برنامه نوروزگاه روبه‌روی حمام وکیل شیراز از تاریخ از 2 تا 7 فروردین 96 برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مژگان ثابت قدم پژوهشگر برتر حوزه مردم شناسی گفت: مراسم های مختلفی در این جشنواره از جمله عمو نوروز، ننه سرما، قصه‌گویی، حافظ‌خوانی، آئین فال گوش ایستادن، فال کلوک ( کوزه )، قاشق‌زنی، اجرای نمایش جی جی بی جی، عروسک مینا و دیگ به سر اجرا می‌شود.

ثابت قدم افزود: امسال علاوه بر برنامه‌های هر ساله 2 نمایش "میرنوروزی" و "کوسه برنشین" نیز در نوروزگاه شیراز اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: هر دوی این نمایش‌ها رویکرد طنز دارند و برای سرگرمی و نشاط مردم در روزهای پایانی سال برگزار می‌شدند.

ثابت قدم که کارشناس میراث معنوی اداره میراث فرهنگی استان فارس است از ثبت 53 اثر معنوی استان خبر داد که از این تعداد 4 مورد مربوط به نوروز است. به گفته وی در نوروزگاه سال گذشته نمایش عروسکی « جی جی بی جی» و « مینا» و مراسم « چهارشنبه سوری در قنات سعدی» ثبت ملی شد و امسال هم برای ثبت 2 مورد دیگر از آئین‌های نوروزی اقدام می‌شود.

پژوهشگر برتر حوزه مردم‌شناسی بیان کرد: بازی‌های هفت سنگ، طناب کشی، تخم مرغ بازی (خاک جنگو)، شیش خونه برگزار و در بخش خوراکی‌ها آش ابودردار، شیر برنج، پخت نان شیرین در نوروزگاه عرضه می‌شود.

ثابت‌قدم با بیان اینکه سفره هفت سین و هفت میم نیز در نوروزگاه شیراز پهن می‌شود، تصریح کرد: قرار است از تمام شهرستان‌های استان شیرینی‌جات و تنقلاتی که از قدیم در ایام نوروز مصرف می‌شده، به نمایش درآید.

نوروزگاه که بیش از این به آن نوروز بازار می‌گفتند، برنامه‌ای است که در آن آداب و رسوم نوروزی مردم شیراز به مسافران و مردم معرفی و امسال از 2 تا 7 فروردین 96 روبه‌روی حمام وکیل برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.