رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: پرداخت سهام عدالت از سوی دولت چالش‌های اساسی در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند و تاکنون انتظارات زیادی در این باره از سوی مردم ایجاد شده است.

پرداخت سهام عدالت چالش‌های اساسی در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در نطق میان‌دستور امروز خود در صحن علنی گفت: امروز یکی از مهمترین مسائل موضوع سهام عدالت است که در حدود 10 سال از آغاز این طرح می‌گذرد.

وی افزود: مردم برگه‌هایی به عنوان سهام عدالت در اختیار دارند که هیچ خاصیتی ندارد، معمولا زمانی که نام سهام به میان می‌‌آید سه حق اساسی برای دارنده سهام متصور می‌شود، در سهام عدالت اولین حقی که بیان می‌شود این است که افراد باید مدیریتی که سهام در آن تعریف شده را تعیین کنند.

نماینده مردم کرمان خاطر نشان کرد: متأسفانه امروز در کشور یک مجموعه مافیایی در اقتصاد شکل گرفته است که در هیئت مدیره شرکت‌ها قرار گرفته‌اند و هیچ ارتباطی با مردم ندارند، 60 شرکت بزرگ که امروز در اقتصاد بیشترین حوزه فعالیت را دارند 40 درصد سهامشان متعلق به سهام عدالت است.

وی تأکید کرد: مردم نمی‌دانند که این هیئت مدیره‌ای که شرکت‌ها را اداره می‌کنند به چه شکل وارد این ساختارهای مافیایی شده‌اند، شرکت‌های تعاونی استانی، مجموعه شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری در استان و کانون کشور امکان تصمیم‌گیری مردم برای تعیین مدیریت سهام خود را ایجاد نکرده است.

پورابراهیمی خاطر نشان کرد: حق دوم، امکان واگذاری مالکیت سهام است درخصوص سهام عدالت متأسفانه این موضوع عملیاتی نشده است و علاوه بر این در سومین حق یک سهامدار که مسئله سود آن است دولت کوتاهی کرده است دولت اعلام کرده است که بزودی قرار است سود سهام عدالت را به مردم پرداخت کند با این تصور که 10 سال از عمر سهام عدالت گذشته است اما بعضی از این شرکت‌ها کمتر از 10 سال است که واگذار شده‌اند.

وی گفت: در حوزه اجرا برای پرداخت سود در سال آینده عملکرد شرکت‌ها مبنای کار قرار گرفته است در بررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم سودی که قرار است در سال آینده پرداخت شود 3600 میلیارد تومان از 60 شرکت سهامدار است این مبلغ در حدود 50 درصدش متعلق به دولت است و 50 درصد آن به مردم تعلق دارد که در سال سودی معادل 36 هزار تومان و ماهی نزدیک به 3 هزار تومان برای هر فرد برآورد می‌شود.

پورابراهیمی ادامه داد: این مبلغ معادل خرید 2 نان سنگک است، ما منابع را در اقتصاد کشور بدین شکل خرد کرده و از بین می‌بریم. آقای رئیس جمهور شما برای اقتصاد کشور باید تجهیز منابع انجام دهید  و منابع خرد را به منابع کلان تبدیل کنید نه بر عکس آن. این نوع پرداخت سهام عدالت چالش‌های اساسی در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند و تاکنون انتظارات زیادی در این باره از سوی مردم ایجاد شده است، این وضعیت که در تصمیم‌گیری سهام عدالت آمده است جز ایجاب مطالبه و مفید نبودن برای مردم چیزی به دنبال ندارد.

وی تصریح کرد: درخواست ما از رئیس جمهور توقف این اقدام تا تعیین تکلیف لایحه و طرحی که قرار است در مجلس بررسی شود ما به این روش نمی‌توانیم این کار را ادامه دهیم بسیاری از مردم مشمول سهام عدالت نبودند و در فهرست‌های دولت نامشان نیست در این باره نیز باید تصمیم‌گیری شود. از هیئت رئیسه تقاضامندم درباره این موضوع یک جلسه فوری گذاشته شود تا تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شود. دولت مصوبه‌ای را از سوی هیئت وزیران در بهمن ماه گذراند و7 شرکت پالایشگاهی بزرگ را از لیست سوددهی در سهام عدالت که متعلق به مردم است را خارج کرده است و به جای آن 2 شرکت غیربورسی زیان ده را جایگزین کرده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، صحن ، پورابراهیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار