معامله گران بازار سرمایه، در روز اول بازار، شاهد معاملات متعادل و کم نوسان بود، بازاری که بدنبال تک سهم‌ها در گروه پتروشیمی، قطعه سازی و برخی سیمانی‌ها بوده است.

به گزارش خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار سرمایه در اولین روز کاری خود شاهد معاملات متعادل و کم‌نوسان همسو با تکاپوی بازارساز‌ها برای حمایت از گروه‌های شاخص‌ساز بازار بود، بازاری که به دنبال تک‌سهم‌ها در گروه پتروشیمی، قطعه‌سازی و برخی سیمانی ها است.

شاخص کل قیمت با افزایش ۱۶ واحدی به عدد ۷۷ هزار و ۸۶۳ واحد رسید، این درحالی است که شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۸ واحدی، عدد ۱۵ هزار و ۸۴۰ واحد را برای خود ثبت کرد.

ارزش کل معاملات بورس، به بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان بالغ شد که این امر ناشی از دست به دست شدن ۶۱۸ میلیون و ۹۱۳ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۴ هزار و ۲۵۵ نوبت داد و ستد شد.

این روز‌ها آنچه در بازار است، اینکه به محض شناسایی ردپای نقدینگی در گروه‌های بزرگ و شاخص‌ساز بازار بلافاصله سهامدار در اعماق زیان و با دست کم دوره سنگین خواب نقدینگی مواجه می‌شود.

*** در روز دوم بازار سرمایه، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران، با کاهش ۲۸۸ واحدی به عدد ۷۷ هزار و ۵۷۴ واحد متوقف شد این درحالی است که شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۲۲ واحدی به عدد ۱۵ هزار و ۸۱۷ واحد را به نمایش گذاشت.

ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از ۲۰۲ میلیارد تومان بالغ شد که این امر ناشی از دست به دست شدن ۸۴۳ میلیون و ۴۴۵ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۸ هزار و ۳۸۲ نوبت داد و ستد شد.

در بازار، دو بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده اختصاص داشت اندکی بیش از ۸۶ میلیون سهم سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به ارزش ۱۶. ۵ میلیارد تومان با هدف تجمیع سهام به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد.

بازار سهام، بازاری متعادل، اما کم‌حجم بود که در اغلب نمادهای معاملاتی شاهد افزایش عرضه در مقابل تقاضای سهام بوده است.

*** درروز سوم از بازار سرمایه، شاخص کل قیمت و بازده نقدی، با افزایش ۱۵ واحدی به عدد ۷۷ هزار و ۵۹۰ واحد رسیده است این درحالی است که شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۵ واحدی به عدد ۱۵ هزار و ۸۱۲ واحد را تجربه کرد، شاخص سهام آزاد شناور با افزایش ۱۷ واحدی به عدد ۸۴ هزار و ۹۴۳ واحد را به نمایش گذاشت.

ارزش کل معاملات بورس به بیش از ۱۳۴ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۵۵۰ میلیون و ۲۰۶ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۴ هزار و ۱۷۷ نوبت داد و ستد شد.

بورس تهران شاهد معاملاتی کم‌حجم و متعادل بود که به نظر می‌رسید با ناامید شدن معامله‌گران از بازدهی سهام در گروه‌ها و شرکت‌های بزرگ تالار شیشه‌ای در آخرین روزهای باقی مانده تا پایان امسال، ترجیح می‌دهند که در گروه‌ها و شرکت‌های کوچک و برخوردار از سهام شناور به دنبال شناسایی بازدهی باشند.

بازار سهام، بازاری کم‌حجم و متعادل بود که در کنار درجا زدن شرکت‌های بزرگ شاهد نوسان قیمت‌ها در گروه‌های کوچک و تک‌سهم‌های نوسانی بود، بازاری که به تحلیل‌های صعودی بازار در شب‌های عید دیگر اعتماد ندارد.

*** در روز چهارم از بازار سرمایه، شاخص کل قیمت و بازده نقدی، بورس تهران، با افزایش ۱۱ واحدی به عدد ۷۷ هزار و ۶۰۲ واحد رسیده است این درحالی است که شاخص کل هم‌وزن، با کاهش ۲۰ واحدی به عدد ۱۵ هزار و ۷۹۱ واحد را تجربه کرد، همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش ۸۵ واحدی به عدد ۸۵ هزار و ۲۹ واحد دست یافته است.

 ارزش کل معاملات بورس، به بیش از ۲۳۴ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۹۸۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۶۱ هزار و ۷۷۲ نوبت داد و ستد شد.

ناامیدی از بازدهی شرکت‌های بزرگ در روزهای پایانی سال این روز‌ها باعث شده تا عمده معامله‌گران کم پول بازار با تجهیز محتاطانه نقدینگی به دنبال تک‌سهم‌ها و شرکتهای کوچک بازار برخورد از سهام‌ شناوری پایین با تارگت‌های ۱۰ تا ۲۰ درصدی باشند، بازاری که معلوم نیست مهار آن این روز‌ها در دست چه کسی است.

*** در آخرین روز از بازار سرمایه، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس، با کاهش ۱۲۶ واحدی به عدد ۷۷ هزار و ۴۷۵ واحد متوقف شد این درحالی است که شاخص کل هم‌وزن، اما بدون تغییر چندانی به عدد ۱۵ هزار و ۷۹۱ واحد درجا زد، همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش ۶۵ واحدی به عدد ۸۴ هزار و ۹۶۲ واحد را تجربه کرده است.

 معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران با ۵۹ واحد، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ۴۷ واحد و تاپیکو با ۳۱ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل به نام خود ثبت کردند.

بورس تهران در حالی نظاره‌گر غلبه عرضه بر تقاضای سهام در گروه‌های خودرویی بود که همچنان شرکت‌های کوچک و برخوردار از سهام شناوری پایین که اغلب در بازار دوم بورس و فرابورس حضور دارند و با تکاپوی معامله‌گران محتاط روبرو بوده است.

بازار سهام، بازاری متعادل و کم‌حجم بود که در اغلب نمادهای معاملاتی شاهد واگذاری سهام در مقابل تقاضا و تکاپوی معامله‌گران برای شناسایی بازدهی و نقد کردن دارایی‌ها بود، بازاری که همچنان برای بازگشایی نمادهای معاملاتی در آخرین روزهای باقیمانده تا پایان سال، لحظه‌شماری می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار