ماهر از رونمایی سند سیاستی ترویج زایمان طبیعی بعد از دو سال تلاش در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: فرهنگ‌سازی زایمان طبیعی و فراهم کردن امکانات زایمان بی‌درد از اقدامات مهم در این برنامه است.

رونمایی از سند سیاستی ترویج زایمان طبیعی/ هنوز بخشی از زایمان‌ها شرایط لازم برای سزارین را ندارند/ لزوم ترغیب مادران در زایمان نخست برای زایمان طبیعی
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ماهر معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت در همایش تقدیر از مجریان برتر ارتقا سلامت مادر و نوزاد و برنامه ترویج زایمان طبیعی در سالن همایش‌های رازی علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در کمیته سیاست‌گذاری وزارت بهداشت کاهش سزارین یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته بوده است، اظهار داشت: بهینه‌سازی فضای فیزیکی برای مادران باردار و زایمان در برنامه ترویج زایمان طبیعی در دستور کار قرار گرفته و فرهنگ‌سازی زایمان طبیعی و فراهم کردن امکانات زایمان بی‌درد از اقدامات مهم دیگر در این برنامه بوده است.

ماهر ادامه داد: در این همایش از 100 بیمارستان و 29 بیمارستان دوستدار مادران باردار که معیارهای لازم را کسب کرده‌اند تقدیر به عمل می‌آید، در حاشیه این همایش نمایشگاهی برگزار می‌شود که دانشگاه‌های مختلف فعالیت‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی رصد کرده و تجارب موفق خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

وی افزود: انتظار معاونت درمان از دانشگاه‌های علوم پزشکی این است که کمیته ترویج زایمان طبیعی به طور منظم در بیمارستان‌ها شکل گرفته و بررسی اندیکاسیون‌‌های سزارین انجام شود از نظر ما هنوز بخشی از زایمان‌ها اندیکاسیون‌های لازم برای سزارین را ندارند و باید تبدیل به زایمان طبیعی شوند که این موضوع با تلاش بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی امکان‌پذیر است.

وی عنوان کرد: باید جهت نظرسنجی از مادران و کارکنان برای ارائه خدمت بهتر برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود همچنین برنامه‌ریزی برای ترغیب مادران باردار به خصوص در زایمان اول برای زایمان طبیعی با آموزش توانمندسازی و اطلاع‌رسانی انجام شود تا میزان نرخ سزارین تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

ماهر اظهار داشت: پایش روند اجرای برنامه ارتقا سلامت مادر و نوزاد و ترویج زایمان طبیعی انتظار دیگر ما در معاونت درمان از دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها است.

معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به رونمایی از سند سیاستی ترویج زایمان طبیعی در این همایش گفت: بعد از دو سال تلاش در وزارت بهداشت این سند امروز رونمایی می‌شود که برنامه مشترک در اداره مامایی و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد بوده که می‌تواند چراغ راه ما برای بهبود وضعیت مادران و نوزادان و کاهش زایمان سزارین و افزایش زایمان طبیعی است.

ماهر یادآور شد: تلاش‌های انجام شده در برنامه ترویج زایمان طبیعی با کمک همکاران در کمیته برنامه ترویج زایمان طبیعی اداره‌های مامایی سلامت مادران و نوزادان روسای انجمن‌های علمی مامایی و زنان و زایمان و نمایندگان بخش خصوصی صورت گرفته و بسیار قابل تقدیر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار