یکی از زیباترین مواهب طبیعی و مکانی برای گردشگری تندرستی آذربایجان شرقی ، آبشار آسیاب خرابه جلفااست .

آبشار آسیاب خرابه جلفابه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛این مکان یک باب آسیاب آبی وجود داشت که با استفاده با این آبشار کار میکرد اما در حال حاضر خرابه ای بیش از این آسیاب باقی نمانده است . به همین دلیل به نام آبشار آسیاب خرابه معروف شده است .
 آب این چشمه زیبا و زلال از کوه کیامکی (کمچی داغ)  یکی از کوه های بلند ارسباران سرچشمه میگیرد و در مظهر چشمه درختان انجیر بید و نسترن وحشی  روییده اند و آب پس از تبدیل شدن به آبشاری بسیار زیبا شامل  صدها آبشار کوچک و بزرگ که شاید در ایران کم نظیر باشد با صدای یک نواخت  ریزش آب به همراه آب فراوانی که از بالای پرتگاه و از نوک علف ها به صورت قطراتی به پایین فرو می ریزد و تمثیل بارش باران را در ذهن هر انسان مجسم میسازد که از چشم انداز بدیع و هوای خنک و جاذبه های دلپذیر در اطراف آبشار موجب جذب هزاران نفر از مشتاقان آرامش و سکوت از اقصی نقاط آذربایجان و ایران برای ترمیم   روحیات خویش به صورت اردوهای سیاحتی و تفریحی میشود .
آب پس از  آبشار  به صورت یک رشته جویبار به هم پیوسته به سمت شمال دره جریان می یابد .
 تمام سطوح دیواره  پوشیده از خزه و گیاهان آبزی و مناظر دل انگیزی را پدیده آورده است این تفرجگاه دلگشا از  لحاظ  از نقاط منحصر به فرد محسوب شده و معادلی برای خود ندارد.
تمام سنگ ها ی بالای آهکی بوده و به وسیله رسوب گذاری آب شکل گرفته  و داراری فرم های به خصوصی با غاری در زیر  در بخش غربی دره و در مقابل  رسوبات زمینی  به صورت طاق مانند بوده و لایه های زمین در حالت طاقدیس و ناودیس دارد  و از لحاظ  زمین شناسی به نوعی تراورتن تبدیل شده  در بعضی جاها روی این سنگها  گیاهانی  یافت میشود که پس از جوش خوردن سنگ به فسیل تبدیل گردیده است.
 برای رسیدن به این مکان بسیار دل انگیز باید از جاده مرند-جلفا  به هادی شهر وارد شد و با عبور از جاده آسفالت در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یک جاده فرعی به دره ای با صفا رسید که محل آسیاب خرابه است.
  از تبریز تا آسیاب خرابه  حدود 150  کیلومتر راه آسفالت میباشد .
در حال حاضر برنامه هایی به منظور بازسازی این  توسط اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در دست تهیه است که امید می رود در آینده نزدیک با اجرای این طرح بر زیبایی این محل افزوده گردد .
این فضای دلگشا که درگوشه ای از دشت بی آب و علف پدید آمده یک گردشگاه بزرگ و پر جاذبه  به ویژه درفصل تابستان برای گردشگران سلامت و تندرستی است.
انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.