و بازرگانان جمهوری اسلامی ایران است و در سالیان اخیر این کشور در همه‌ عرصه‌ها با مردم و دولت افغانستان همکار بوده‌است.

آن‌ها مشخصا از فعالیت‌های چشمگیر «افخمی رشیدی» سرکنسول ایران در هرات در راستای تحکیم روابط در همه‌ بخش‌ها بخصوص بخش تجارت و سرمایه‌گذاری تقدیر کردند و افزودند: نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در هرات شبانه روز در خدمت مردم غرب افغانستان بوده و حتی نیمه‌های شب برای بیماران اورژانسی خدمات روادید انجام شده، مرزها با هماهنگی باز شده و بیماران به دلیل مداوا به این کشور منتقل شدند که در هیچ جای دنیا این تعامل اصلا وجود ندارد.

نمایندگان اتحادیه‌های صنفی هم‌چنین به برادری بی بدیل 2 ملت اسلامی ایران و افغانستان اشاره کردند که هر روز این روابط و همسایگی خوب مستحکم‌تر می‌شود.

بازرگانان هرات در این دیدار دوستانه ضمن بیان اینکه مراودات تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در سال 1395 افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته‌است تاکید کردند: با گشایش و آغاز فعالیت بندر چابهار این روابط درسال جدید خورشیدی سطح بالاتری پیگیری خواهد شد.

این افراد در صحبت‌های خود از همه‌ی مردم افغانستان خواستند تا به دلیل ادامه‌ همین روابط خوب و صمیمی بین 2 کشور اسلامی ضمن تلاش مضاعف، راه‌های هرچه بهتر شدن مناسبات را جستجو کنند.


«محمود افخمی رشیدی» سرکنسول ایران در هرات نیز ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سال جدید خورشیدی و جشن نوروز باستان برای مردم افغانستان آرزو کرد سال 1396 سالی پر از نعمت و دور از همه‌ آلام و مصیبت‌ها برای مردم شریف این کشور باشد.

«افخمی رشیدی» ملت‌های مسلمان 2 کشور ایران و افغانستان را برادر یک‌دیگر دانست و ضمن بیان اینکه دین اسلام تاکید کرده‌است که برادران و خواهران مسلمانتان در هرجایی از دنیا که باشند را دریابید و اگر کمک و همکاری نیاز داشته باشند را برآورده کنید، گفت: افغانستان و ایران در جغرافیایی قرار گرفته‌اند که دارای مشترکات فراوان دینی، تاریخی، فرهنگی و زبانی هستند و افتخارات فراوانی دارند که هزاران سال تاریخ دارد.

وی با اشاره بر اینکه ایران اسلامی هرگز مردم مسلمان افغانستان را در هیچ برهه‌ای حتی در سخت‌ترین شرایط تنها نگذاشته و نخواهد گذاشت، افزود: در سال 1395 شاهد ریل گذاری قطعه سوم راه آهن (هرات-خواف) که از محل کمک‌های بالاعوض جمهوری اسلامی ایران برای مردم افغانستان است، بودیم که انشاالله در سال جدید شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.

این دیپلمات ایران در هرات راه‌آهن و فعالیت خطوط ریلی در افغانستان را تحولی عظیم در بخش‌های بازسازی، نوسازی و توسعه‌ اقتصادی این کشور دانست و افزود: در کنار این جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته 50 مگاوات برق اضافی را وارد مدار برق صادراتی به افغانستان کرده‌ که مشکلات قطع برق و ضعیف بودن ولتاژ را مرفوع کرده‌است.

افخمی رشیدی به اولین پیوند کلیه در سال 1395 در ولایت هرات نیز اشاره داشت که توسط پزشکان متخصص جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

وی با بیان اینکه مردم افغانستان مجبور بودند برای انجام پیوند کلیه به کشورهای خارجی سفر کنند و هزینه‌های گزافی را به دلیل انجام این عمل بپردازند، گفت: گروهی از پزشکان افغانستانی توسط متخصصان ایرانی آموزش‌های لازم در این زمینه را فرا گرفتند و با همراهی وهمکاری پزشکان ایرانی اکنون پزشکان ولایت هرات قادر هستند این عمل را با کمترین هزینه در داخل کشور انجام دهند.

سرکنسول ایران در هرات در بخش از صحبت‌های خود به ارائه‌ خدمات کنسولی نیز نگاهی داشت و افزود: مردم مسلمان افغانستان سال‌هاست که در بحران ناامنی و بی‌کاری به سر می‌برند و این مسئولیت ایران اسلامی است که در چنین مواقعی به یاری برادران مسلمان افغانستانی خود برسد.

افخمی رشیدی، فعالیت گروه‌های تروریستی-تکفیری در افغانستان را خطری جدی در برابر جوانان این کشور دانست و گفت: همین بی‌کاری‌ها باعث می‌شود که جوانان و عموما افراد بی‌کار در دام این گروه‌ها بیفتند و راه درست زندگی کردن را گم کنند.

وی اظهار داشت: در سال 1395 در حدود 130 هزار روادید به اتباع  افغانستانی در غرب این کشور اعطا شده که با علم به اینکه این افراد عمدتاً به دلیل کار به ایران سفر کرده‌اند با آنهم اغماض شده و بادرک این که در افغانستان زمینه‌های کاری کمتری وجود دارد اجازه داده شده تا به ایران بروند و با اشتغال به کار، نان آور خانواده‌هایشان باشند.

‌این دیپلمات ایرانی در هرات مراودات تجاری و اقتصادی با افغانستان را در سطح خوب ارزیابی کرد اما گفت: 2 کشور ایران و افغانستان باید گسترش روابط اقتصادی را در اولویت‌های خودشان قرار دهند و در سال 1396 شاهد شکوفایی بیشتر و رونق تجارت و کسب و کار باشیم.

افخمی رشیدی بازرگانان و سرمایه‌داران افغانستانی را خطاب قرار دارد و گفت: شما بازرگانان، صاحبان مشاغل و صنعتگران هرات باید به دلیل هرچه بهتر شدن وضعیت اقتصادی این حوزه تلاش‌های بیشتری به خرج دهید تا از یک طرف مسئولیت خود در قبال جامعه را ادا کنید و از جانب دیگر باعث رونق اقتصادی شوید.

فارس نوشت: وی سال جدید خورشیدی را که از سوی رییس جمهور افغانستان به عنوان سال جوانان نام گذاری شده را فرصت مناسبی دانست که جوان خلاق و پویای این کشور بتوانند با ابتکار عمل سال پر رونقی را برای مردم خسته از جنگ‌، ناامنی و ویرانی به ارمغان آورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.