نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه تصریح کرد ایران، روسیه و ترکیه در روند مذاکرات ژنو نقش موثر داشتند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره؛ استفان دی میستورا -- نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه -- در پایان نشست ژنو 4، اعلام کرد: روسیه در حمایت از این روند مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل متحد بسیار فعال بود و مقاماتی بلندپایه از ایران و ترکیه نیز در مذاکرات ژنو نقش حمایتی و موثر داشتند.

وی افزود: تردیدهایی که درباره ضرورت اجرایی شدن قطعنامه 2245 شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود داشت از میان برداشته شد.

نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه در کنفرانس مطبوعاتی گفت انتظار دارم طرف های سوری به سمت توافقی پیش بروند که بتواند چارچوب توافقات آتی را تشکیل دهد.

دی میستورا تاکید کرد: قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد دربردارنده سازوکاری آشکار و جدول زمانبندی برای اجرایی شدن است.

وی گفت: در برابر ما دستور کار آشکاری وجود دارد که چهار پرونده را در خود جای داده است، پرونده  اول شامل ایجاد دولت فراگیر و غیر مذهبی در یک دوره شش ماهه است. پرونده دوم به تدوین قانون اساسی در یک دوره شش ماهه اختصاص دارد. سومین پرونده متعلق به اجرای انتخاباتی شفاف و آزاد در یک دوره هیجده ماهه است و به درخواست هیئت اعزامی دولت سوریه، پرونده چهارم به مبارزه با تروریسم اختصاص یافته است.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه افزود فکر می کنم این دستور کار که چهار بند دارد به گونه ای است که می تواند مورد حمایت همه قرار گیرد.

دی میستورا گفت: احساس من این است که هر دو طرف به دنبال گفتگو برای پایان دادن به این بحران هستند.

وی افزود پایان بحران سوریه تنها از طریق سیاسی که مطالبات مردم این کشور را محقق کند ممکن است.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه گفت: دور جدید مذاکرات صلح سوریه این ماه در ژنو برگزار می شود.

وی افزود طی چند روز آینده به نیویورک خواهد رفت تا آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد و شورای امنیت را از نتایج مذاکرات اخیر ژنو درباره بحران سوریه مطلع کند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار