مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کرمان گفت: 800 میلیون تومان به جوامع محلی بیابان زدایی در شرق استان بدهکار هستیم،علی رغم این بدهکاری مردم محلی نگذاشته اند مراتع خشک شود.

بدهی 800میلیونی منابع طبیعی به مردم شرق استانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی رجبی زاده گفت :سال گذشته با تصمیم استاندار و سازمان جنگل ها و مراتع قرار شد طرح جامع بیابان زدایی شرق استان اجرا شود، این طرح با اعتبار 528 میلیارد تومان در یک دوره پنج ساله اجرا می شود و در قالب آن قادر خواهیم بود شرق استان را به تعادل و کنترل نسبی برسانیم .

وی افزود: علی رغم اینکه این طرح از طریق استاندار به معاونت رییس جمهور ارجاع و نماینده شرق استان در مجلس نیز پیگیر آن شد اما هنوز جای پای محکمی برای اجرا پیدا نکرده است.

وی با اشاره به وجود ریزگردها و طوفان شن در شرق استان افزود: در شرق استان کرمان بیشتر با طوفان شن مواجه هستیم تا ریزگردها و به دلیل موقعیت جغرافیایی و همجوار بودن با کویر و همچنین تاثیر بادهای گرم جنوب و بادهای شمالی این اتفاق رخ می دهد.

رجبی زاده گفت: بعد از احداث سند نسا جریان های طبیعی منطقه به هم خورده است، ضمن اینکه خشکسالی و عدم توجه به مسائل زیست محیطی، توسعه سطح کشاورزی و... نیز باعث این مساله می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تصریح کرد: در ریگان از سال 1360 عملیات بیابان زدایی آغاز و تا امروز 75 هزار هکتار در ریگان و فهرج بیابان زدایی انجام و 14 هزار و 500 هکتار مارچ پاشی و.. انجام شده است اما با اعتبارات و امکانات فعلی اقدامات با سرعتی که مردم انتظار دارند انجام نمی شود.

وی افزود: در زمینه بیابان زدایی اعتبارات ملی و استانی ما حدود هفت میلیارد تومان بوده است و تا امروز از اعتبارات استانی میزان 60 درصد یعنی 360 میلیون تومان و از ملی حدود 300 میلیون تومان یعنی 10 تا 15 درصد تخصیص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان افزود: یکی از کارهای بزرگ استان ممیزی اراضی و اجرای طرح کاداستر اراضی ملی یا اخذ اسناد تک برگی است، از سه سال گذشته در سطح استان تا امروز چهار میلیون و 56 هزار سند تک برگ گرفته ایم و طی دو سال گذشته رتبه اول کشوری را در این زمینه کسب کرده ایم.

رجبی زاده تاکید کرد: طی دو سال گذشته حدود 19 هزار استعلام مردمی را پاسخ داده ایم در حالیکه یک ریال هم از مردم پول دریافت نکرده ایم، ضمن اینکه اگر اعتباری حدود 15 میلیارد تومان داشته باشیم طی سه سال آینده کل شمال استان را با همکاری ثبت اسناد پوشش خواهیم داد.

وی افزود: ظرفیت بزرگ استان کرمان گیاهان دارویی است که فقط از سال 95 تاکنون 2013 تن گواهی حمل قانونی داشته ایم که ارزش این میزان حدود چهار میلیارد و 100 میلیون تومان بوده است.

وی گفت: در بخش معادن از 366 استعلام معادن در سال گذشته، تقریبا 90 درصد استعلامات را پاسخ مثبت داده ایم که 10 درصد در مناطق ممنوعه بوده و جواب منفی دریافت کرده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه امسال 300 هزار اصله نهال توزیع شده است اظهار کرد: در سه سال گذشته حدود 80 میلیارد تومان از محل جرائم، بازداشت ها و .. اخذ درآمد داشته ایم و امسال تاکنون 14 میلیارد تومان به حساب های ملی واریز شده است .
انتهای پیام/ح



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار