افزایش صادرات نفت عربستان به چین

پادشاه عربستان در سفر به پکن موفق شد حجم فروش نفت این کشور به چین را افزایش دهد.

افزایش صادرات نفت عربستان به چینبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "ملک سلمان"، پادشاه عربستان، در آخرین مقصد از تور آسیایی خود در پکن با مقامات چین دیدار و چند توافقنامه تجاری با این کشور امضا کرد. به موجب توافق‌های صورت گرفته، صادرات نفت عربستان به چین افزایش می‌یابد و به این ترتیب کاهش صادرات نفتی روسیه به پکن جبران خواهد شد.

مقامات عربستان و چین بر سر افزایش همکاری‌های دوجانبه در حوزه نفت و خرید بخشی از سهام شرکت نفت آرامکو از سوی سه شرکت دولتی چین نیز موافقت کردند.

به نوشته رویترز، مقامات چین از عربستان به دلیل ایفای نقشی مطمئن در تامین منابع نفتی جهان تقدیر کردند و این کشور را عامل برقراری ثبات در بازارهای جهانی نفت دانستند.

باوجود وابستگی چین به نفت خاورمیانه، این کشور نقش بسیار کمرنگی در تحولات منطقه ایفا می‌کند. البته در ماه‌های اخیر پکن تلاش زیادی برای پایان دادن به شش سال جنگ داخلی سوریه بکار بسته است؛ این درحالیست که عربستان به عنوان یکی از حامیان بزرگ معارضان برای سرنگونی دولت "بشار اسد"، رئیس جمهور سوریه، شناخته می‌شود.

چین روابطی همراه با احتیاط را با عربستان در دستور کار دارد زیرا در مقابل با ایران نیز همکاری‌های نزدیکی داشته و مایل به برهم خوردن روابط پکن- تهران نیست.

ملک سلمان در سفر به چین، چندین تفاهمنامه تجاری به ارزش کلی 65 میلیارد دلار با این کشور امضا کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار