به گزارش
خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در جمع معاونان آموزش متوسطه و فنی و حرفهای سراسر کشور در شیراز با بیان اینکه توسعه کشور متکی به منابع انسانی ماهر است، اظهار داشت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ساحتها و عرصههای مختلف وجودی انسان تعریف شده که یکی از این ساحتها، ساحت اقتصادی و حرفهای است.
وی بیان کرد: در چشم انداز سند تحول بنیادین آمده است که وظیفه مدرسه خلق فرصتهای یادگیری از استعدادها، علائق و توانمندیهای دانشآموزان است تا زمینه بروز و ظهور آنها فراهم شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در همین راستا در حوزه آموزشی _مهارتی هم اکنون 4 جشنواره در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش در سطح کشور برگزار میشود که این اقدام میتواند موجب شناسایی استعدادهای برتر و ایجاد فرصت رشد استعدادها برای دانشآموزان شود.
زرافشان با تاکید بر اینکه فضای عمومی کشور در خدمت توسعه آموزشهای مهارتی و حمایت از کار آفرینان و دانشآموزانی است که با شناسایی استعدادهای مهارتی خود رشد یافتهاند، افزود: در برنامه درسی ملی در حوزه یادگیری کار و فناوری، دانشآموزان به 3 گروه تقسیم شدهاند که آموزش و پرورش وظیفه دارد برای این سه گروه فرصتی فراهم کند تا در دوره دوم متوسطه بتوانند به آموزشهای نیمه تخصصی و مهارتی دست یابند.
وی بیان کرد: از بین این گروهها دو گروه مخاطب آموزشهای مهارتی هستند؛ گروه اول دانشآموزانی هستند که با کسب مهارتهای لازم و بعد از اخذ مدرک دیپلم وارد بازار کار میشوند و گروه دوم نیز پس از اخذ مدرک کاردانی به عنوان تکنیسین وارد بازار اشتغال میشوند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این آموزشها ماهیت مشارکتی دارد؛ چرا که آموزش و پرورش به عنوان متولی آموزش عمومی کشور برای استفاده از استانداردهای آموزش و تربیت نیروها متناسب با نیازهای بازارکار، به مشارکت سایر دستگاهها نیاز دارد.
زرافشان با تاکید بر اینکه دانشآموزان گروه سنی 15 تا 18 سال با توجه به توانمندیهای یادگیری، مراحل رشد و گرایشهای شغلی، بهترین گروه سنی برای مهارت آموزی هستند، افزود: بیش از 67 درصد جمعیت شاغلان کشور دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی هستند و این فارغ التحصیلان مدارس به ویژه از هنرستانها هستند که نیروی کار ماهر را تشکیل میدهند.
وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه و همکاریهای مشترک آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: با توجه به توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش، 34 درصد دانشآموزان کشور در این دو شاخه مشغول تحصیل هستند و با توجه به اینکه فرصتهای شغلی برای فارغالتحصیلان دانشگاه بسیار کاهش یافته، توجه و گرایش به اشتغال نیز افزایش یافته است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هم اکنون حدود 700 هزار هنرآموز و هنرجو در هنرستانهای کشور مشغول فعالیت هستند، افزود: از 550 هزار دانشآموز شاخه نظری نزدیک به 120 هزار دانشآموز بعد از گرفتن دیپلم ترک تحصیل کرده و برای مهارت آموزی و ورود به بازار کار به سازمان آموزش فنی و حرفهای مراجعه میکنند.
انتهای پیام/