فارن پالیسی: تیلرسون ضعیف‌ترین وزیر خارجه آمریکا است

عملکرد "رکس تیلرسون" موجب شده است وی لقب ضعیف‌ترین وزیرخارجه آمریکا را به خود اختصاص دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی فارن پالیسی در گزارشی به تحلیل عملکرد "رکس تیلرسون" وزیر امورخارجه آمریکا، پرداخت و او را یکی از ضعیف‌ترین اعضای کابینه "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، دانست.

فارن پالیسی در این باره نوشت: وزارت خارجه یکی از مهمترین وزارتخانه‌ها در هر دولتی است. سیاست‌های خارجی و خط مشی چگونگی برقراری ارتباط با جهان بیرون از سوی وزارت خارجه هر کشور تدوین و اجرایی می‌شود؛ اما تیلرسون تاکنون یکی از کم‌کارترین اعضای کابینه ترامپ پس از انجام مراسم تحلیف ریاست جمهوری بوده است.

وزیر امور خارجه به طور ذاتی از 5 مزیت برخوردار است: از سوی شخص رئیس جمهور حمایت می‌شود، از سوی مقامات وزارتخانه مشاوره دریافت می‌کند، دیگر وزرای دولت با او اتحاد و همکاری کامل دارند، از سوی مطبوعات و رسانه‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرد و به دلیل ارزیابی‌های مثبت کاری از سوی دیگر دیپلمات‌های خارجی تجلیل می‌شود. 

عملکرد مثبت وزیر امور خارجه به یک کار هماهنگ گروهی در این وزارتخانه نیاز دارد و عملکرد تمام کارکنان است که موفقیت و یا ناکامی آن را رقم می‌زند. برخلاف دیگر اعضای کابینه که اختیارات و مسئولیت‌های آنها از سوی قانون اساسی کشور تعیین می‌شود، قدرت وزیر امور خارجه ارتباط مستقیمی با چگونگی روابط او با رئیس جمهور دارد. وزیر امور خارجه باید زبان رئیس جمهور باشد. مخاطبان داخلی و خارجی باید به خوبی درک کنند هرآنچه وزیر امور خارجه می‌گوید، دقیقا همان نظر رئیس جمهور است.

تیلرسون تاکنون در عمل به وظایف یک وزیر امور خارجه بسیار ضعیف عمل کرده است. وی اغلب در نشست‌های ترامپ با سران کشورهای خارجی حضور نداشته است. به نظر می‌رسد ترامپ هم اطمینان چندانی به تیلرسون ندارد زیرا گزینه پیشنهادی تیلرسون برای معاونت را برای قرار گرفتن در این سمت نپذیرفت. 

تا این زمان به نظر نمی‌رسد تیلرسون در اتخاذ سیاست‌های خارجی آمریکا کوچکترین نقشی را ایفا کرده باشد. حتی در امور مهمی مانند آزمایشات موشکی ایران نیز با تیلرسون مشورت نشد و یا زمانیکه ترامپ در ماه ژانویه با "شینزو آبه"، نخست وزیر ژاپن، دیدار کرد تا درمورد آزمایشات موشکی کره شمالی تصمیم‌گیری شود نیز هیچکس از تیلرسون برای حضور در جلسه دعوت نکرد. همین نقش کمرنگ تیلرسون بود که به ترامپ اجازه داد بودجه دیپلماسی و کمک‌های خارجی را کاهش دهد.

احتمالا یکی از عوامل ناکامی تیلرسون، حمایت نشدن وی از سوی وزارتخانه‌اش است. فقدان دانش دیپلماتیک تیلرسون موجب شده است از سوی اعضای وزارت خارجه آمریکا چندان جدی گرفته نشود و کسی احترام کافی برای او قائل نباشد. نمی‌توان تیلرسون را با "جان کری"، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، مقایسه کرد. وجهه دیپلماتیک کری قابل مقایسه با تیلرسون نیست و تعاملات وسیعی که او با سران سیاسی در گوشه و کنار جهان داشت را نمی‌توان از تیلرسون انتظار داشت.

برخی کارشناسان معتقدند تیلرسون که بیشتر به عنوان یک تاجر در جهان شناخته می‌شود تا یک دیپلمات، زودتر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد، وزارت خارجه آمریکا را ترک خواهد کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار