بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۹۵ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، نرخ بیکاری در سال جاری با افزایش ۱.۴ درصدی، ۱۲.۴ درصد اعلام شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بر اساس نتایج این طرح در سال جاری ۳۹.۴ درصد جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر)، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند که نرخ مشارکت اقتصادی را نشان می‌دهد؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

همچنین این نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است.

بررسی نرخ بیکاری نشان می‌دهد که ۱۲.۴ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

همچنین بررسی سهم اشتغال ناقص که از دیگر شاخص‌های نیروی کار محسوب می‌شود نیز نشان می‌دهد ۱۰.۳ درصد از جمعیت شاغل کشور دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. اشتغال ناقص به فردی گفته می‌شود که در هفته مرجع مورد آمار، حاضر در سر کار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن شغل با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و ... کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کند و خواهان انجام کار اضافی است. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شناس
۱۱:۵۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
مصادیق کار:
دانشجو
خانه دار
محصل
و افراد دارای بیمه کار
به نظر میرسه این امار هم مانند امارهای قبلی برای وارونه نشان دادن اوضاع هست
ما اگر فقط افراد دارای درامد رو در نظر بگیریم مطمئن باشید این امار کمتر از 50 درصد بیکار نخواهد بود
دولت دانشجو رو که یک مصرف کننده محض بدون هیچ درامدی هست رو شاغل در نظر میگیره
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۱۱:۳۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
راحت بالای ۷ میلیون بیکار داریم. تازه اینایی هم که سرکار هستن چه کاری بنده خدا تاکسی تلفنی شد شغل. مسافر کشی شد شغل. شاگرد مغازه شد شغل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
طبق همین آمار یعنی بیکاری 22.7 درصد هست
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۱۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
خدا به خیر کند.... این چه وضعش است آخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
اين آمار كيلويي است يا آمار شما ؟
ما كه گيج شديم
United States of America
ناشناس
۰۶:۱۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
قابل توجه دولت، که آمار غلط میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
ما یه خانواده ی 5 نفری هستیم که پدرم بازنشسته و از کارافتاده است برادر بزرگم سه سال است که بی کاره خواهرم قبلا شاغل بود و الان بی کاره و خودم هم که سه ماه خدمتم تموم شده بیکارم یعنی توی خانواده ی 5 نفری یه شاغل هم نداریم و 5 نفر با حقوق 1200 تومن در ماه زندگی می کنیم خودم به هر دری زدم یه کار جور کنم ولی نشده که نشده اخه این چه وضعی شما خودتون قضاوت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
واقعا ۱.۴ درصد بوده
آخرین اخبار