معاون اول رئیس جمهور اقتصاد ایران را اقتصادی بزرگ عنوان کرد و گفت: بر‌اساس آمار مراکز رسمی جهانی اقتصاد ایران هجدهمین اقتصاد دنیاست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز پنجشنبه 19 اسفند ‌در مراسم افتتاح و بهره‌برداری همزمان ایستگاه‌های تقویت فشار گاز کاشان، خنج، صفاشهر،‌ نایین و جهرم در ایستگاه تقویت فشار گاز کاشان اظهار داشت: رشد اقتصادی 9 ماهه سال جاری کشور 7.2 درصد با رشد مناسب در تمامی بخش های صنعتی، کشاورزی و خدماتی بوده‌است.


وی، 700 هزار فرصت شغلی را تعداد شغل جدید ایجاد شده در بهار و تابستان امسال اعلام کرد و گفت: تورم همچنان تک رقمی است و تورم یک ساله منتهی به بهمن ماه 6.8 درصد بوده است‌.


معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه درخشش بخش‌های مختلف کشور از جمله در زمینه رشد اقتصادی، تورم پایین و ایجاد اشتغال واضح است گفت:حتما کسی فرامش نکرده که در دوره گذشته چه اتفاقی برای اقتصاد کشور  افتاده است.


جهانگیری، با اشاره به اینکه وزارت نفت به عنوان یکی از مهمترین مراکزی بود که بیشترین فشار تحریم را داشته و 2 سال و نیم از سه سال و نیم اخیر را در تحریم به سر می‌برد و ‌اکنون یک سال است که از تحریم ها خارج شده‌ است گفت: بخش نفتی دستاوردهای درخشانی در همین مدت داشته است.


وی، اقتصاد مقاومتی را یکی از اولویت‌های ذکر شده در بخش نفت و گاز دانست و گفت: وزارتخانه‌ای که بیش از همه در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید شده و پر رنگ‌تر از سایر دستگاه‌ها دیده شده، وزارت نفت است.


به‌گفته‌وی، انصاف نیست عده‌ای صاحب مسوولیت در جمهوری اسلامی با اظهار‌نظرهای نادرست این موضوع را القا کنند که در صنعت نفت و گاز کشور کاری صورت نگرفته است.

معاون اول رئیس جمهور به افزایش برداشت به ۲۸۰ هزار بشکه از میدان مشترک غرب کارون تاکید کرد و گفت: تا پایان دولت ‌در پارس جنوبی به قطر خواهیم رسید.

جهانگیری با اشاره به برداشت ‌روزانه ۶۰ هزار بشکه از میادین مشترک غرب کارون ‌در ابتدای دولت گفت: امروز میزان برداشت از میدان مشترک غرب کارون به ۲۸۰ هزار بشکه رسیده ‌است.

وی با اشاره به اینکه قطر از کشور ما با وجود وفور درآمدها در سال‌های گذشته سبقت گرفت افزود: تمرکز دولت تدبیر و امید، تا پایان دولت یازدهم رسیدن به قطر است.

به‌گفته‌ وی، گاز‌رسانی به تعداد قابل توجهی از روستاهای کشور و بازگرداندن میزان تولید و صادرات نفت به زمان قبل از تحریم‌ها، از دیگر دستاوردهای وزارت نفت است.

معاون اول رئیس جمهور، تدابیر دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی نفت کشور در متقاعد ساختن کشورهای عضو اوپک و رساندن ایران به سهم واقعی خود در تولید نفت را شاهکار دیگر در بخش نفت و گاز ایران دانست و گفت: برخی کشورهای عضو اوپک تلاش کردند روشی را به کار گیرند تا ایران نتواند میزان تولید خود را افزایش دهد.

جهانگیری، راه‌اندازی12 واحد پتروشیمی با حدود 9 میلیون تن ظرفیت در سال جاری را یادآورشد و گفت: به صحنه آوردن فناوری‌های جدید، افزایش تولید ، صادرات و استفاده از توان دانشگاه‌های کشور از دیگر اقدامات برجسته وزارت نفت است که جا دارد از آنها قدردانی کنم.

وی، با تاکید بر اینکه مدیران صنعت نفت و گاز در این دوره کارنامه درخشانی را به نام خود ثبت کردند گفت: با زبان نمی‌توان عظمت این کارها را برای ملت بزرگوار ایران بیان کرد اما ملت قدرشناس ایران ازاین خدمات مطلع خواهند شد و قدردان خادمان ملت خواهند بود.

به‌گفته ‌وی،متاسفانه در سال‌های گذشته استان مهم و استراتژیک سیستان و بلوچستان در بخش گازرسانی نادیده گرفته شده بود اما وزارت نفت با جدیت پای کار ایستاد و گازرسانی به این استان انجام شد.

جهانگیری تصریح‌کرد: یک ریال از محل بودجه دولت برای این کارها به وزارت نفت داده نشده ‌و وزارت نفت از محل و فرصت‌هایی که برای صرفه‌جویی در قانون بودجه وجود داشت کارهای توسعه‌ای را به انجام رساند.

وی با بیان اینکه هر کس که در این مسیر سنگ اندازی می‌کند به جوهره خودش مربوط است که انتخاب کرده‌ صادق نباشد، افزود: به عنوان خادمان ملت خیلی آنها را جدی نمی‌گیریم و به این حرف‌ها توجه نمی‌کنیم و آنچه برای ما اهمیت دارد این است که از فرصت‌هایی که در اختیار داریم برای خدمت به مردم استفاده کنیم.

‌جهانگیری اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در سال 95 بر‌اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در قالب شعار اقدام و عمل تمرکز ویژه‌ای بر بخش‌های مختلف اقتصادی کشور معطوف کرد تا بتواند کارهایی جدی انجام دهد که در توسعه کشور نقش کلیدی داشته باشد.

 معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت بر همین اساس اولویت‌هایی را برای دستگاه های مختلف تعیین کرد، ادامه داد: هم اکنون که در روزهای پایانی سال 95 هستیم برای ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت کافی است به شاخص‌ها و آمارها مراجعه کنیم، رشد مثبت اقتصادی، تورم تک رقمی و افزایش رشد سرمایه‌گذاری همگی نشان از عملکرد مثبت دارد اما اینها به معنای آن نیست که هیچ نقطه ضعفی در کارها نبوده است.

وی با بیان اینکه بعضی که خودشان کوچک هستند اصرار دارند اقتصاد کشور را بر اساس صنایع کوچک با تراکم یک میلیو و 100 هزار کارگاه های متوسط کوچک جلوه دهند گفت: قضاوت ها باید بر اساس آمار رسمی و شاخص ها باشد.

جهانگیری سفر به شهر کاشان با مردمی خداجو مقاوم و مومن در افتتاح طرح ها را توفیقی برای خود عنوان کرد و گفت: کاشان یکی از شهرستان‌های مهم، استراتژیک، ‌صنعتی و تاریخی ایران است که همه مردم ایران به آن افتخار می کنند.

وی اظهارامیدواری کرد: در سفری دیگر به کاشان طی نشستی با مسوولان این شهرستان مشکلات آن را نیز بررسی و رسیدگی کند.

شایان ذکر است اسحاق جهانگیری و هیات همراه برای بهره‌برداری همزمان از پنج ايستگاه تقويت فشار خط انتقال گاز هشتم سراسری در خنج، جهرم، صفاشهر، نايين و كاشان به این شهرستان سفرکرده بود.

تاسیسات تقویت فشار گاز کاشان با سرمایه گذاری 217 میلیارد تومان در مساحت 9 هکتار و ظرفیت 110 میلیون متر مکعب در روز بهره‌برداری شد.

250نفر به منظور بهره برداری و حفظ و نگهداری بصورت تمام وقت در آن مشغول بکار خواهند بود.

پنج ايستگاه تقويت فشار خط انتقال گاز هشتم سراسری هر يك با بهره گيری از چهار دستگاه توربو كمپرسور 25 مگاواتی با تكيه بر توان داخلی و اعتبار 1600 میلیارد تومان به مرحله بهره برداری رسيده است.

افزایش ظرفیت انتقال گاز خط هشتم سراسری به 110 میلیون متر مکعب در روز، ایجاد پایداری و افزایش توان ساخت داخل با استفاده از دانش طراحی و توان اجرایی پیمانکاران، مشاوران و سازندگان داخلی در کنار استفاده از فناوری روز دنیا، استفاده از تور کمپرسورهای تقويت فشار گاز 25 مگاواتی تولید داخل و استفاده حداکثری از ماشین آلات و تجهیزات برقی، مکانیکی و ابزار دقیق تولید داخل از ویژگی های شاخص احداث پنج تاسیسات تقویت فشار گاز است.

احداث تاسیسات تقویت فشار گاز خنج، جهرم، صفاشهر، نايين و كاشان بر روی خط گاز هشتم سراسری با رعایت مشخصات فنی واستانداردهای ایمنی، زیست محیطی با همت مدیریت نیروهای توانمند و متخصصین شرکت ملی گاز ایران و با مشارکت پیمانکاران، مشاوران و سازندگان کالا در بخش خصوصی داخل کشور در مدت زمانی 30 ماه اجرا و آماده بهره‌برداری شد.



انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.