به گزارش
خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در دومین نشست هشتمین دوره مجلس دانش آموزی ضمن ارج نهادن به این مجلس و کارکردهایی آن اظهار داشت: این مجلس نشان میدهد دانش آموزان مخاطبان تعلیم و تربیت هستند.
وی تصریح کرد: کشور ما با چالش هایی روبه رو است، اما سرمایههای بالقوهای در زمینههای مادی و اجتماعی دارد که آیندهای بهتر و روشنتر را رقم میزند و آن نیروهای انسانی مستعد بوده که با پرورش درست میدرخشند.
دانش آشتیانی با بیان اینکه در برنامههای توسعه به سرمایه انسانی تاکید دارند، گفت: راهکار برون رفت از مشکلات را توجه به سرمایههای انسانی میدانند و از زوال مالی نیز جلوگیری میشود.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: اگر بخواهیم از هدر رفت منابع جلوگیری شود باید به مدرسه توجه کرد که شامل دانش آموز، معلم و اولیا بوده که دولت پشتیبان این گروه است.
وی ادامه داد: حال باید این سرمایه عظیم در معرض فعلیت یافتن را درست هدایت کنیم و شکوفایی استعدادها و پرورش خلاقیتها و قدرتمند کردن جامعه از طریق توانمندسازی دانش آموزان است.
دانش آشتیانی بیان کرد: در گفتمان ملی باید این مسئله مورد توجه باشد و همه در این امر درگیر هستند و صرفا متمرکز به اعضای آموزش و پرورش نیست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تعلیم و تربیت محدود به مسائل حفظ کردنی، مقید کردن مدرسه به بخشنامههای تکراری و مواردی از این قبیل نیست.
وی تصریح کرد: ذر واقع تعلیم و تربیت امروزی که ارتباط چندانی با جامعه ندارد باید تغییر یابد و پرورش بر آموزش مقدم شود.
دانش آشتیانی اظهار داشت: اجتماعی شدن لازمه دانش موفق است و با این نگاه کودک و نوجوان و جوان شاگرد نیست منفعل مدرسه محسوب نشده و فاضلاب مشارکت در امور آموزشی به شمار میآیند.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: مدرسه در این عرصه فقط محل آموختن درس نیست و محلی برای آموزش شهروندی مسئول بود و با چنین روشی نهادهایی مانند مجلس و شورای دانش آموزی معنی مییابد.
وی اظهار داشت: مجلس دانش آموزی به گفتمان مدرسه اعتقاد دارد و راه چگونگی مسئولیت پذیری و دموکراسی درون مدرسه را به دانش آموزان میآموزد.
دانش آشتیانی مجلس را صرفا درسی برای دانش آموزان ندانست و گفت: این مجلس برای مدیران و شهروندی هم درس است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مجلس دانش آموزی امکانی برای مشورت گرفتن است و توجه به این شورا و همچنین مجلس در سطح ملی راه و رسم علمی برای تمرین مردم سالاری است.
وی مجلس دانش آموزی را نهادی نوپا برای آموزش و پرورش است و تصریح کرد: به عنوان مخاطبانی فعال نقد برنامههای تعلیم و تربیت را این مجلس انجام میدهد.
دانش آشتیانی بیان کرد: اعضای مجلس دانش آموزی بازوی مشورتی مدیران هستند، ارتباط دوطرفه نکات خوبی آموزش میدهد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: همه باید به نقش این مجلس و شوراها باور داشته باشیم و با باور قلبی از این ظرفیت حداکثر استفاده و سبب بهبود برنامههای آموزش و پرورش به کار گرفته شود.
وی گفت: اعضای مجلس دانش آموزی میتوانند در خصوص برنامههای اجرایی نظر دهند که میتواند موجب اصلاح آن شود.
انتهای پیام/