دبیر مفاخر شهرستان تربت جام از سفر هییت علمی باستان شناس به شهر خرگرد خبر داد.

حضور هییت علمی باستان شناس به شهر خرگرد تربت جامبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،دکتر علیرضا قیامتی بااشاره به جایگاه تاریخی شهر خرگرد تربت جام در متون تاریخی افزود : خرد گرد از شهرهای تاریخی قبل از اسلام بوده که داری ابنیه وآثاری تاریخی فراوانی است  و مشاهیر و عارفانی همچون خاتم الشعرای ایران عبدالرحمان جامی ، شاهزاده قاسم انوار و هاتفی خرگردی از جمله دانشمندان سده هفتم هجری قمری می باشد که دراین شهر تاریخی متولد شده و بیش از 14مفاخر ازاین کهن دیار به جهان اسلام معرفی شده است .
 
وی گفت : متاسفانه این شهر تاریخی به فراموشی سپرده شده و اکنون زادگاه این عارفان ایران زمین به خواستگاه باستان شناسان کشوری تبدیل شده است و این گروه 30نفره با هدف احیای شهری تاریخی خرگرد به این مکان تاریخی سفر کردند.
 
دبیر مفاخر شهرستان تربت جام اظهارداشت : شهر تاریخی خرگرد در 24 کیلومتری شرق تربت جام و در مجاورت روستای لنگر قرار گرفته که نیازمند توجه مسئولان کشوری به این شهرتاریخی است .
 
رجبعلی لباف خانکی باستان شناس ایران نیز در این سفر با اشاره به جایگاه شهر خرگرد گفت : جایگاه این شهر تاریخی مربوط به قبل ازاسلام می باشد و حضور اندیشمندان در این مکان تاریخی ارزشمند  نشانگر میراث کهن ایرانی بوده که نباید مورد غفلت قرار گیرد .
 
وی افزود : معماری قاسم انوار بعنوان یک شاهکار هوشمند ایرانی است که توانسته این بنای عظیم رادر مقابل حوادث طبیعی حفظ کند و اضلاع این مکان باستانی هرکدام داری مهندسی معماری عظیم است که در 700سال پیش مورد توجه حاکمان زمان خویش بوده است .
 
این باستانشناس ایرانی ادامه داد : این بنا به همت علیشیر نوای در زمان سلطان حسین بایقراء احداث شده است که اکنون به عنوان یک مکان مذهبی و معنوی مورد توجه می باشد.
 
رجبعلی لباف خانکی در ادامه به دست نوشته های گذشتگان بر دیوار های قاسم انوار اشاره کرد وگفت : این دیوار نگاری ها داری اهمیت بسیاری بوده بطوریکه فرهیختگان معاصر برای نصیحت و اندرزو ارشاد مردم اقدام به دست نوشته می کردند که نشان از فرهنگ اصیل منطقه و جایگاه قلم رابرای همگان به خوبی به تصویر کشیده اند.
 
انتهای پیام//س.ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.