اتوبوس آموزشی سازمان مديريت پسماند شهرداری ساری كه حاصل بازسازی و اصلاح يكی از اتوبوس های مستعمل شهر با عمر بيش از بيست سال و نماد فرهنگ بازيافت است، به حركت درآمد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، دكتر بهارفر مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداری ساری، در مراسم رونمايی از اين اتوبوس با بیان اینکه اقدامات اوليه اين طرح حدود شش ماه قبل آغاز شد، گفت: این وسیله اولين اتوبوس تمام هوشمند و با كاربری كارگاهی، آموزشی، سينما، نمايشگاهی و كتابخانه ای جامع در كشور با امكانات سمعی و بصری است كه جذابيت بصری بسيار زياد برای جامعه هدف دارد.

وی در تشريح برآورد هزينه های ساخت اين اتوبوس و بازگشت سرمايه آن افزود: سرانه توليد زباله هر نفر در شهر ساری حدود ۹۰۰ گرم در روز است كه به طور كلی حدود ۲۷۰ تن زباله در ماه توليد می شود.

بهارفر با بيان اينكه هزينه جمع آوری و انتقال هر كيلو زباله در شهر ساری تقريبا ۱۳۰ تومان است، گفت: در اين راستا اگر مقوله آموزش و ترويج فرهنگ تفكيك از مبدا با اين اتوبوس تنها منجر به كاهش توليد ۵۰ گرم زباله در روز برای هر نفر شود، در مجموع ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان در روز كاهش هزينه های مديريت پسماند ساری را در بخش جمع آوری و انتقال در برخواهد داشت كه در كمتر از دو ماه تمام هزينه های تهيه و تجهيز اتوبوس باز خواهد گشت.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداری ساری در خصوص شاخصه های اصلی اين اتوبوس گفت: اين اتوبوس با هزينه ای يك سوم نمونه های مشابه و با كارايی و امكانات سه برابر آنها ساخته شده است.

بهارفر افزود: رعايت حداكثری نكات ايمنی و آتش نشانی با تجهيزات و سيستم اعلام حريق و كپسول های اطفاء حريق و حذف پنجره های شيشه ای اطراف از جمله شاخصه های مهم اين اتوبوس است.

وی گفت: در واقع اين اتوبوس، يك كارگاه آموزشی سيار، سينمای سيار، نمايشگاه سيار، كتابخانه سيار و يك جذابيت سيار است که به لحاظ برخورداری از سيستم روشنايی و برقی هوشمند جهت كاهش مصرف انرژی حامی محيط زيست است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.