کارشناس نظام بانکداری گفت: صدور مجوز خزانه داری آمریکا مبنی بر افتتاح حساب آمریکایی های مقیم ایران نشان از آزادی عمل در روابط بین بانکی است.

محمدرضا غفوری کارشناس نظام بانکداری در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درباره تأثیر صدور مجوز خزانه داری آمریکا مبنی بر افتتاح حساب آمریکایی های مقیم ایران در گشایش روابط بین بانکی با بانک های معتبر و بزرگ جهان اظهار داشت: به هرحال شرایط برداشته شدن  تحریم ها نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز به نحوی نیست که یک شبه اتفاق افتد، هر چند فضاهای رسانه ای غربی و داخلی پیش آمده برجام را به گونه دیگری تفسیر می کنند.
 
وی ادامه داد: حتی در کشوری مثل عراق با اینکه آمریکایی ها در تمامی ارکان آن اعمال نفوذ دارند ، هنوز مسائل و مشکلات مربوط به تحریم های آن به طور کامل حل و فصل نشده است.
 
کارشناس نظام بانکداری بیان داشت: به هرحال مسیر جابجایی مسائل تحریم و فضای پیش آمده بعد ازآن سخت و زمان بر است، ضمن اینکه در این بین کارشکنی هایی هم از طرف غرب رخ می دهد.
 
غفوری تأکید کرد: صدور مجوز خزانه داری آمریکا برای افتتاح حساب آمریکایی های مقیم ایران در حقیقت پیامی است که می تواند وضعیت آینده را پیش بینی کند.
 
وی ادامه داد: به نظر می رسد صدور مجوز مذکور از جانب خزانه داری آمریکا حرکت مثبتی باشد، به ویژه برای کسانی که تجارت انجام می دهند، چراکه بسیاری از محصولات  ایرانی ازجمله  فرش ایرانی ، صنایع و محصولات کشاورزی طرفداران خاص آمریکایی را دارند.
 
غفوری با بیان اینکه تعاملات ارزی ریالی ، موضوعی است که به‌طور طبیعی در روابط بین المللی به چندین روش انجام می شود، افزود: بعضی مواقع با برخی از کشورها همسایه و سایر کشورهای طرف معامله، پایه و تبادلات خود را ارزهای ملی و محلی قرار داده ایم همچنین در جاهای دیگر هم سعی کرده ایم تا نرخ ها را با اعداد ریالی درنظر گرفته و به تبادلات بین المللی بپردازیم،این  بحث در مورد افتتاح حساب آمریکایی های مقیم ایران موضوع خاصی نیست و قابل حل است.
 
این کارشناس نظام بانکداری همچنین گفت: موضوع مهم این است که آزادی عمل در روابط بین بانکی بعد از تحریم ها به آرامی در حال شکل گیری است و این امیددهنده حل وفصل مسائل مهم و خاص دیگر به‌شمار می آید که اتحادیه اروپا هم بر آن اصرار دارد.
 
غفوری ادامه داد: همچنین هیئت حکامه جدید آمریکایی بتدریج  پذیرفته که مطلب مشترک است اما ما باید کار خود را انجام دهیم .
 
وی در پایان گفت: این حرکت مثبت نباید صرفاً در افتتاح حساب محدود شود، بلکه باید دامنه آن تبادل با دیگر کشورها را در برگرفته و وسعت آزادی عمل را در روابط بین المللی بیشتر کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار