درخواست شورای امنیت برای پیگیری مذاکرات آستانه درمورد سوریه

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار ادامه یافتن مذاکرات ایران، روسیه و ترکیه برای پایان دادن به بحران داخلی سوریه شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در نشست روز جمعه خود، مذاکرات آستانه با حضور ایران، روسیه و ترکیه را بر سر حل بحران داخلی سوریه مثبت ارزیابی کرده و خواستار تداوم آن شدند.

در بیانیه اعضای این شورا آمده است: ارزیابی شورای امنیت نشان می‌دهد ادامه یافتن مذاکرات سیاسی آستانه درمورد سوریه می‌تواند به اجرایی شدن طرح آتش‌بس ژنو در این کشور کمک کند. 

نخستین دور از مذاکرات آستانه ۲۳ و ۲۴ ژانویه در قزاقستان برگزار شد و نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن نیز در نشست حضور داشتند. دومین دور از این مذاکرات ۱۵ و ۱۶ فوریه برگزار شد که به نظر می‌رسید میان سه کشور برگزار‌کننده –ایران، روسیه و ترکیه- اختلاف نظر بوجود آمده است.

باوجود به نتیجه نرسیدن دور دوم مذاکرات آستانه، شرایط برای برگزاری مذاکرات ژنو فراهم شد و نمایندگان دولت "بشار اسد"، رئیس جمهور سوریه، و مخالفان دولتی پای میز مذاکرات ژنو حاضر شدند. با توجه به مذاکرات انجام شده در آستانه، موارد اختلاف نظر اندکی در ژنو باقی مانده بود، به همین دلیل شورای امنیت خواستار ادامه مذاکرات آستانه شد تا توافق‌های اولیه در این شهر با حضور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه حاصل شود.

دور بعدی مذاکرات ژنو برای ۲۳ مارس برنامه‌ریزی شده است.

از سوی دیگر، شورای امنیت با انتشار بیانیه‌ای از کشورهای حامی سوریه خواست به برقراری کامل آتش‌بس در این کشور کمک کنند و طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه را برای اجرای آتش‌بس تحت فشار قرار دهند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار