16اسفند آغاز همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم با همکاری جهاد دانشگاهی برگزار می شود.

آغاز همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریمبه گزارش خبرنگار حوزه حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری هم همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم با حضور  صابر فرزام دبیر همایش ْخوش منش دبیر کمسیون توسعه پژوهش  و آموزش عالی قرآن کشور روز یکشنبه 14 اسفند برگزار شد .
 
صابر فرزام در ابتدای مراسم گفت :جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی که با بخش دانشگاهی جامعه در ارتباط است از سال ۶۲ فعالیت‌های خود را در دانشگاه‌ها آغاز کرده است بیشتر  فعالیت‌های جهاد درحوزه  تبلیغی و ترویجی بوده است.
 
وی  در خصوص دیدار اعضای جهاد دانشگاهی با مقام معظم رهبری عنوان کرد: پس از دیداری که اعضای جهاد با مقام معظم رهبری داشتند و ایشان در بیانات خود فرمودند که به سایر فعالیت‌ها نیز توجه شود، بر همین اساس سازمان فعالیت‌های دانشگاهی قرآنی راه‌اندازی شد.جهاد دانشگاهی ابتدا با پنج مرکز فعالیت‌های خود را آغاز کرد. در کنار خبرگزاری ایکنا که مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان است و متولی برنامه‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی است، سه مرکز دیگر که عبارتند از فناوری هنر و قرآن، مرکز آموزش‌های تخصصی و مرکز مطالعات میان رشته‌ای را تأسیس کرد.
 
وی افزود: قرار است این فعالیت‌ها و مطالعات بینا رشته‌ای به پژوهشکده میان رشته‌ای مطالعات قرآنی تبدیل شود.  
 
فرزام در خصوص همایش تصریح کرد : همایش بین‌المللی روش‌شناسی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم در روز سه‌شنبه برگزار می‌شود و همایش توسعه مطالعات نظام سازمانی قرآنی در روز چهارشنبه و همایش مطالعات فرهنگ‌سازی و مدیریت امور قرآنی کشور در همان روز با حضور رضا سلامت‌پناه و ابوالفضل خوش‌منش برگزار می‌شود.۳۰۰ مقاله به این همایش ارسال شده است که از این تعداد ۱۱۷ مقاله امتیاز لازم را از داوران دریافت کردند و از این ۱۱۷ مقاله ۳۹ مقاله ارائه می‌شود.
 
همچنین  بقیه مقالات هم به صورت پوستر در حاشیه همایش ارائه می‌شود و به صورت مقالات به چاپ می‌رسد. البته تمام سخنرانی‌ها و مقالات هم در نشریات مطالعات جهاد دانشگاهی منتشر می‌شود و اساتید این همایش از پنج کشور انتخاب شده‌اند. همچنین مقالاتی از کشورهای مالزی، آمریکا، عراق، استرالیا، پاکستان، سودان، ترکیه، الجزایر، هند و مراکش مقاله ارسال کردند.
 
وی بیان کرد :قرار است با همکاری که از سوی جامعه دانشگاهی صورت می‌گیرد، این همایش هر دو سال یک بار برگزار شود. ما در کنار بخش حفظ مسابقات، بخش پژوهش را هم باید داشته باشیم و در صدد هستیم به صورت دوسالانه یک همایش پژوهشی با عنوان مطالعات میان رشته‌ای قرآن را برگزار کنیم و سالی یک بار هم برنامه تبلیغی و ترویجی حفظ و قرائت را برگزار کنیم.
 
خوش‌منش دبیر کمسیون توسعه پژوهش  و آموزش عالی قران کشور نیز در ادامه گفت: قریب به پنج میلیون دانشجو در حال تحصیل در کشور هستند و فعالیت پژوهشی در حوزه قرآن توسط بخشی از این دانشجویان می‌تواند تحولی در زمینه پژوهش‌های قرآنی تلقی شود و این ظرفیت پیش روی سازمان فعالیت‌های قرآنی کشور است.
 
وی ادامه داد: بحث تمدن اسلامی توسط ایران مطرح شده است و کشورهای اسلامی در این زمینه تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند و مناسب است که کشور ما از قافله عقب نماند. بنده از سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان به خاطر برگزاری این همایش تقدیر می‌کنم.  
 
فرزام  عنوان کرد : این همایش یک همایش علمی است و افتتاحیه و اختتامیه خاصی ندارد. با سخنرانی و ارائه مقالات کار خود را آغاز می‌کند و در پایان کار ضیافتی در نظر گرفته شده که برخی از مسئولان از جمله اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و سایر مدیران حضور دارند که در این مراسم از نفرات برتر تجلیل می‌شود.
 
 
گفتنی است همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم با همکاری جهاد دانشگاهی از ۱۶ اسفند ماه به مدت سه روز در رشته‌های قرآن و سلامت، روش‌شناسی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم، توسعه مطالعات نظام سازمانی قرآنی و مطالعات فرهنگ‌سازی و مدیریت امور قرآنی کشور برگزار و در روز ۱۸ اسفندماه در برج میلاد از برگزیدگان تجلیل می‌شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار