فصل سوم کشف و مستند سازی بقایای شناختی راه شاهی آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اظهار کرد: عملیات کاوش راه شاهی هخامنشی واقع در شوش-تخت جمشید شروع شده و تا 14 فروردین ماه سال 96 ادامه دارد و در همین راستا یک گروه مستند ساز کار گروه مذکور را مستند نگاری خواهند کرد.


وی در خصوص اعتبار اختصاص یافته به این طرح اضافه کرد: اعتبار این طرح از ابتدا تا پایان عملیات کاوش، از سوی طرح های پژوهشی پژوهشگاه تامین می شود و پس از پایان عملیات، همه اشیا موزه ای و مطالعاتی به دست آمده به امین اموال اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تحویل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان کرد: همچنین نتایج پژوهش های میدانی به صورت مقاله تحلیلی برای چاپ در مجله علمی- پژوهشی پژوهشکده باستانشناسی ارائه می شود.
 
گفتنی است، راه شاهی هخامنشی، 2 هزار و 699 کیلومتر (1 هزار و 677 مایل) درازا دارد و در  هر ۲۴ کیلومتر دارای یک توقفگاه است که ۱۱۱ ایستگاه می شود .

راه شاهی نخستین شاهراه شناخته شده ایران و نخستین شاهراه بین‌المللی جهان است و در خوزستان این راه از شوش، شوشتر و رامهرمز عبور می‌کند .

در پانصد سال پیش از میلاد مسیح، داریوش اول در ایران آغاز به ساخت یک سلسله جاده‌های پهن و عریض کرد که یکی از آن‌ها راه سلطنتی نام داشت و در زمان خود جزء بهترین شاهراه‌ها محسوب می‌شد، راهی که بعدها توسط امپراتوری رم نیز همچنان مورد استفاده قرار گرفت.

کیفیت این راه چنان بالا بود که پیک‌های نامه رسان می‌توانستند مسافتی معادل 2 هزار و 699 کیلومتر را تنها در مدت هفت روز بپیمایند.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.