وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:استان سیستان وبلوچستان پاره تن ایران و نگین درخشانی میان ملت است، اینجا سرزمین رازها و رمزهاست.

سیستان وبلوچستان سرزمین رازها و رمزهابه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، دکتر صالحی امیری در شورای اداری سیستان و بلوچستان گفت:جغرافیای زیست ایرانیان از نقطه سیستان و بلوچستان بوده است و خیلی از منابع مختلف جغرافیای این منطقه را نگارش کرده اند.

وی افزود: حق این استان وحدت ،برادری و یکرنگی است و هر نوع تفرقه ،خیانت به آرمان های نظام است.
 
 صالحی امیری عنوان کرد: خدمت به این استان از شرافت و فضیلت بیشتری نسبت به سایر استانها برخوردار است. تکثر اقوام یک فرصت است و توزیع عادلانه منزلت، قدرت و ثروت نگاه رئیس جمهوری به اقوام می باشد.

وزیر ارشاد تصریح کرد: دورنمای توسعه در این استان مشخص و عزم دولت برای جهش توسعه است برای این که جغرافیای دروازه ورود به منطقه شود.

هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در شورای اداری بیان کرد:خاستگاه انیمیشن متعلق به این استان است که انتظار داریم وزارت فرهنگ این مهم را ثبت ملی نماید تا در رقابت جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی ادامه داد: ظرفیت های فرهنگی اقوام سیستانی و بلوچ و قرابت آنان با کشورهای همسایه نوعی فرصت است که نباید به این راحتی از کنارش بگذریم.

هاشمی افزود: سال آینده استان به عنوان مقصد گردشگری استان تعیین شده انتظار می رود در سال 96 میزبانی همایش ها و جشنواره های فرهنگی به سیستان و بلوچستان داده شود.
 
مردمان این استان هویت دارند، به طوری که یونسکو ورود کرده و ما دو ثبت جهانی در این دو سال داشته ایم و جهانیان به این شناسنامه توجه می کنند.
 
وحدت و همدلی اقوام مختلف در سیستان و بلوچستان قابل تقدیر است

معاون توسعه منابع انسانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت:وحدت و همدلی اقوام و سلایق مختلف در سیستان و بلوچستان قابل توجه و تقدیر است.

سکینه اشرفی در نشست شورای اداری سیستان و بلوچستان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رفع دغدغه بیکاری و ایجاد اشتغال به ویژه در مناطق محروم در برنامه ششم توسعه با دیدگاه توانمند آفرینی و تحول آفرینی مورد توجه قرار گرفته است.

سکینه اشرفی تصریح کرد: ایجاد میز اختصاصی این استان در سازمان برنامه و بودجه، نشان دهنده توجه ویژه دولت به این منطقه است.

وی ادامه داد: در حال شکوفا شدن ظرفیت های وجود، نوید دهنده روزهای خوب برای این استان است.

وی افزود: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به توسعه سیستان و بلوچستان دارد که نمونه بارز آن سفر چند باره رئیس جمهوری و وزرا به این استان است.

معاون توسعه منابع انسانی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: فعالیت های خوب استاندار و مدیران استانی برای توسعه منطقه، توجه مدیران تصمیم ساز ملی را به این استان جلب کرده است.

اشرفی گفت: دیپلماسی فعال دولت تدبیر و امید در سیاست خارجی به بار نشسته و بخشی از مشکلات کشور به ویژه کسب و کار در حال رفع شدن است.
 
ضرورت توجه به فرهنگ وهنر سیستان و بلوچستان  
 
مسگرانی مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی استان نیز دراین نشست  گفت: از۱۹شهرستان تنها در۱۵شهرستان نمایندگی داریم که  باحداقل نیرو کار می کنند و وسعت استان می طلبدکه دربحث عدالت فرهنگی نگاه ویژه ای به استان شود .

 مسگرانی افزود: ۶۵پست خالی داریم که نیمی ازپست های آن اداری است.

وی گفت: سال آینده دوسالانه سفال ایران دراستان برگزارمی شود و نمایشگاه بزرگ قرآن و عترت را برای سال اینده پیشنهاد دادیم.

وی گفت: سیستان و بلوچستان با توجه به اینکه بزرگترین استان کشور محسوب می شود، نیازمند نگاه ویژه در زمینه عدالت فرهنگی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان همچنین با توجه به ظرفیت های فراوان فرهنگی و تاریخی استان، برگزاری جشنواره سراسری 2 ساله سفال در سراوان، جشنواره حقیقت در چابهار و نمایشگاه بزرگ قرآن و عترت در استان را خواستار شد.

مسگرانی تصریح کرد: با توجه به استقبال بسیار خوب مردم زاهدان از نمایشگاه کتاب، ضروری است نمایشگاه کتاب در تمام شهرستان های سیستان و بلوچستان برگزار شود.

وی نبود صنعت چاپ مناسب را از جمله مشکلات اصحاب فرهنگ و رسانه استان ذکر کرد و گفت: هم اینک 48 واحد چاپی در استان فعال است که بیشتر آنها مستهلک هستند.

وی تاکید کرد: باید به نوسازی و بازسازی صنایع چاپ و بسته بندی در سیستان و بلوچستان توجه کرد تا زمینه ساز توسعه شود.

وی نگاه ویژه فیلم سازان کشوری به ظرفیت ها و واقعیت های استان را خواستار شد.

سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود.


انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.