رئیس دانشگاه تهران گفت: افزایش جذب دانشجویان خارجی می‌تواند بحران صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها که تهدیدی برای سیستم آموزشی کشور است را به حداقل برساند.

صندلی‌های خالی دانشگاه تهدیدی برای سیستم آموزشی
محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: خوشبختانه دانشگاه تهران از لحاظ برنامه‌های آموزشی و توسعه و ارتقا کیفیت وضعیت خوبی تا به امروز داشته‌ یعنی پذیرش بی‌رویه دانشجو کنترل شده است.

وی ادامه داد: یکی از معضلات دانشگاه‌ها تا به امروز کماکان مشکل بودجه است که متاسفانه این مشکل و مسئله زیرساخت‌ها در دانشگاه تهران نیز وجود دارد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: اگر چه در تجهیزات در دانشگاه‌ها با مشکلاتی روبه هستیم، ولی جهت تخصیص اعتبارات ویژه به این بخش قول‌هایی داده است.

نیلی احمدآبادی تصریح کرد: ما تا به امروز با چندین دانشگاه مذاکرات خوبی داشته‌ایم و امیدواریم شاهد عملی کردن این موضوع نیز باشیم.

وی اضافه کرد: ما در سال ۹۶ برنامه‌هایی در دانشگاه تهران داریم، یکی از این برنامه‌ها سامانه دانشگاه تهران در محدوده اطراف پردیس مرکزی این دانشگاه است که مصوبه‌ی دولت را هم دارد و خوشبختانه ما این طرح را مورد بازنگری قرار دادیم که این موضوع به شهر دانش دانشگاه تهران کلید خورده است.

رئیس دانشگاه تهران گفت: خوشبختانه این موضوع مورد تایید همه دستگاه‌ها قرارگرفته و قول داده شده تامین اعتبارات تملک مابقی اراضی دانشگاه تهران در سال آینده به دانشگاه تهران داده شود.

نیلی احمدآبادی ادامه داد: ما فکر می‌کنیم با پرداخت مابقی تملک و شروع اجرای شهر دانش دانشگاه تهران یک تحول عمده‌ در دانشگاه تهران رخ دهد.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های سال آینده ما اجرای برنامه سوم توسعه دانشگاه است و برنامه پنج ساله‌ای را در دست کار داریم و ارتقا سطح بین المللی دانشگاه تهران و ارتقا این دانشگاه به همت کارآفرینی و مسئولیت‌های اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای جزو برنامه‌های دانشگاه تهران در سال جدید است.
 
رییس دانشگاه تهران تاکید کرد: بطور کلی اگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی بر اساس شاخص‌ها و استاندارهای مشخص اقدام به پذیرش دانشجو کنند بسیاری از مشکلات فعلی آموزش عالی کشور رفع خواهد شد و دانشگاه تهران به شدت دنبال این است که شاخص‌های مشخصی که برای پذیرش دانشجو وجود دارد را اجرایی و براساس آن نیز عمل نماید.

نیلی احمدآبادی به مهم‌ترین راهکارهای رفع معضل صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: "پذیرش دانشجو براساس شاخص هیات علمی در دانشگاه‌ها"، "کاهش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها یعنی منطقه‌ای کردن پذیرش دانشجو از طریق نوآوری در برنامه‌های آموزشی" و "افزایش جذب دانشجویان خارجی" از جمله راهکارهایی است که با بکارگیری آن‌ها می‌توانیم بحران صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها که تهدیدی برای سیستم آموزشی کشور است را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: در آموزش عالی کشور سرمایه گذاری‌های زیادی صورت گرفته است لذا باید برنامه ریزی‌هایی را داشته باشیم که بر اساس آن بتوانیم این سرمایه گذاری را وارد کسب و کار و فعالیت جهانی کنیم. مطمئنا چالش صندلی خالی دانشگاه‌ها نیز به این شیوه قابل رفع است.

نیلی احمدآبادی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های خصوصی و پولی بیشتر با معضل صندلی‌های خالی مواجه هستند یادآور شد: مشکل دانشگاه‌های غیردولتی این است که می‌خواهند با افزایش پذیرش دانشجو مشکلات و مسایل مالی خود را حل کنند، متاسفانه اقتصاد آموزش عالی به دقت مورد توجه قرار نگرفته است و با توجه به اینکه آموزش یک جنبه اقتصادی دارد اگر نسبت به این مسئله بی توجه باشیم هزینه‌ها افزایش می‌یابد در نتیجه ناچار خواهیم شد برای تامین و جبران هزینه‌های خود ظرفیت پذیرش دانشجو را بدون توجه به کیفیت و ساختارهای آموزشی افزایش دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار