معاون توسعه و منابع انسانی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: 50 درصد هزینه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به تابلوی بورس با حمایت ما پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا دلیری معاون توسعه و منابع معاونت علمی فناوری عصر امروز در مراسم نشست همکاری فعالان بازار سرمایه در امور دانش بنیان با اشاره به بخش نوین شرکت های دانش بنیان در کشور اظهار داشت: در حال حاضر کشور نیاز زیادی به تولید علم دارد و به همین منظور پارک‌های علم و فناوری برای فراهم آوری بسترهای مناسب برای استقرار شرکتهای دانش بنیان و ادامه فعالیتشان را ایجاد کردیم. 

وی بیان کرد: قانون نوین شرکت های دانش بنیان به هیئت وزیران تقدیم شده تا کالاهای فناور با ارزش افزوده بالا تولید شود و قانون آن در سال 89 به تصویب رسیده و امروز شاهد صدور مجوز برای راه اندازی شرکت های دانش بنیان نوپای صنعتی و تولیدی هستیم. 

دلیری ادامه داد: ارتقاء سطح فناوری، تسلط بر دانش فنی، حداقل ساخت نمونه آزمایشگاهی از جمله معیارهای ارزیابی این شرکت ها در معاونت علمی فناوری بوده که در این راستا بیش از 14 هزار شرکت مدارک خود را برای اخذ مجوز فعالیت ارائه داده اند و علاوه بر آن یک هزار و 720 شرکت دانش بنیان نوپا، 351 شرکت صنعتی و 870 شرکت دانش بنیان تولیدی مجوز تاسیس را از معاونت علمی فناوری دریافت کرده اند. 

وی با بیان اینکه بیش از 70 خدمت برای ایجاد زیر ساخت لازم در حوزه فناوری در کشور فراهم شده است، افزود: شرکت های های تکت با رویکرد بالا در حال فعالیت هستند و معاونت علمی در جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری بخش خصوصی در شرکت های دانش بنیان اقدامات خوبی را به انجام رسانده است. 

دلیری تاکید کرد: درآمد برخی شرکت های دانش بنیان به حدود 650 میلیارد رسیده و علم و فناوری در آنها نفوذ پیدا کرده است.

وی افزود: متاسفانه برخی از شرکت های دانش بنیان قابلیت تجاری سازی محصولات را ندارند و به همین منظور معاونت علم و فناوری با ایجاد بستری مناسب سعی در سرمایه گذاری بخش های غیر دولتی برای شرکت های دانش بنیان نوپا دارد. 

معاون توسعه و مدیریت منابع معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه حمایت از بازار «دارایی فکر» موجب تجاری سازی اختراعات می‌شود، تصریح کرد: برگزاری فستیوال‌های نوآوری، حمایت از راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری جسورانه، راه اندازی تابلوی شرکت های دانش بنیان، فعال کردن بازار فکری از جمله دیگر اقدامات معاونت علمی در راستای حمایت از شرکتهای دانش بنیان است. 

وی ادامه داد: 177 شرکت دانش بنیان در تابلوی بورس حضور دارند که تا به امروز بیش از 11 معامله را به انجام رسانده‌اند و سازمان بورس در این راستا همکاریهای خوبی را انجام داده است. 

دلیری تاکید کرد: در نظام تامین مالی تمامی نیازهای شرکتهای دانش بنیان مد نظر قرار گرفته و بستر لازم در جهت پیشرفت آنها پیش‌بینی شده و در این راستا اقداماتی چون صدور بیمه نامه، ارزشگذاری طرح‌ها با مصوبه هیئت وزیران و بررسی موضوع حمایت از فناوری های نوین انجام شده است. 

وی با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات ساختاری صندوقهای جسورانه مذاکرات خوبی با سازمان بورس صورت گرفته، اضافه کرد: در این راستا سامانه تامین مالی و سرمایه گذاری طرح های دانش بنیان امروز راه اندازی می شود تا طرحهای دارای امکان سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان در این سامانه بارگذاری شود.

دلیری عنوان کرد: مشاوره و راهنمایی به شرکت های دانش بنیان فعال در بورس، تکمیل پرونده های کارگزاران برای این شرکتها از جمله اقدامات این معاونت برای ورود این شرکتها به بازار بورس به شمار می رود. 

وی ادامه داد: ظرفیت‌پذیری برای تامین شرکت های دانش بنیان فراهم شده و معاونت علمی 50 درصد هزینه های اولیه ورود شرکتها به تابلوی بورس را تقبل می کند و در این راستا تاکنون 177 طرح به این تابلو راه یافته و 400 طرح دیگر در حال بررسی است تا این شرکت ها واسطه بین شتابدهنده ها، دانشگاه ها و صاحبان ایده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بیش از 70 نوع حمایت در جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری در شرکتهای دانش بنیان انجام شده تا سرمایه گذاری در این حوزه تسهیل شده و در این راستا دبیرخانه ای برای افزایش تعاملات با سازمان بورس در نظر گرفته شده است. 

شرکتهای دانش بنیان موثرترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور
در ادامه مراسم محمدی رئیس سازمان بورس با اشاره به اقتصاد کشور مبتنی بر منابع طبیعی اظهار داشت: در حال حاضر سازمان بورس در حال تجهیز شدن با دانش و فناوری‌های نوین بوده و در این راستا تحولات خوبی اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: توسعه علم اقتصاد باید متکی بر دانش باشد تا همانند سازمانهای بورس در دنیا کشورمان از پیشرفت قابل قبولی برخوردار شود.

محمدی افزود: خوشبختانه سرمایه‌گذاری با سرعت بالایی در حال انجام است و شرکتی مانند اس ام ای با تکیه بر دانشهای نوین از رشد خوبی برخوردار است و علم و فناوری کمک بزرگی به سرمایه‌گذاری و شرکتهای سرمایه‌گذار می‌کند.

وی تاکید کرد: بنا بر فرمایش رهبری، شرکتهای دانش بنیان یکی از بهترین مظاهر و موثرترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی هستند که می‌توانند این اقتصاد را پایدارتر کنند و اقتصاد دانش بنیان در بازارهای سرمایه باید مبتنی بر علم و فناوری و دانش باشد.

محمدی تاکید کرد: سهام برخی از شرکتها به وسیله نوآوری در داخل آنها تغییر می‌کند و در این راستا نیاز بورس به شرکتهای دانش بنیان نوآور به خوبی دیده می‌شود.

وی یادآور شد: تعداد 10 صندوق جسورانه در سازمان بورس طرح‌هایشان بررسی شده و 10 صندوق دیگر در حال بررسی است و از بین چند هزار تحقیق و پژوهش تنها یک پتنت (حق الاختراع) دارویی شکل می‌گیرد و 150 شرکت در اس ام ای سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

گفتنی است؛ در پایان مراسم سامانه تامین مالی سرمایه‌گذاری رونمایی شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار