امین‌زاده در نشست خبری:

9 وزارت‌خانه هنوز گزارش حقوق شهروندی‌شان را ارائه نکرده‌اند/ برخی رسانه‌ها در فضای سیاسی موجود مردم را قربانی می‌کنند

دستیار ویژه رئیس جمهوردر امور حقوق شهروندی گفت: بنده سیاسی نیستم و فعالیتم حقوقی است، متأسفانه برخی رسانه‌ها در فضای سیاسی موجود مردم را قربانی می‌کنند که این بسیار بد است.

9 وزارت‌خانه گزارش حقوق شهروندی‌شان را ارائه ندادند/ برخی رسانه‌ها در فضای سیاسی موجود مردم را قربانی می‌کنند

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، الهام امین‌زاده دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در روز یکشنبه 22 اسفندماه برگزار شد، با اشاره به ارائه گزارش عملکرد خود در حقوق شهروندی گفت: به دنبال نامه رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی کشور تا امروز تنها 17 دستگاه اجرایی کشور گزارش‌های حقوقش شهروندی‌شان را ارائه کرده‌اند اما هنوز گزارشی از سوی 9 وزارت‌خانه و دستگاه دیگر وصول نشده است.

وی افزود: پس از تحلیل گزارش‌های واصله بسته کامل گزارش‌ها تقدیم رئیس جمهور خواهد شد.

امین‌زاده با برشمردن دستگاه‌های اجرایی که گزارش حقوق شهروندی خود را ارائه کردند گفت: وزارت‌خانه‌های تعاون، خارجه، بهداشت، نفت، نیرو، بنیاد شهید، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اطلاعات هنوز گزارش حقوق شهروندی‌شان را ارائه نداده‌اند.

دستیار ویژه رئیس جمهور تأکید کرد: در همین راستا جلسه‌ای با مدیر بخش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش داشتیم که در آن بسته‌هایی را تعریف کردیم تا معلمان، دانشگاهیان و فرهنگیان 2 واحد آموزش حقوق شهروندی و آموزش ضمن خدمت داشته باشند.

وی افزود: در همین ارتباط ائمه جماعات، رسانه ملی و هیئت‌های مذهبی هم برای ترویج حقوق شهروندی اعلام آمادگی کردند. همچنین داوران ویژه جشنواره فیلم فجر نیز با هدف انتخاب فیلم‌هایی در ترویج احترام به حقوق شهروندی اقدامات شایسته‌ای انجام دادند اما امسال فیلمی در این رابطه انتخاب نشد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با اشاره به اجرا شدن منشور حقوق شهروندی در استان‌های کشور گفت: در میان استان‌های کشور استان سمنان به عنوان شهر نمونه در اجرای منشور حقوق شهروندی انتخاب شد در همین رابطه اپلیکیشن‌های حقوق شهروندی نیز تهیه شد که مردم توانستند برترین‌ها را انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: در همین ارتباط سمنان سامانه‌ای را طراحی کرده است که مردم در این سامانه می‌توانند مشارکت کرده و اطلاعات کافی در زمینه منشور حقوق شهروندی را دریافت کنند.

امین‌زاده از برگزاری جشنواره شهروند برتر در استان‌های کشور خبرداد و گفت: در این زمینه استان‌های مختلف کشور مشارکت بسیاری داشتند که این مشارکت می‌تواند در آینده گامی برای رسیدن به اهداف والا در رسیدن به حقوق شهروندی شد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی پیرامون نامه خود درباره منشور حقوق شهروندی به رئیس جمهور افزود: در این نامه دو درخواست به رئیس جمهور ارائه کرده‌ام، اول اینکه مصوبه هیئت وزیران پیوست حقوق شهروندی داشته باشد که آقای روحانی آن را به دستگاه‌های مربوطه ارسال کردند تا در این مورد اظهار نظر کنند؛ نامه دوم نیز مربوط به احصای قوانین مزاحم حقوق شهروندی بود که همچنان در حال اقدام است.

امین‌زاده پیرامون برخی اخبار منتشر شده در سایت‌ها پیرامون حاشیه‌هایی که برای حضور در سمنان بوجود آمده بود ادامه داد: یکی از شهروندان مشکلات بسیاری داشت که قرار بر این شد در این زمینه رسیدگی‌های لازم شود، پس از مراسم به خانه این شهروند رفتیم و با استاندار سمنان این موضوع پیگیری شد، اما متأسفانه یکی از رسانه‌ها تیتر زد که دستیار ویژه رئیس جمهور حقوق شهروندی را رعایت نکرده است.

وی تصریح کرد: بنده سیاسی نیستم و فعالیتم حقوقی است، متأسفانه برخی رسانه‌ها در فضای سیاسی موجود مردم را قربانی می‌کنند که این بسیار بد است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی پیرامون بیمه زندانیان اظهار داشت : قرار براین بود 200 هزار زندانی بیمه شوند تا خانواده‌هایشان با مشکلاتی روبرو نشوند که در این زمینه با وزیر رفاه صحبت‌هایی شد که وی اعلام کرد 2 هزار میلیارد تومان برای این مهم باید هزینه شود، بر این اساس امروز وزارت دادگستری متولی این امر شده و این موضوع را پیگیری می‌کند.

امین‌زاده با تأکید بر اینکه امروز متأسفانه 15 میلیون پرونده قضایی در کشور وجود دارد تصریح کرد: امروز باید در راستای پیاده‌سازی منشور حقوق شهروندی در کشور اقداماتی انجام شود تا مردم با بوجود آمدن برخی مشکلات مستقیما به دادگاه‌ها مراجعه نکنند و قبل از بوجود آمدن مشکلی اساسی با مشاوره حقوقی موارد مورد نظرشان را بررسی کنند تا ما در آینده با پرونده‌های بسیاری در دادگاه‌ها مواجه نشویم، متأسفانه تأمین بار مالی این موضوع با مشکل روبرو شده و هیچ کس متولی آن نشده است.

امین‌زاده در پایان با اشاره به برخی عملکردهایش در زمان تصدی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری گفت: در این حوزه برخی از قوانین و مقررات ناظر بر سرمایه‌گذاری اصلاح و برخی قوانین مزاحم پس از شناسایی به مجلس ارسال شد، برخی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی نیز پس از نهایی شدن تقدیم به رئیس جمهور شد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار