آمل، شهر رقصان با قدمتی تاریخی

شهرستان آمل از شهرهای قدیمی و‌ فلاتی ایران است،این شهر به بام ایران،شهر عرفاوشهر هزار سنگر مغروف است.

به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهرستان آمل، از شهرهای قدیمی و فلاتی ایران است.این شهر به «بام ایران»، «شهر عرفا و فیلسوفان»و «شهر هزار سنگر و شهر علویان»معروف است.معنی کلمه ی «آمل»ضد مرگ یا به طور کل«مرگ تورا مباد»است.این شهر، اولین مرکز حکومت دین شعه دوازده امامی بوده است.

این شهر علاوه بر جاذبه های گردشگری بسیار، آداب ورسوم سنتی و مرسومی دارد که از قدیم برای مردم این شهر به یادگار باقی مانده است.
آمل، شهر رقصان با قدمتی تاریخی

مراسم آغوزکا یا گردو بازی 
این بازی متناسب با ویژگی های فرهنگی حاکم بر هر منطقه شکل می گیرد.آغوزکا این چنین باز می شود:بازیکنان گردوها را دو به دو به روی یکدیگر گذاشته و به نوبت با گردویی به نام«کل یا تیره» به آنها می زنند اگر نفر اول به گردوها زد تقریبا برنده است و اگر کسی رکورد آن را نزند تمام گردو ها را نفر اول برنده می شود.
آمل، شهر رقصان با قدمتی تاریخی
آیین سنتی شیردوشان 
«شیلان دهی» آیین نذر سلامت گوسفندان سالم در شمال است.این مراسم از سالیان دراز و به گفته پیشکسوتان نزدیک به 500 سال است که این مراسم انجام می شود.این مراسم، جشنی است که در اواخر اردیبهشت یا خرداد ماه با استقبال پرشور مردم مازندران انجام می شود.به این صورت که، شیر یکروزه گوسفندان جمع آوری می شود و در امامزاده«سیف الدین روستای گنگرج کلا» شیر را با تهیه هیزم مبه به شیربرنج تبدیل می کنند.
آمل، شهر رقصان با قدمتی تاریخی

جشن تیرگان
جشن تیرگان در 13 تیرماه برگزار می شود.این جشن در گرامی داشت تیشر«ستاره باران آور»است و در تواریخ سنتی، روز کمان کشیدن آرش کمانگیر و و پرتاب تیر به فراز البرز است.این جشن در کنار آب ها برگزار می شود همراه با مراسمی وابسته به آب پاشی و آرزوی بارش باران در سال پیش رو همراه بوده است که نام عمومی آن«آبریزگان یا آب پاشان»است.این جشن، به عنوان نخستین جشن تیرگان در دی ماه سال 1389در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

آمل، شهر رقصان با قدمتی تاریخی

مراسم سنتی ورف چال
مراسم سنتی ورف چال، با قدمتی حدود 800 ساله به عنوان یکی از آیین های منحصر به فرد مازندران است.این رسم قدیمی وبسیار جالب در یکی از روزهای جمعه در فاصله اول تا 15 اردیبهشت ماه هرسال که آخرین برف های زمستانی در حال ذوب شدن هستند، برگزار می شود.این مراسم، ریشه در مبارزه با کم آبی برای مسافران و دام ها در فصل تابستان دارد.و اینطور است که؛ مردان صبح زود خانه ها را برای کندن برف ها از کوه ترک می کنند و زنان امور محل ا در دست می گیرند و به بازی و مراسم می پردازند.

آمل، شهر رقصان با قدمتی تاریخی
جشن تی تی
آیین جشن تتی«شکوفه»با حضور علاقه مندان فرهنگ آداب و رسوم برگزار می شود.این جشن هرسال به مناسبت شکوفه دهی درختان در فصل بهار با برگزاری نمادین عرویسنتی و پخت آش و نان محلی برگزار می شود.از مراسم هایی که در این جشن برگزار می شود عبارت است از:عروس بران، مجمعه بران، لال بازی، کشتی لوچو و طناب کشی.

آمل، شهر رقصان با قدمتی تاریخی

گزارش از یگانه عرب
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
فضل الله برزکر
۰۰:۳۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۷
بسیار عالی .از دادن اطلاعات .
آخرین اخبار