دانیال نبی یکی از پیامبران بنی اسرائیل (قرن ۷ پ م) و متولد بیت المقدس است. نژاد دانیال نبی از قبیله یهودا و تبارش به پسر چهارم از همسر اول یعقوب بر می گردد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ دانیال نبی از جمله پیامبران بنی اسراییل در قرن هفتم قبل از میلاد است که نسل ایشان به داوود پیامبر(ع) می رسد و خاک خوزستان وی را در آغوش گرفته است.

دانیال نبی در زبان عبری "خدا قاضی من است” ترجمه شده، در ۱۲ سالگی به عنوان اسیر در دربار بخت النصر (بُختُنَصّر، بخت خسرو) خدمت و یکی از خواب های او را تعبیر می کند، نبوکد نصر پادشاه بابل، به بیت المقدس حمله و دانیال نبی را به اسیری می گیرد و نامش را بلطشصرمی گذارد.

دانیال نبی ۳۷ سال در دربار بابل خدمت و همان زمان مدعی پیامبری می شود. بعد از فتح بابل به دست کورش، دانیال نبی به شوش مهاجرت و در سن ۸۳ سالگی فوت و جسدش پس از مومیایی شدن در شرق رودخانه شاوور (شاه هور، شاهپور) دفن می شود.

حضرت دانیال(ع) در سال 655 قبل از میلاد همراه با اصحاب اش توسط «نبوکد نصر» پادشاه بابل که محل حکومت اش در شوش بود، به اسارت گرفته شد. آن حضرت بعد از مدتی اقامت در شوش وفات یافت و در همان شهر دفن شد.

آرامگاه دانیال نبی از مکان های دیدنی خوزستان و یکی از زیارتگاه های ایران است که در ساحل شرقی رودخانه شاوور و روبروی تپه ارگ شوش قرار دارد.

گفته می شود، مردم شرق و غرب رودخانه بر سر کجایی دفن دانیال نبی جدال داشتند و طبق توافق مدتی در غرب و مدتی در شرق جسد را نگهداری می کردند، که در نهایت تصمیم می گیرند، آرامگاه دانیال نبی در میان رودخانه باشد.

امام علی علیه السلام می گوید: دانیال نبی بردار من است، ایشان را پس از غسل، کفن و رو به قبله دفن نمایید و آب رودخانه را از روی قبر عبور دهید تا نگهبانی باشد برای غارت نا اهلان.

 همچنین می فرمایند: من لم یقدر علی زیارتی فلیزر قبر اخی دانیال (هر کس قادر به زیارت من نیست زیارت کند قبر براردم دانیال را) و من دل الی دانیال فبشروه بالجنه (هر کس مردم را دلالت بدهد به زیارت دانیال به بشارت بهشت را می دهم)

ایشان بعد از پیامبر اسلام تنها پیامبری که رو به کعبه دفن شده است.

دانیال نبی کتابی دارد به نام "کتاب دانیال” به زبان عبری، مشتمل بر ۱۲ فصل که خواب ها، خاطرات زندگی و رویاهای دانیال نبی را بازگو می کند، در کتاب دانیال به منجی آخر الزمان نیز اشاره شده است و شیعیان معتقدند؛ در زمان حضور حضرت مهدی ۴ پیامبر او را همراهی می کنند که دانیال نبی فرمانده سپاه ایشان است.

بنای آرامگاه دانیال نبی دارای دو حیاط است که دورتا دور آن، ایوان ها و حجره هایی ساخته اند. بر روی بنا گنبدی مخروطی شکل با فرم پله ای ساخته شده که از معماری بومی منطقه الهام گرفته است.

در تزیینات بنا از کاشی کاری هم بهره گرفته شده است.جای گرفتن آرامگاه دانیال نبی در این منطقه در کشف موقعیت تاریخی منطقه شوش بی تاثیر نبوده است زیرا نخستین بار در قرن دوازدهم میلادی کلیمیانی که برای بررسی وضعیت کلیمیان در ایران به سر می بردند، به یادگارهای این شهر توجه کردند و زمینه را برای انجام کاوش های باستان شناسی در این منطقه تاریخ ساز فراهم کردند.

انتهای پیام/و


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.