کشت خربزه زير پلاستيکی با توجه به معضل پسماند و مواد غير بازيافتي در حوزه کشاورزی؛ برای محیط‌ زیست، خاک و تأمین غذای سالم یک تهديد بزرگ محسوب می شود.

کشت خربزه زیر پلاستیکی یک تهدید بزرگ زیست‌محیطیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در چند سال اخیر در شهرستان تربت‌جام با کشت زیر پلاستیکی و جمع نکردن این مواد غیر بازیافتی که جز پسماند بخش کشاورزی محسوب می‌شود به یک معضل و خطر بزرگ زیست‌محیطی تبدیل‌شده است.
 
رئیس اداره محیط‌زیست تربت‌جام به تبعات استفاده کشاورزان از کشت زیر پلاستیکی به‌ویژه محصول کشت خربزه اشاره کرد و گفت: به اعتقاد کارشناسان استفاده از پلاستیک در کشت محصولات کشاورزی برای خاک بسیار مضر و خطرناک است زیرا وقتی پلاستیک در خاک باقی می‌ماند به شکل عایق عمل می‌کند و مانع تنفس طبیعی خاک می‌شود.

جواد دامن‌پاک افزود: پلاستیک‌های استفاده‌شده در اراضی کشت محصولات کشاورزی و به‌ویژه کشت خربزه پس از برداشت محصول جمع‌آوری نمی‌شود و اراضی دوباره شخم می‌خورد تا برای کشت پاییزه آماده شود.

او با بیان کاهش عملکرد زراعی به این روش‌ها اضافه کرد: پلاستیک مصرف‌شده زیرخاک باقی می‌ماند و از رشد و نمو گیاه به‌صورت طبیعی جلوگیری می‌کند و به‌تدریج یک قطعه زمین مرغوب پربازده را به نامرغوب حالت تبدیل می‌کند.

دامن پاک به دیگر خطرات کشت زیر پلاستیک در اراضی کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: جذب تشعشعات خورشیدی از طریق پلاستیک باعث افزایش دما در زیرخاک شده و اختلالاتی در فعالیت ریشه و گیاه به وجود می‌آورد.

کوتاهی عمر گیاه، ریزی محصول و آلودگی محیط‌ زیست معایب اصلی کشت زیر پلاستیکی

انتهای پیام// س ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار