مهمترین رشد کیفی، ارتقای امنیت اطلاعات و داده‌های ناشران است زیرا کلیه کاربران باید از احساس امنیت برخوردار باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از طرح توسعه سامانه مجوز نشر (سامن) با حضور دکتر سید عباس صالحی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.
 
دکتر سید عباس صالحی در این مراسم اظهار داشت: چند دهه است که در مزایای دولت الکترونیک چیزهایی شنیده‌ایم. برداشتن محدودیت‌های زمانی و مکانی، ایجاد شفافیت، کاهش هزینه‌ها و همچنین کاهش کاغذ از مهمترین مزایای این دولت است. با این نگاه وزارت ارشاد در دهه 80 وارد یک اتفاق تازه شد و در سال 86 بود که توکن‌ها رونمایی شدند.
 
در مکتبی پرورش یافته‌ایم که امانتداری اصل مهم و ضروری است
 
وی افزود: از سال 93 که بنده افتخار ملحق شدن به این حوزه را داشتم احساس کردم نیازمند یک تکانه به لحاظ کمی و کیفی در این حوزه هستیم. به طور قطع می‌توانم بگویم، رفت و آمد برای گرفتن مجوز نشر علی الخصوص در شهرستان‌ها مهمترین دغدغه ناشران بود که باید در دستور کار ما به عنوان خادمین حوزه نشر قرار می‌گرفت.
 
معاون وزیر ارشاد در ادامه گفت: در همان سال بر طبق آمارها 55 درصد از ناشران به صورت اینترنتی عمل می‌کردند و 1600 ناشر از توکن بهره‌مند بودند. اما افزایش این حجم و ارتقای این فضا مهمترین اقدام بود. در حال حاضر 3 هزار ناشر از همان توکن‌ها و سامانه قدیم استفاده می‌کنند اما احساسمان این بود که سامانه قدیم به لحاظ ساختاری نمی‌تواند ادامه‌دهنده باشد و بدین ترتیب برای گسترش کیفی و کمی این مهم، امروز از سامانه مجوز نشر «سامن» رونمایی خواهیم کرد.
 
صالحی ابراز داشت: در فضای این سامانه یکسری از موضوعات مورد اعتناست. ظرفیت سامانه قبلی به لحاظ کمی تکمیل بود، در حالی که  در سامانه جدید آمادگی آن را داریم که به 5 هزار ناشر فعال مجوز بدهیم. همچنین سامانه مجوز نشر (سامن) سامانه جامعی است که فقط مربوط به ناشران نمی‌شود و علاوه بر آن‌ها بررس‌ها و کلیه کارمندان اداره کتاب نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.
 
وی افزود: اما در بحث کیفی شاهد اتفاقات خوبی هستیم که مهمترین آن ارتقای امنیت اطلاعات و داده‌های ناشران است زیرا کلیه کاربران باید از احساس امنیت برخوردار باشند و ما در مکتبی پرورش یافتیم که در آن امانتداری یک اصل مهم و ضروری است. 
 
صالحی در پایان خاطرنشان کرد: برای مجوزگیری در این سامانه هیچ فرقی میان ناشر استانی، شهرستانی و تهرانی وجود ندارد و ان‌شاالله پس از پایان اردیبهشت‌ماه، «سامن» تنها سامانه مجوز نشر خواهد بود.
 
دکتر محمد سلگی مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی نیز در این مراسم اظهار داشت: خوشحال هستیم که امروز مراسم ارتقای جامع سامانه نشر را آغاز می کنیم و امیدواریم این سامانه خدمتگزار ناشران کشور باشد. تاسیس این سامانه حدودا از چند ماه پیش مطرح بود زیرا سامانه قبلی مشکلات زیادی داشت. اما با گزارش‌هایی که ارائه شده سامانه جدید به خوبی عمل کرده و حداقل مشکلات را دارد. 
 
وی افزود: یکی از ویژگی‌های خاص این سامانه برخورداری از امضای دیجیتال است که آن موجب اعتبار سنجی دقیق برای ناشران بوده و مسئولیت حقوقی به همراه خواهد داشت. از دیگر ویژگی‌های این سامانه فعال بودن 24 ساعته آن است که در کل روزهای سال و با سرعت خوبی که پیش‌بینی شده، عمل نماید.
 
وی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم سامانه مجازی آرشیو ناشران را هم راه‌اندازی کنیم که امیدوارم در سال آینده این امر به درستی محقق شود.
 
سید مرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نیز در این مراسم، اظهار داشت: رونمایی امروز، یک حرکت جدیدی است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نسبت وزارتخانه های دیگر در حال وقوع است و آن، استفاده از امضای دیجیتال است که امیدوارم در سایر نهادها هم این مهم توسعه یابد. 
 
وی افزود: با توجه به محدود بودن توکن‌ها و انتظار ناشران، نیاز بود که به سامانه‌ای جدید مهاجرت کنیم، سامانه‌ای که به لحاظ سرعت پاسخگویی مناسب باشد و بدون انقطاع و به صورت همزمان سرویسی را در اختیار کاربران قرار دهد. درباره توکن‌های موجود باید بگویم که از پیشرفته ترین توکن‌ها هستند که با حمایت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد این توکن‌ها به صورت هدیه و مجانی در اختیار عزیزان قرار می‌گیرد.
 
موسویان ابراز داشت: امضای الکترونیکی به لحاظ محرمانگی، از درجه اعتبار بالایی برخوردار است. همچنین جامعیت آن این امکان را می‌دهد که همه بتوانند از آن استفاده کنند. این امضا به مانند امضای اصلی شما دارای اعتبار است و اقامه دعوا در مجامع حقوقی با آن امکان‌پذیر است.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق آمار ارائه شده در روز 10 اسفند ماه، 99 درصد از ناشران به طریق اینترنتی اقدام به کار کرده‌اند. یعنی از میان 488 اثر 449 اثر از طریق اینترنت انجام پذیرفته که این رقم بسیار خوبی است و امیدوارم در ادامه شاهد بیشتر شدن آن باشیم.
 
شایان ذکر است؛ این مراسم با اهدای نمادین سامانه به تعدادی از ناشران از چندین استان کشور پایان یافت.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.