به گزارش
خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهاد حسین زاده لطفی اظهار داشت: بیاثر کردن نمرات مردودی دانشجویان کارشناسی ارشد برای ورودیهای مهر 95 به بعد مهمترین تغییری بود که در آییننامه آموزشی کارشناسی ارشد اتفاق افتاد.
وی بیان کرد: از سوی دیگر بر اساس مصوبه هیات رئیسه دانشگاه مقرر شد در خصوص دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی 94 به بعد اگر دانشجویی در یک درس بیش از یک بار نمره مردودی داشته باشد، فقط یک نمره مردودی در معدل او لحاظ شود. آییننامه جدید دانشجویان دوره دکتری تخصصی در خصوص آزمون جامع نیز ابلاغ شد که تمام مسائل بصورت منسجم در این آییننامه آمده است.
وی توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی به منظور تحقق عدالت آموزشی را یکی از مهمترین دستاوردهای این دوره مدیریت دانشگاه دانست و گفت: در دوره مدیریت جدید در مقاطع کاردانی 96درصد، کارشناسی 91 درصد، کارشناسی ارشد 71.7 درصد و دکتری تخصصی49.1 درصد از پذیرفتهشدگان در واحدهای مختلف بومیگزینی شدهاند که دارای اثرات مثبت فرهنگی است.
همکاری بیش از 69700 عضو هیأت علمی با دانشگاه آزاد اسلامی
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 30 هزار و 802 عضو هیأت علمی تماموقت، 37 هزار و 898 عضو هیأت علمی نیمهوقت و مدعو و جمعاً 69 هزار و 700 عضو هیأت علمی با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند.
حسین زاده لطفی در خصوص آمار مربوط به تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: هماکنون 30.5 درصد دانشجویان این دانشگاه در حوزه تحصیلات تکمیلی تحصیل میکنند. این در حالی است که در دانشگاههای دولتی به ازای هر استاد واجد شرایط، 2.7 دانشجوی دکتری تخصیص یافته که در دانشگاه آزاد این مقدار تقریباً نصف ظرفیت اساتید دانشگاههای دولتی است. از این رو، هر استاد به طور همزمان پنج دانشجوی دکتری دارد. البته باید این را هم در نظر گرفت که در سال جاری، 53 درصد از کل تحصیلات تکمیلی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی است.
بیش از 2 هزار پرونده جذب هیات علمی در حال بررسی نهایی
وی با تاکید بر اینکه برای ارتقای سطح کمی و کیفی حوزه آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی، برنامههای ویژهای وجود دارد، گفت: توسعه تحصیلات تکمیلی، جذب و ارتقای اعضای هیات علمی و توسعه فضاهای آموزشی از جمله برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی است.
حسین زاده لطفی با اشاره به اینکه وجود اعضای هیات علمی تمام وقت با درجه علمی بالا به طور جدی در دستور کار معاونت آموزشی قرار گرفته است، ابراز داشت: تا به امروز بیش از پنج هزار عضو هیات علمی تمام وقت به مجموعه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شده و بیش از 2 هزار پرونده از فراخوانهای گذشته در حال بررسی نهایی است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه حوزه نظارت و ارزیابی برای پایش پیوسته تمام حوزهها به خصوص آموزش، برنامهریزی کرده است، گفت: این امر به این دلیل است که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بتوانند با رعایت قوانین و بخشنامههای موجود در ارتقای حوزه آموزشی دانشگاه کمک کنند.
ارتقای رتبه علمی بیش از چهار هزار عضو هیات علمی دانشگاه در سه سال گذشته
حسین زاده لطفی تاکید کرد: با توجه به فعال بودن کمیسیونهای تخصصی، هیات ممیزه دانشگاه و برگزاری جلسات منظم هیات ممیزه مرکزی، خوشبختانه فرآیند ارتقای اعضای هیات علمی با سرعت برای متقاضیان واجد شرایط در حال انجام است، به طوری که در سه سال گذشته بالغ بر چهار هزار و 400 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه توانستند ارتقا یابند.
اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی دوباره رسمی میشوند
وی تصریح کرد: با توجه به توقف تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی از پیمانی به رسمی آزمایشی و از رسمی آزمایشی به قطعی به مدت بیش از شش سال، تدبیری اندیشیده شد تا از سال جاری مجددا سامانه تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی راهاندازی شده و تمام اعضای هیات علمی واجد شرایط تبدیل وضعیت استخدامی می توانند با ارائه مدارک مورد نیاز از پیمانی به رسمی آزمایشی و همچنین از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی تبدیل وضعیت شوند.
تدوین رشتههای بین رشتهای جدید در دستور کار شورای برنامهریزی دانشگاه
حسین زاده لطفی با اشاره به کاهش جمعیت دانشآموزی در سالهای اخیر و به تبع آن کاهش جمعیت دانشجویی اظهار داشت: برای جذب بیشتر دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی لازم است برنامههای درسی جدیدی در دانشگاه تدوین و به تصویب برسد.
وی ادامه داد: به این ترتیب در برنامههای درسی جدید باید رشتههای بین رشتهای و مورد نیاز کشور با جذابیتی بیشتر برای مخاطبان تعریف شود که این موضوع در دستور کار شورای برنامهریزی دانشگاه قرار گرفته و کمیتههای این شورا برای رسیدن به این هدف فعال شدهاند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: بدیهی است جذب دانشجو در آینده، مستلزم رعایت کیفیت در همه حوزهها به ویژه حوزه آموزشی است.
نسبت استاد به دانشجو یک به 27 میشود
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین شاخصههای کیفی در حوزه آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی نسبت هیات علمی به دانشجو است که مورد توجه همه کارشناسان آموزش عالی است، گفت: در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی این نسبت یک به 46 است که با برنامهریزی انجام شده در برنامه پنج ساله ششم دانشگاه آزاد اسلامی این نسبت به یک به 37 ارتقا مییابد و مقرر شده طبق برنامهریزیها در برنامه بعدی در انتهای سال 1404 این نسبت به یک به 27 ارتقا یابد.
حسین زاده لطفی افزود: در کنار این موضوع یکی از مهمترین شاخصههای کیفی در دانشگاه، وجود اعضای هیات علمی با مرتبههای بالای علمی است، به طوری که در سه سال گذشته سهم هیات علمی با مرتبه استادیار به بالا در دانشگاه از 38 به 55 درصد ارتقا پیدا کرد که در برنامه بلند مدت دانشگاه این سهم به 75 درصد ارتقا پیدا میکند.
به گفته وی، ارتقای اعضا هیات علمی از مربی به استادیاری و همچنین از استادیاری به دانشیاری و از دانشیاری به استادی نیز یکی از شاخصههای مهم کیفی در حوزه آموزش به حساب میآید که این موضوع در دانشگاه آزاد اسلامی با فعال بودن کمیسیونهای تخصصی هیات ممیزه و با انجام فرآیند بررسی پروندهها در حداکثر سه ماه کاری صورت میگیرد.
ماموریتگرا شدن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در آینده نزدیک
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در آینده باید با مدیریت رشته محلها، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را به سمت ماموریتگرایی سوق دهیم.
حسینزاده لطفی درباره برگزاری هفتاد و یکمین دوره اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: برگزاری اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به همفکری و کمک برای تدوین راهبردها کمک میکند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وی تصریح کرد: این اجلاس که به صورت سالانه برگزار میشود، میتواند به همفکری و کمک برای تدوین راهبردها و سیاستهای حوزههای مختلف از نظر آموزش کمک زیادی کند و از آنجایی که واحدهای دانشگاهی در اجرای بخشنامهها، آییننامه و دستورالعملها در صف قرار دارند، اخذ نقطه نظرات آنها در تدوین یا اصلاح بخشنامهها، دستورالعملها و آییننامهها میتواند بسیار مفید باشد.
انتهای پیام/