این حمام در سالا 1384 به عنوان اثر تاریخی ملی ثبت شده است نام اصلی این حمام، حمام وهاب آقا بوده و در چند سال اخیر مالکین بعدی نام بنا را عوض کرده اند اما باید اضافه کرد که اسم کوچه ای که در ضلع جنوبی این بنا قرار دارد کوچه وهاب آقا میباشد.

حمام شهریاربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛این بنا با توجه به ویژگی های معماری و همچنین سازه ، متعلق به عهد قاجار و احتمالا اواخر آن میباشد . در هر صورت، هم اکنون نام این اثر ،حمام شهریار میباشددر حال حاضر حمام متروک و بلا استفاده میباشد.
این بنا همانند اکثر حمام های موجود شامل فضاهای سربینه ،گرمخانه،خزینه،آتشخانه یا به اصطلاح امروزی موتورخانه و آب انبار  میباشد.بنا با توجه به نیاز ها و امکانات موجود در دورانی که استفاده میشده ، دچار تغییرو  تحولات گردیده است .
آتشخانه آن به مرور زمان تغییر چهره داده و از حالت سنتی خارج شده و به موتور خانه تبدیل شده است کالبد بنا نیز با گذشت زمان دگرگون شده و به صورت بخش عمومی و بخش خصوصی در آمده است .
گرمخانه آن ،بخش عمومی و فضای موجود در بخش شمالی حمام ،قسمت  خصوصی حمام را به خود اختصاص داده است .
خزینه آن به مرور زمان بلا استفاده گردیده و هم اکنون اثری از آن مشاهده نمیشود. سازه بنا به صورت طاق وگنبد و دیواره های باربر و جرزهای ضخیم میباشد نورگیری این بنا به علت این که در زیرزمین واقع گردیده از طریق نورگیرهایی که در سقف تعبیه شده ،تامین میگردیده است.  
مصالح بکار رفته در ایثن بنا ، آجر و سنگ و به علت رطوبت بالا ،ملات ساروج میباشد .
تزئینات خاصی دراین بنا دیده نمیشود. با عنایت به عملکرد سیمان به عنوان  اندود، امکان بازبینی تزئینات میسر نمی باشد .
انتهای پیام/خ
برچسب ها: حمام ، شهریار ، تبریز ، ثبت ملی ، 1384
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.