معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش کل استان قم از آموزش مسائل دینی در قالب هنر اسلامی و خوشنویسی در قم خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش استان گفت: همه ما بر این باور بوده که فرهنگ یک جامعه نقش کلیدی و به‌سزایی در هویت بخشی به مردم آن جامعه دارد، همچنین مجموعه آداب، سنن و پیشرفت‌های جوامع بشری که محصول سالیان دراز و بلکه قرون متمادی بوده سرمایه‌های عظیمی برای بشریت در سراسر عالم به شمار می‌رود.
 
محمدی گفت: بدون شک یکی از میراث‌های کهن اسلام و ایران که اکنون 14 قرن از آن می‌گذرد، هنر والای خط و خوشنویسی است.
 
وی تصریح کرد: گنجینه بی‌نظیر خط و کتابت که از همان قرن یکم هجری تاکنون در موزه‌های ایران و جهان به نحو شگفت‌انگیزی خودنمایی می‌کند و بر تارک فرهنگ و ادب ایران می‌درخشد گواه این مدعاست که این آثار فخیم و فاخر سندی زنده بر هویت ایرانی اسلامی است.
 
معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش استان با تأکید بر اهمیت آموزش و ترویج هنر والای خوشنویسی برای همه مردم، افزود: در همین رابطه امروز بر عموم مسئولان لازم است که به حفظ آثار گران‌سنگ هنری همت گمارده و پدران و مادران فخیم نیز با زمینه‌سازی برای آموزش و ترویج آن در میان نسل نو، به‌ویژه نسل چهارم انقلاب اسلامی دین خود را به این مرزوبوم ادا کنند.
 
وی ادامه داد: با توجه به کلام امام صادق علیه‌السلام در مورد زمان شروع تربیت دینی و آموزش احکام شرعی که می‌فرمایند"در هفت‌سالگی بر والدین لازم است ،حلال و حرام را به کودکان بیاموزند"، می‌توان بر اهمیت اصل تربیت به‌ویژه آموزش پی برد.
 
 مسائل تربیتی فرزندان در دین مبین اسلام به‌قدری حائز اهمیت شناخته‌شده است که آیات، روایات و سخنان زیادی از ائمه معصومین بر اهمیت آن دلالت می‌کند. در اندیشه اهل‌بیت (ع) علاوه بر آموزش آداب و رفتارهای اجتماعی و اخلاقی باید فرزندان را با نکات معنوی و تربیت دینی نیز آشنا کرد.
 
گسترش تربیت دینی نسبت به فهم درک آنان گذشته از اینکه فرزندان را با مبدأ حقیقی جهان آفرینش مرتبط می‌سازد، در وجود آنان نیز روحیه اعتمادبه‌نفس، افزایش نیروی استقامت و پایداری در مقابل مشکلات کمرشکن زندگی را ایجاد خواهد کرد.
 
 محمدی خاطرنشان کرد: در این راستا آموزش‌وپرورش استان سعی کرده ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی خط و خوشنویسی در بین دانش آموزان دوره ابتدایی، رقابتی نیز بین آنان ایجاد کند که این رقابت در سه مرحله ناحیه، منطقه و استانی اجرا و درنهایت ضمن تجلیل از 50 نفر برگزیده خوشنویسی در سراسر استان، آثار ماندگار آنان را با خط و هنر خودشان به نمایش گذاشته‌ایم.
 
وی به اهمیت توجه به هنر خوشنویسی اشاره کرد و گفت: بی‌تردید خط و خوشنویسی بخشی از شاکله شخصیتی فرزند ما را تشکیل می‌دهد و برای همه ایام و روزگاران نمود رشد و تعالی خردمندانه محسوب می‌شود، که در این زمینه تلاش و پیگیری ما نیز بر این بوده که به بارورسازی این استعداد ذاتی و درونی کمک کنیم و آن را به نمایش بگذاریم.
 
معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش استان قم در بیان ویژگی‌های کتابی با مضمون تربیتی عنوان کرد: این مجموعه در دو بخش تدوین شده که بخش نخست ،مهم‌ترین وظایف پدران و مادران را با بهره‌گیری از منابع معتبر روان‌شناختی و روایات ائمه معصومین (ع) به تصویر کشیده و در بخش دوم نیز اصلی‌ترین وظایف فرزندان به رشته تحریر درآمده است.
 
وی ابراز کرد: این موضوع با الهام از سفارش‌های مؤکد مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم در ارتباط با آموزش مسائل دینی به‌ویژه احترام به پدر و مادر با جلوه‌های زیبای خوشنویسی به قلم نونهالان این خطه فرهنگ خیز در اختیار عموم قرارگرفته است .
 
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.