مسنتد حسین منزوی با عنوان نهنگی در تنگ در زنجان اکران می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان بااعلام این مطلب افزود: این مستند با نام«نهنگی‌ در تنگ»،توسط هنرمندان زنجانی تهیه شده و خردادماه سال جاری مراسم رونمایی از آن درفرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه در اکران این فیلم حضور برای عموم آزاد است، گفت:در اکران اختصاصی این فیلم، اداره فرهنگ و ارشاد استان مشارکت دارد و تهیه کننده و مشاور کارگردان این مستند حسین نجاری و کارگردان آن ناصر قهرمانی است.

حسین نجاری، تهیه‌کننده این مستند نیز در این‌باره گفت: ساخت این مستند۸ماه زمان برد و ایده ساخت آن به علایق شخصی بنده، به اقتضای گرایش ادبی و فعالیت در عرصه‌ شعر و ادبیات برمی‌گردد که در نهایت به اتفاق جمعی از اهالی هنر زنجان تولید این کار را کلید زدیم.

وی درباره حضور شقایق فراهانی در این مستند افزود: این بازیگر به عنوان محققی که دوستدار منزوی و در جستجوی ایشان است، سراغی از دوستانش می‌گیرد تا در مورد منزوی صحبتی کند. شعرهای منزوی را همواره زمزمه می‌کند و در حال و هوای منزوی زندگی می‌کند و پیگیر منابع مربوط به ایشان است.

نجاری در خصوص مراحل ساخت این مستند۸۰دقیقه‌ای افزود: گفتگوهای این مستند توسط بنده و فاطمه سیاحتی انجام گرفته است و ساخت مستند «نهنگی در تنگ» در خرداد سال ٩٤ با یک گروه۱۰نفره در تهران کلید خورد و بعد از یک سال به سرانجام رسید.

در این مستند گوشه‌هایی از زندگی غزلسرای بزرگ ایران به تصویر کشیده شده و اساتیدی چون محمدعلی بهمنی، حق‌شناس، سید حافظ موسوی و نعمت احمدی که از دوستان نزدیک منزوی بودند به ذکر خاطراتی از این شاعر پرداخته‌اند.

تهیه‌کنندهاین فیلم در توضیح نامی که برای مستند انتخاب شده‌ است، گفت: ابتدا «نام من عشق است» انتخاب شده بود اما در آن تردید داشتیم.این ذهنیت همواره در من وجود داشت که منزوی چون نهنگی است و باید در دریا زندگی کند اما در جایی بسیار کوچک‌تری روزگار می‌گذراند. با همین ذهنیت به نام «نهنگی در تنگ» رسیدیم که شاعرانه‌تر بود.

منزوی در این فیلم در ١٥ بخش مورد بحث قرار گرفته است. ظهور اولیه منزوی در انجمن‌های ادبی تهران و مورد تحسین واقع شدن او در این محافل، بحث ترانه‌سرایی و نیمایی‌های وی، مقایسه کیفیت آثار ایشان با آثار دیگر شاعران در ژانر غزل نیمایی، پرهیز منزوی از ورود به محافل و جریانات سیاسی، وفاداری‌اش به عشق و پاسداری از حریم حرمت آن، پرداختن به موسیقی، فعالیت منزوی در حوزه‌ ژورنالیسم ادبی و حتی طنز و طنازی‌های منزوی و قسمت‌هایی نیز به زندگی شخصی وی پرداخته است مانند ارتباط اجتماعی منزوی و قدرنشناسی‌های جامعه تا بیماری این شاعر و وداع غریبانه او و حتی رجوع دوستدارانش بعد از مرگ وی به سر مزار ایشان. همچنین وضعیت شعر و شخصیت منزوی پس از مرگش و چگونگی تکریم او، از بخش‌های دیگر این مستند هستند. به طور کلی در قسمت‌های نخست بیشتر به شعر منزوی و در بخش‌های انتهایی به زندگی شخصی و شخصیت او پرداخته شده است.

مستندی که سطان عزل ایران را به تصویر می‌کشد، عصر پنج‌شنبه میزبان علاقه‌مندان به حسین‌ منزوی در مرکز همایش‌ها بین‌المللی انجمن خیریه مهرانه خواهد بود تا آئین رونمایی از آن در زنجان برگزار شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.