گزارش؛

صیادان بازار داغ زیبایی دم عید را بشناسید!

چند هفته باقی مانده به سال نو میزان تقاضا برای زیباتر شدن و دریافت خدمات زیبایی به اوج خود رسیده و بازار دلالان و سودجویان در این آشفته بازار بدون نظارت بسیار گرم و داغ است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال مردم در جنب و جوش خاصی به سر می‌برند و هر کس به فکر رتق و فتق امور خود برای استقبال از بهار است.

همانطور که کسبه در این ایام بازاری متفاوت از سایر روزهای سال را تجربه می‌کنند؛ بازار فرآیندهای خدمات زیبایی به ویژه در حوزه پوست داغ است و خیلی از مراکز و کلینیک‌های زیبایی با تبلیغات گسترده بصورت پیامک، پخش تراکت در اماکن عمومی مانند مترو و نصب آگهی بر روی دیوار سعی در جذب مشتری برای شب عید خود دارند. 

طیف تبلیغات بسیار گسترده و اغوا کننده و با تخفیف‌های نوروزی همراه است. در بسیاری از این تبلیغات، تخفیف‌های ۵۰ درصدی ارائه خدمات زیبایی پوست در کمترین زمان ممکن دیده می‌شود و شاید شما هم با این تبلیغات رو به رو شده باشید: "رویایی از تولد دوباره در کمتر از ۱۵ دقیقه و با ۵۰ درصد تخفیف "؛ "بازگشت به اوج شادابی و جوانی پوست خود را درکلینیک ما تجربه کنید".

نکته قابل تامل این است که نظارتی بر روی این نوع تبلیغات وجود ندارد و به همین دلیل بسیاری از افراد سودجو و غیرمتخصص از این فرصت استفاده کرده و برای بازارگرمی و پرکردن جیب خود از هیچ تلاشی برای بازی با سلامت افراد دریغ نمی‌کنند.

با کمی دقت و تامل به راحتی می‌توان فهمید که اغلب این تبلیغات پشتوانه علمی ندارند و تنها هدفشان جذب مشتری برای ارائه خدمات زیبایی است و حتی این امکان وجود دارد که عوارض جبران ناپذیری در کمین سلامت افراد باشد. 

بازار خدمات زیبایی و تقاضای آن در شب عید داغ است و علاوه بر این که متولیان سلامت مردم باید نظارت جدی‌تر برروی تبلیغات این حوزه داشته باشند؛ بهتر است خود افراد نیز در مراجعه و دریافت خدمات زیبایی نهایت دقت را به خرج داده و سلامت و زیبایی پوست صورت خود را به دست افراد غیر متخصص نسپارند؛ زیرا بسیار دیده شده نه تنها فرد زیبایی مورد نظر را به دست نیاورده بلکه زیبایی قبلی خود را هم از دست داده است.

زیبایی پوست خود را برای ایام نوروز به ما بسپارید
در میان انواع خدمات زیبایی و اعمال جراحی از جمله زیبایی بینی و صورت شاید تبلیغات حوزه پوست مانند تزریق ژل خط خنده، پاکسازی و جوانسازی پوست، تزریق بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک، برداشتن خال و لیزر و انوع خدمات پوست بیشتر از سایر حوزه‌های زیبایی به چشم بخورد.

همایون مژدهی آذر عضو انجمن متخصصین پوست ایران در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با تاکید بر اینکه افراد برای دریافت خدمات زیبایی پوست حتما باید به پزشک متخصص در این حوزه مراجعه کنند، گفت: دریافت خدماتی که درآن از اعمال جراحی مانند دوختن؛ بریدن؛ ساییدن و سوراخ کردن پوست اسفاده می‌شود و در آن احتمال زخمی شدن پوست وجود دارد بطور حتم باید در مراکز پزشکی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ارائه خدماتی که در آن احتمال آسیب شدید پوستی، نیاز به رسیدگی و احیانا درمان وجود دارد باید زیر نظر متخصصین پوست انجام شود، ادامه داد: به این ترتیب اعمالی مانند سوراخ کردن پوست؛ برداشت خال؛ ترمیم جای زخم؛ لیزر درمانی برای رفع چین و چروک پوست؛ از بین بردن موهای زائد و خال‌های عروقی و ماه گرفتگی و از میان برداشتن تاتو حتما باید در مراکز معتبر و مجهز بویژه در مراکز تخصصی پوست و جراحی پلاستیک انجام شود.

به گفته وی، بعضی از انواع لیزر درمانی تن‌ها در درمانگاههای پوست قابل انجام است، ولی برخی از آن‌ها را می‌توان در مطب‌های متخصصین پوست نیز انجام داد.

مژدهی آذر در خصوص کاشت مو نیز اظهار داشت: عمل کاشت مو با استفاده از تمام روش‌های موجود تن‌ها در کلینیک‌های مجهز و تایید شده توسط وزارت بهداشت و آن هم زیر نظر متخصصین صلاحیت دار انجام پذیر است.

حفظ سلامت افراد و پیشگیری از خطا
از زمان‌های گذشته تاکنون بشر همواره دنبال راهی برای بقای عمر و حفظ شادابی و جوانی خود بوده است و با صنعتی شدن جوامع و زندگی شهر نشینی میل و اشتیاق افراد به زیبایی و جوانتر شدن بیش از پیش شده است.

تزریق ژل و بوتاکس طی چند سال اخیر در بین افراد بالای ۳۰ سال شدت گرفته و با افزایش تقاضا مراکز عرضه این نوع خدمات هم به شکل قابل توجهی رشد یافته، به طوری که حتی در آرایشگاه‌ها نیز تزریق ژل و بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک پوست صورت مشاهده می‌شود.

مژدهی آذر با تاکید بر اینکه تزریق بوتاکس و ژل برای رفع چین‌های عمقی صورت فقط در مطب پزشکان و درمانگاه‌ها مجاز است، بیان کرد: هدف از اعمال این قوانین حفظ سلامت بیماران؛ پیشگری از وقوع خطا و عوارض احتمالی و همچنین اعمال کنترل توسط وزارت بهداشت است، زیرا در این مراکز امکانات لازم برای انجام هر نوع عمل زیبایی و اقدامات اورژانسی در صورت نیاز فراهم است.

وی با اشاره به اینکه ورم در محل تزریق ژل و یا هر ماده پر کننده مانند چربی معمولا از چند روز تا یک هفته باقی می‌ماند، گفت: این اعداد و ارقام به متخصصین پوست کمک می‌کند تا با توجه به فرصتی که تا تعطیلات باقی است بتوانند در زمان مناسب عمل زیبایی را انجام داده و بیمار را به مدت کافی زیر نظر داشته باشند بنا بر این مراجعه به افراد بدون صلاحیت و عدم رعایت زمان بندی صحیح به معنای بالا بردن ریسک بروز عوارض است.

بهترین زمان دریافت خدمت زیبایی پوست
بیشتر افراد روزهای پایانی سال را برای دریافت خدمات زیبایی مناسب می‌دانند و معمولا ۲۴ یا ۴۸ ساعت مانده به تحویل سال نو برای دریافت این خدمت از مراکز مورد نظر خود وقتی می‌گیرند غافل از این که ورود هر نوع ماده خارجی به بدن مدت زمانی را برای سازگاری نیاز دارد و اگر تحت نظر متخصص و در مرکز درمانی انجام نشود می‌توان مخاطرات زیادی به همراه داشته باشد.

عضو انجمن متخصصین پوست ایران با اشاره به این که انجام عملی مانند تزریق بوتاکس بهتر است حداقل یک هفته تا ده روز پیش از تعطیلات انجام شود، افزود: شروع اثر دارو از ۴۸ ساعت بعد ازتزریق و اوج اثر آن حدود یک تا دو هفته بعد است و در مورد تزریق ژل نیز گاهی نیاز به ترمیم و روتوش یک هفته بعد از تزریق دارد و در جراحی‌ها نیز معمولا بخیه‌ها بین یک تا دو هفته نگه داشته می‌شوند.

وی ادامه داد: کبودی‌ها و عدم تقارن در پی تزریق بوتاکس و بخیه و ورم در محل جراحی نیاز به بازبینی بین یک تا دو هفته و در مواردی مانند لایه برداری نیز بین یک تا دوماه زمان لازم است تا پوست رنگ و شکل طبیعی خود را پیدا کند. 

این متخصص پوست تصریح کرد: در بسیاری از نقاط دنیا انجام تاتو و عمل الکترولیز که در آن موهای زائد با وارد کردن یک سوزن ظریف به مجاورت ریشه مو سوزانده می‌شود، زیر نظر پزشک انجام می‌شود بنابراین افراد باید دقت و آگاهی لازم را داشته باشند که برای انجام خدمات زیبایی در حوزه پوست حتما به مراکز درمانی معتبر مراجعه کرده و زیر نظر پزشکان متخصص این خدمات را دریافت کنند.

گزارش از زهرا رحیمی

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار