فدراسیون هندبال در سال 95 یکی از پر فراز و نشیب ترین دوران خود را پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرنگار  حوزه توپ وتور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان سال 1395 با حاشیه های بسیار زیاد  برای فدراسیون هندبال به پایان رسید . جامعه هندبال در این سال فراز و نشیب های بسیار زیادی را تجربه کرد و شاهد اتفاق های بسیار زیادی بود . سال 95 همراه بود با ناکامی های تیم های ملی و مشخص نبودن تکلیف فدراسیون و ریاست آن ، اما از طرفی شاهد افزایش تعداد لژیونر ها در لیگ های اروپایی ، ما در گزارش زیر به عملکرد یک ساله فدراسیون هندبال نگاهی می اندازیم.  
 
مسابقات المپیک  
 
سال 95 در حالی برای هندبالیست های کشورمان آغاز شد که از همان ابتدا صحبت از کسب سهمیه المپیک در میان بود . تیم ملی مردان کشورمان علیرغم همه شایستگی هایی که داشت در سال 94 نتوانست بر تیم چند ملیتی قطر در فینال رقابت های آسیایی غلبه کند و سهیمه حضور در رقابت های المپیک  را کسب کند . به همین دلیل همه چیز به بازی های انتخابی المپیک در سوئد کشیده شد. ملی پوشان کشورمان در این رقابت ها که در شهر مالمو سوئد برگزار می شد در هر 3 بازی خود مقابل سوئد ، اساپانیا و اسلوونی شکست خوردند تا از صعود به رقابت های المپیک ریو بازمانند در پی همین اتفاق اسماعیلاگیچ سرمربی وقت تیم ملی از هدایت تیم ملی کناره گیری کرد. پس از وی طاهری به که دستیارش بود به عنوان سرمربی موقت تیم ملی انتخاب شد.  
 
تیم ملی بزرگسالان مردان پس از المپیک  
 
تیم ملی هندبال مردان کشورمان پس از آن که از صعود به رقابت های المپیک بازماند دیگر نتوانست شرایط خوبی پیدا کند آن ها در مسابقات قطر هم نتایج خوبی کسب نکردند و نتوانستند جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را هم بدست بیاورند فدراسیون که امید زیادی به وایلد کارت برای حضور در مسابقات جام جهانی با توجه بعه عملکرد تیم ملی و لژیونر های ایرانی داشت نتوانست نظر جهانی را به خود جلب کند تا راهی رقابت های جام جهانی شود . سرانجام نروژ این شانس را پیدا کرد و در ادامه هم عنوان نایب قهرمانی جهان را بدست اورد . اما این اتفاقات پایان ماجرا های تیم ملی نبود . 

پس از اسماعیلاگیچ تیم ملی بدون سرمربی و بدون برنامه ماند . با کنار رفتن مهدوی از ریاست فدراسیون و بر روی کار آمدن اکبری به عنوان سرپرست موقت ، نه برای تیم ملی سرمربی انتخاب شد و نه تمرینی در نظر گرفته شد . همچنین تیم ملی هندبال مردان کشورمان که بسیار بی سامان است شانس حضور در رقابت های کشور های اسلامی را هم از دست داد تا به بدترین نحو ممکن سال 95 را به پایان ببرد.  
 
تیم ملی بانوان هندبال
 
تیم ملی بانوان هندبال کشورمان از دهم تیرماه به مرضیه یوسف برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا تمرینات خود را آغاز کرد اما با تاخیر در برگزاری این رقابت ها به میزبانی کره جنوبی سرانجام این تیم فرصت بیشتری را پیدا کرد تا به آمادگی های لازم برسد.  
 
قرار شد تا مسابقات قهرمانی بانوان آسیا در فروردین 96 برگزار شود و به همین منظور تیم ملی بانوان ایران چندیدن و چند اردو با وجود مشکلات مالی و سخت افزاری را در سراسر کشور برگزا کرد با این حال آن ها در تمام این مدت نتوانستند حتی یک بازی دوستانه داشته باشند و هر بار با لغو بازی ها رو به رو شدند تابا شرایط نه چندان ایده آل راهی کره جنوبی شوند . هندبالیست های بانوی کشورمان که در این رقابت ها با تیم های کره جنوبی ، مالدیو و چین همگروه هستند شانس کسب عنوان پنجمی در این رقابت ها را دارند .  
 
هندبالیت های خانم کشورمان هم مانند آقایان نتوانستند جواز حضور در رقابت های کشور های اسلامی به میزبانی باکو را کسب کنند .  
 
تیم های ملی پایه
 
تیم ملی جوانان
 
تیم های ملی پایه در سال95 هم مانند دیگر بخش های هندبال سال بسیار بدی را پشت سر گذاشتند . تیم ملی جوانان کشورمان  درابتدای سال و در راه اماده سازی هر چه بهتر برای حضور در رقابت های قهرمانی آسیا به میزبانی اردن توانستند عملکرد خوب را در ادوی اوکراین پشت سر بگذارند آن ها همچنین موفق شدند در تورنومنت چهار جانبه لهستان هم به قهرمانی برسندبااین حال این نتایج کافی نبود و آن ها در اردن و در مسابقات قهرمانی آسیا با وجود صعود به دور دوم با شکست مقابل عراق ، قطر و تساوی در مقابل ژاپن از حضور در مرحله نیمه نهایی و کسب مجوز مسابقات جهانی بازماندند.  
 
تیم ملی نوجوانان  
 
تیم ملی نوجوانان کشورمان علیرغم شرایط خوب با درخواست برخی مسئولان وزارتی نتوانست مجوز سفر به بحرین و حضور در رقابت های قهرمانی آسیا را پیدا کند تا با محرومیتی 4 ساله رو به رو شود این اتفاق در حالی رخ داد که تیم ملی نوجونان کشورمان در 6 دوره گذشته موفق شده بود که به عنوان های مختلفی از جمله اول تا سومی دست یابد . 
 
لیگ برتر هندبال و نمایندگان آسیایی
 
هشتمین دوره لیگ برتر مردان  
 
هشتمین  دوره لیگ برتر هندبال مردان کشور در خرداد سال 95 با قهرمانی منیزیم فردوس و نایب قهرمانی نفت و گاز گچساران به پایان رسید .دو تیم قهرمان و نایب قهرمان فرصت آن را پیدا کردند تا در رقابت های باشگاه های آسیا شرکت کنند اما تیم منیزیم فردوس که بعد ها در لیگ نهم هم حاضر نشد در این رقابت ها شرکت نکرد تا نفت و گاز گچساران تنها نماینده کشورمان در رقابت های قهرمانی باشگاه های آسیا باشد. نماینده گچساران هم د این رقابت ها حاضر شد و در نهایت عنوان چهارمی این بازی ها را کسب کرد .
 
یازدهمین دوره لیگ برتر بانوان  
 
لیگ برتر بانوان هم  در ابتدای سال 95 با قهرمانی شهرداری سنندج به پایان رسید . آن ها پس از این عنوان راهی مسابقات قهرمانی آسیا شدند و در پایان موفق شدند با کسب یک پیروزی و 4 شکست عنوان پنجمی را به دست بیاورند.  
 
نهمین دوره لیگ مردان  
 
لیگ برتر مردان هندبال کشور در سال 95 از 25 مهر آغاز شد در این دوره از رقابت های لیگ ابتدا 4 تیم از جمله منیزیم فردوس کنار کشیدند اما در ادامه 2 تیم دیگر از جمله بیتای سبزوار و توسعه و عمران بافق اعلام امادگی کردند تا لیگ ده تیمه شود . بسیاری از کارشناسان معتقدند که لیگ امسال کیفیت و طروت همیشگی را نداشته است . دو تیم نفت و گاز گچساران و شهرداری کاشان در این دوره از مسابقات رقابت پایاپایی با یکدیگر داشنند . امسال هم قرار شد بر خلاف گذشته مسابقات لیگ پیش از عید نوروز به پایان برسد .  
 
همچنین در سال 1395 تیم شهرداری کاشان با تعداد زیادی از ملی پوشان و هدایت غلیرضا حبیبی راهی مسابقات هلند شد و در پایان موفق شد عنوان هفتمی این رقابت ها را کسب کند .  
تیم هپکو اراک و سپاهان اصفهان هم هرک دام بنا به دلایلی از لیگ قصد کناره گیری داشتند که سرانجام این اتفاق رخ نداد.  
 
دوازدهمین دوره لیگ برتر بانوان  
 
دوازدهمین دوره رقابت های لیگ برتر هندبال بانوان کشور با حضور 7 تیم برگزار شد که در پایان تیم شهید چمران لارستان موفق شد با پشت سر گذاشتن تاسیسات دریایی لارستان عنوان قهرمانی این دوره از رقابت ها را کسب کند .  
 
اتفاق های مهم سال 95  
 
سال 95 اگرچه سال خوبی برای هندبال نبود اما تعداد زیادی از بازیکنان ایرانی توانستند در لیگ های اروپایی لژیونر شوند. حالا بیش از 10 لژیونر در لیگ های اروپایی وجود دارند و از همه مهم تر که سجاد استکی توانست هم عنوان آقای گلی لیگ قهرمان اروپا را کسب کند و هم این که پدیده سال اروپا شود  
 
کنار رفتن و مهدوی و روی کار آمدن اکبری  
 
ابولحسن مهدوی در حالی که نزدیک یک سال و نیم  به عنوان رئیس فدراسیون هندبال فعالیت می کرد به دلیل شدت گرفتن بیماری نتوانست به کار خود ادامه بدهد و در مرداد 95 از این سمت استعفا داد بعه همین دلیل عباسعلی اکبری از طرف وزارت ورزش به عنوان سرپرست موقت انتخاب شد. عده ای ازکارشناسان معتقدند که اکبری در این مدت به خوبی مسابقات لیگ را برگزار کرد اما به نحوه عمل کردش در خصوص تیم ملی معرتضند با این حال گفت می شود که تا زمانی که سرپرست موقت بر راس کار است نمی توان سرمربی تیم  ملی را انتخاب کرد.  
 
انتخابات 17 اسفند  
 
سرانجام پس از حواشی بسیاری که برای حضور کاندیدا در انتخابات هندبال به وجود آمد قرار شد تا انتخابات ریاست فدراسیون این رشته پیش از پایان سال 95 برگزار شود . 16 کاندیدا در این انتخابات ثبت نام کردند. ابوالحسن مهدوی هم در این مدت اعلام کرد که قصد حضور در انتخابات رادارد اتفاقی که سرانجام رخ نداد اما دعوا و بحث های زیادی برای این انتخابات به وجود آمد  با این حال مهدوی در آخر کاندید نشد و علی رضا رحیمی به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال برگزیده شد. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار