فیلم های مستند توانسته اند با هزینه کمتر، تاثیرگذاری بالاتر و مخاطب بیشتری را داشته‌اند.

نمایش و پخش فیلم مستند از ساخت آن مهم تر استصادق داوری‌فر کارگردان فيلم مستند در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مستند «آقای هرتز» گفت: مستند «آقای هرتز» داستان یک جوان بیست و شش ساله عاشق رادیو است. این جوان زابلی، روز و شب را با رادیو سپری و تمام بخش‌های زندگی اش را بر اساس رادیو هماهنگ می‌کند.  

وی ادامه داد: فرآیند ساخت مستند «آقای هرتز» نزدیک به یک سال به درازا کشید که البته بخش عمده این زمان در پیش تولید و مرحله تحقیق گذشت. بنابراین توانستیم این مستند را براساس فیلمنامه مشخص و دقیق بسازیم تا جایی که این مستند را دقیقا به شکل یک فیلم داستانی تولید کردیم.  

صادق داوری‌فر در خصوص انتخاب شخصیت فیلم خود گفت: ابتدا به ساکن قصد بر آن بود که در خصوص تاریخ رادیو در ایران مستندی تولید کنیم. اما در مراحل تحقیق به فصلی در مورد مخاطبان رادیو و بعد از بررسی انواع مخاطبان فعال رادیو، به سراج الدین موسوی رسیدیم. وی به نوعی موزه زنده رادیو است که به واسطه نمایش زندگی اش، تاریخ معاصر رادیو در ایران را مطرح کردیم.

این کارگردان سینما در خصوص تجربه خود در رادیو اظهار داشت: از حدود پانزده سال پیش یعنی قبل از شروع تجربه کارگردانی مستند در رادیو فعالیت می‌کنم. ویژگی رادیو این امکان را به ما می‌دهد که تجربه‌های متفاوت در حوزه‌های گوناگون داشته باشیم.

وی افزود: وقتی شروع به فعالیت در زمینه ساخت مستند کردم، ابتدا به سراغ دغدغه های شخصی خودم رفتم. بعد از ساخت چندین مستند در این خصوص، به دنبال رادیو که باز هم از دغدغه‌های  بعدی‌ام  بود، رفتم. 

داوری‌فر در خصوص همکاری با شبکه مستند افزود: از همان ابتدا مشخص شد که مستند «آقای هرتز» یک مستند تلویزیونی است. به این منظور طرح اولیه مستند را به شبکه مستند سیما ارائه کردم. البته تمام تلاش خود را کردم تا این مستند بالاتر از اندازه‌های یک مستند تلویزیونی تولید شود. مستند «آقای هرتز» که اولین نمایش خود را در جشنواره سینما حقیقت تجربه کرد، با بازخوردهای مناسبی مواجه شد. 

کارگردان مستند «آقای هرتز» در خصوص نمایش مستند در شبکه های تلویزیونی افزود: امروز مدیران رسانه به ضرورت و اهمیت فیلم های مستند واقف شده اند.همچنین سلیقه مخاطبان تغییر کرده است و دیگر با فیلم های سرگرم کننده صرف راضی نمی‌شوند. از طرفی دیگر فیلم‌های مستند توانسته‌اند با هزینه کمتر از فیلم‌های داستانی، تاثیرگذاری بالاتر و مخاطب بیشتری را داشته‌اند.

وی افزود: نمایش و پخش یک فیلم مستند از جذب سرمایه‌گذار برای تولید آن پر اهمیت‌تر است. چرا که در کشور ما سالانه نزدیک به هزار فیلم مستند تولید می شود که شاید فقط ده درصد از آنها در جشنواره‌ها یا شبکه‌های تلویزیونی نمایش داده می‌شود. البته فراتر از جشنواره ها و شبکه‌های تلویزیونی، برای بیشتر دیده شدن و تأثیرگذاری بالاتر فیلم های مستند، می‌توانیم در برنامه‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها، نمایش فیلم مستند را بگنجانیم.

داوری‌فر در خصوص فیلم‌های مستند در جشنواره فیلم فجر افزود: در سال های اخیر فیلم های مستند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و مخاطبان جشنواره فیلم فجر، فیلم های مستند را بیشتر از فیلم‌های داستانی پسندیدند. حتی فیلم هایی که جایزه اصلی را در بخش سودای سیمرغ دریافت نمودند نیز، روایت مستند یا شکل و ساختار نزدیک به مستند داشته اند. 

در آخر صادق داوری‌فر کارگردان مستند تأکید کرد: امیدوارم مسئولین ما به مستند اعتماد کنند و بودجه‌های مناسبی را برای تولید فیلم مستند اختصاص بدهند که قطعا بازخورد بهتری را خواهند دید.     



انتهاي پيام/


برچسب ها: صادق ، داوری ، مستند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار