تئاتر در واقع به فرهنگ و بلوغ فکری جامعه برمی گردد و عمدتا کشورهای پیشرفته سابقه طولانی مدتی در این عرصه دارند.

محمد عاقبتی کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص محوریت نمایش«لیرشاه»، گفت:این نمایش یک اقتباس آزاد از «لیرشاه» شکسپیر برای نوجوانان و تماشاگران بالای سیزده سال است.در واقع هم اقتباس آزاد از اثر اصلی است و هم اینکه این اقتباس برای نوجوانان به روی صحنه آمده است.

وی افزود: نمایش «لیرشاه» با برگزیدن بخش‌هایی از داستان اصلی و حذف بخش‌هایی دیگری متناسب با رویکرد ما نسبت به مخاطبان نوجوان ساخته شده است.

عاقبتی در خصوص هدف از اجرای نمایش اظهار داشت: محور این نمایش، داستان بین پدر و سه دخترش است  که پدر در آستانه واگزار کردن  قدرت و سرزمین و دارایی‌اش  به دخترانش به شرط  بیان علاقه‌شان به او اتفاق می افتد. دختری که ( پدر را بیشتر دوست دارد) و صادقانه و بدون ریاکاری و تملق  پاسخ می دهد٬ بیشتر از بقیه مورد بی مهری  و خشم پدر قرار می گیرد. این نمایش سعی دارد تقابل و رویارویی بین نسل جوان و بزرگسال،  را  در یک رابطه خانوادگی و البته در یک چشم انداز کلی برای مخاطبانی که در آستانه رشد و بلوغ استقلال رأی هستند به روی صحنه بیاورد.

وی  با اشاره به  انتخاب بازیگران نمایش خود، تصریح کرد:دلیل انتخاب این بازیگران به سابقه طولانی همکاری من و لیلی رشیدی و حسن معجونی بطور کلی و خصوصا چند تجربه گذشته ما برای مخاطبان نوجوان برمی گردد.من  از خیلی قبل می خواستم نقش لیرشاه را، حسن معجونی و نقش دخترکوچک را لیلی رشیدی بازی کند. این اقتباس دو هدف داشت؛ آشناکردن جوانان با نمایشنامه  شکسپیر و توجه به مفاهیمی مثل تقابل نسل ها٬ارزش دادن به صداقت و صراحت در قبال پرداخت بهای زیاد.

کارگردان نمایش «لیرشاه»در خصوص سالن اجرای نمایش بیان کرد:من از سالن راضی هستم و پیشنهاد شورای همین سالن ایرانشهر بود که ما نمایشی برای این گروه از مخاطبان بسازیم. استقبال خوبی هم شد ولی تنها چالش آوردن نوجوانان به  این سالن برای دیدن نمایش بود. زیرا این مخاطبان کاملا بطور پراکنده از اتفاق ‌های هنری مربوط به خودشان خبردار می‌شوند و همچنین این سالن به ندرت نمایش برای آنها به‌ روی صحنه آورده است. برای بدست آوردن نتیجه مطلوب  استمرار و پیوستگی نیاز است.

عاقبتی درباره  بحث اهمیت و جایگاه تئاتر در هنر کشور، گفت:من آمار دقیق میزان توجه و اهمیت مردم به تئاتر را نمی‌دانم.من یک کارگردان هستم و کار من ساختن تئاتر است از این جهت این کار برای من بسیار اهمیت دارد. دیدن تئاتر برای مخاطبانی هم که به ‌طور جدی به تماشای تئاتر می‌آیند قطعا اهمیت دارد، علی الخصوص که این اخیرا تعداد مخاطبان تئاتری بالا رفته است ولی اینکه عموم مردم چقدر به تئاتر اهمیت می‌دهند، مسئله‌ای است که من اطلاع دقیق از آن ندارم و باید از مسئولان تئاتر پرسیده شود که چقدر برای ساختن فرهنگ تئاتر و آوردن مردم به تماشای تئاتر تلاش کرده‌اند.

این کارگردان اطهار داشت: متاسفانه، حمایت ارگان‌ها و سازمان‌ها و رسانه‌ها با قدرت اجرایی و امکانات بالا مثل تلویزیون آنقدر کم است که اصلا به چشم نمی‌آید، تئاتر در واقع به فرهنگ و بلوغ فکری جامعه برمی‌گردد و عمدتا کشورهای پیشرفته سابقه طولانی مدتی در این عرصه دارند.

وی در پاسخ به بررسی ارزیابی سالن‌های خصوصی، اظهار داشت: من  شخصا از اقتصاد تئاتر خصوصی استقبال می‌کنم و با خصوصی سازی موافق هستم. هرچقدر وابستگی ما به بخش های دولتی کم شود، بهتر است. چه بهتر که دولت ایران مانند جوامع دیگر برای زیرساخت های تئاتر سرمایه‌گذاری کند.

عاقبتی در ادامه عنوان کرد:تئاترهای خصوصی به علت خصوصی بودن، احساس جوشش بیشتری نسبت به اهدافشان (مادی و معنوی) نشان داده است و به دلیل اینکه استقلال دارند، مجبورهستند که به بخش‌های اقتصادی و مالی خود جدی‌تر فکر کنند و گاهی هویت هنری آنها مخدوش می‌شود و مدام به فکر اجرا هستند و گاهی دو پروژه در کنار هم در یک سالن خصوصی اجرا می شوند که ربطی به هم ندارندو تنها به فکر اجراهای بیشتر و مخاطبان بیشتر به علت هزینه‌هایشان هستند. سالن‌های خصوصی هیچ گونه حمایتی ندارند و باید این شرایط را تحمل کنند و از همین درآمدهای فروش بلیت استفاده کنند. اما سالن هایی که حمایتی از طرف بخش دولتی دارند باید با یک وضعیت متمرکزتر و  مشخص‌تری  والبته هویتی آشکار تر به فعالیت‌شان ادامه دهند و نقش حمایتی پر رنگ‌تری را داشته باشند.

محمد عاقبتی درخصوص اقتصاد تئاتر و افزایش دوبرابری بودجه تئاتر افزود:از این حرف‌ها بسیار زده شد تمام مدیران گفته اند که می خواهند بودجه تئاتر را پنج یا شش برابر افزایش بدهند. ولی خروجی آن افزایش بودجه ها بسیار ناچیز است. بخش قابل توجه‌ای از تئاتر درحال حاضر خصوصی یا خصوصی‌سازی شده است. مثل سالن‌هایی خصوصی یا پروژه‌هایی که به شکل خصوصی تولید و به روی صحنه می‌آید.

وی افزود: این افزایش بودجه دولتی به نظر بی ارتباط به فعالیت این بخش است. پس خروجی این بودجه کجاست. من دقیق نمی‌دانم این بودجه صرف جشنواره ها می شود یا سالن‌های دولتی؟ در ضمن این افزایش بودجه را در اثر تورم وقتی کنار افزایش هزینه‌ها می گذارید می بینید بودجه حتی کمتر شده است. فکر افزایش بودجه و توسعه زیر ساخت‌ها بیشتر یک توهم و خوش‌بینی است. 

محمد عاقبتی پیرامون کلام آخر خود گفت:نمایش ما«لیرشاه»هویت دادن  و مواجهه با سلیقه  مخاطبان خاص خود است . ولی تبعا ما از استقبال تمامی گروه‌های تماشاگران بالای سیزده سال٬ هیجان زده خواهیم شد. خصوصا ترکیبی از نسل‌های مختلف که برای تماشای این نمایش به سالن‌ها می آیند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار