به گفته وزیر ارشاد به جای آن‌که فضا را آلوده کنیم باید گفت‌وگو کنیم و گفت‌وگو در فضای نقد و رسانه شکل می‌گیرد.

وزیر ارشاد:فرایند گفت‌وگو باید تبدیل به یک فرهنگ ملی شودبه گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایش «ایران فرهنگی در جهان امروز» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمندان و رئیس سازمان انرژی اتمی در تالار وحدت در حال برگزاری است.

رسالت رسانه‌ها انتقال خواسته‌ها از زبان نخبگان به حاکمیت است

سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: اصحاب فرهنگ و هنر افراد با معرفت و دارای طبیعتی با فضلیت هستند. بنای ما گفت‌وگو، تحمل، مدارا و نقدپذیری و درک متقابل و کاهش عصبانیت است. در هر جامعه 4 کانون مهم وجود دارد که عبارت‌اند از نخبگان، رسانه‌ها، حاکمیت و دولت و جامعه و مردم است.

وی با اشاره به لزوم ایجاد رابطه منطقی و عقلانی بین این 4 کانون مهم، گفت: لازمه این امر تامل و مدارا است. رسانه‌ها رسالت انتقال خواسته‌ها از زبان نخبگان به حاکمیت را دارند و به جای آن‌که فضا را آلوده کنیم باید گفت‌وگو کنیم و گفت‌وگو در فضای نقد و رسانه شکل می‌گیرد.

صالحی‌امیری همچنین با بیان اینکه در جامعه‌ای که در آن گفت‌وگو نیست خشونت ناامنی و آسیب وجود دارد، اضافه کرد: فرایند گفت‌وگو باید تبدیل به یک فرهنگ ملی شود. ما راهی جز گفت‌وگو نداریم و یک فضیلت دائمی است. این موضوع باید تبدیل به فرهنگ عمومی کشور شود، بهترین روش گفتگوی مستقیم است.گفتگو باعث شکوفایی جهش می شود اگر در جامعه گفتگو نباشد خشونت افزایش پیدا می کند . 

وی در ادامه اظهار داشت: قطعا فرهنگ‌مداران می‌توانند به همراه نخبگان صدای ملت را به دولت و بالعکس برسانند.  هنرمندان ،اصحاب سینما موسیقی با یکدیگر گفتگو کند ما راهی جز گفتگو نداریم. بهترین مسیر برای حفظ حیات فرهنگی جامعه، گفتگوی مستقیم است. گفت و گو و نقد می‌تواند باعث جهش جامعه شده و جامعه را از دروغ و کژی‌ها دور کند. زمانی که گفتمان در کشور شکل بگیرد، فضای برادرانه و توام با فضیلت در جامعه حاکم می‌شود. 


اتفاق اسکار تعظیم جهان به فرهنگ و هنر ایران بود/درخواست از دولتمردان

همچنین بخش اول گفتگو با حضور منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و مسعود نیلی مشاور رئیس‌جمهور و نقی رئیس چاپخانه‌داران آغاز شد.

شاهسواری با اشاره به کسب جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی گفت: همت هنرمندان ایران در همه حوزه‌ها بسیار بلند است و خدمات زیادی را ارائه کردند و با نیت بالا کار می‌کنند. آنچه در اسکار اتفاق افتاد تعظیم جهان به فرهنگ و هنر ایران بود.

مدیرعامل خانه سینما نیز در ادامه گفت: حوزه فرهنگ بهترین حوزه در بخش اقتصاد خرد است زیرا در همه بخش‌های تولید به نیروهای درون‌زای خودش متکی است در حالیکه در طول این سال‌ها به‌جای توجه به این بخش یا هنرمندان به‌صورت تزیینی رفتار شده است.

شاهسواری در ادامه اظهار داشت: سال 93 فروش سینمای ایران 55 میلیارد تومان؛ سال 94 به 77 میلیارد تومان و امسال بالای 100 میلیارد تومان است، البته این رقم فقط در سینما است و در سایر بخش‌ها همچون موسیقی و تئاتر نیز بالا است.

وی ادامه داد: نظام مدیریتی کشور از این پتانسیل استفاده نمی‌کند و تصور می‌کند اشتغال یعنی تأسیس کارخانه در حالیکه بسیاری از شهرها سالن سینما ندارند و می‌توان با تأسیس سالن سینما اشتغال ایجاد کرد، باید رویکرد دولت در این بخش تغییر کند.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در ابتدای این پنل تخصصی با بیان اینکه سهم ایران فرهنگی در جهان امروز امر بسیار مهمی است، گفت: ساعاتی است از بزرگترین افتخار سینمای ایران در مراسم اسکار می گذرد و از شما عزیزان می خواهم برای اصغر فرهادی و همه کسانی که در عرصه بین المللی برای کشور ایران افتخار آفریدند دست بزنید چرا که حمایت بلندمدت از این هنرمندان در تمامی عرصه ها می خواهد که ما باید از این فرصت استفاده بیشتری کنیم.

وی افزود: هنرمندان ما با روحیه بالا و حفظ اقتدار فرهنگی در مراسم اهدای جوایز اسکار کاری کردند که نشان از تعظیم به فرهنگ و ادب ایرانی است و این فقط یکی از نشانه ها است.

رکود صنعت‌چاپ در حال نابودی است

احمد علینقی رئیس چاپخانه‌داران هم در سخنانی گفت: چاپ در مرحله سراشیبی است و 14 هزار کالای چاپی وارد شده است، رکود صنعت‌چاپ در حال نابودی است.

همچنین نیلی مشاور اقتصادی دولت در سخنانی گفت: باید اقتصاد را به هنر نزدیک کرد و اگر این‌گونه نشده کوتاهی از جانب ما بوده است. بسیاری از مشکلاتی که هنرمندان و سینماگران در آثار خود ارائه می‌کنند و نشان می‌دهند ریشه اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات اجتماعی امروز ریشه در معضلات اقتصادی گذشته دارد و می‌توان درباره هر کدام از این مسایل یک اثر و فیلم سینمایی ساخت.

مشاور اقتصادی دولت با اشاره به آغاز مشکلات‌ اجتماعی در کشور از دهه شصت، افزود: در دهه 60 در حالیکه جمعیت ایران 40 میلیون نفر بود، 9 میلیون نوزاد 0 تا 4 سال به‌دنیا آمدند در حالیکه هیچ‌کدام از زیرساخت‌ها آماده نبود. این جمعیت به مرور به بخش‌های مختلف و به‌خصوص شغل و بیکاری فشار آورد و ما هر سال بیش از یک میلیون نفر متقاضی کار داریم.

نیلی افزود: تا قبل از برجام و دی‌ماه سال 93 درآمد حاصل از صادرات نفت‌خام کمتر از یک‌میلیارد دلار بود اما بعد از برجام و در طول یک‌سال به بیست و چهار میلیارد دلار رسید. البته در برخی صنایع رکود عمیقی داریم و شرایط خوبی نداریم اما وضعیت‌مان بهتر از قبل است. دلیل اصلی این امر این است که زمانی که وفور درآمد نفتی بود ما مانند ونزوئلا اداره شدیم و اگر شرایط ادامه پیدا می‌کرد مانند آن کشور امروز تورم به هزار و دویست درصد می‌رسید.

وی خاطرنشان کرد: وقتی سطح درآمد در کشوری کم می‌شود اولین سبدی که هزینه و انتخاب مردم کاهش پیدا می‌کند، فرهنگ و هنر است زیرا انتخاب و نیاز اولیه مردم مواد غذایی و مسکن است و وقتی این انتخاب کاهش پیدا می‌کند به صنایع مرتبط با فرهنگ و هنر فشار وارد می‌شود و برای رونق این بخش‌ها این است که قدرت اقتصادی مردم را افزایش دهیم.

علینقی رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران هم در این نشست تخصصی گفت: متاسفانه صنعت چاپ در سراشیبی رکود قرار گرفته است و ما متاسفانه شاهد ورود ۱۴ هزار میلیارد تومان ورود کالاهای چاپی به کشور هستیم. من در اینجا یک سوال مطرح می کنم اینکه دولت در این زمینه چه سیاستی را برنامه ریزی کرده است. آیا صنعت چاپ توانسته در این نگاه توان و فضایی برای رشد تولید داشته باشد. متاسفانه باید گفت رکود در صنعت چاپ به وضوح دیده می‌شود و ما می بینیم که این صنعت در حال نابودی است پس هدف چیست؟

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور هم بعد از صحبت های ابتدایی شاهسواری و علی نقی بیان کرد: برای اولین بار است که در چنین فضایی حضور پیدا کرده ام و اعتراض می کنم که کمی حول شده ام. اساسا اهالی اقتصاد آدم های نامحبوبی هستند چون خیلی ها فکر می کنند بیشتر مشکلات را ما درست می کنیم و همانطور که می بینید موضوع این پنل تخصصی با بحث رکود اقتصادی شروع شد در حالی که بنده می دانم هنرمندان افراد محبوبی هستند.

وی با تقدیر از ابتکار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری همایش ایران فرهنگی در جهان امروز تاکید کرد: شاید این جلسه فتح بابی باشد که امکان گفتگو میان ما و اهالی فرهنگ و هنر پیش بیاید چرا که من بسیار علاقمند بودم که این مباحث میان اقتصاد و هنر بوجود بیاید.

نیلی با اشاره به محاسن ایجاد مباحثه میان مبانی اقتصادی و فرهنگ و هنر ایرانی گفت: این ضعف ما است که نتوانستیم در این مورد شاهد فعالیت موثری باشیم و ناچارا مجبور شدیم که با اعداد و ارقام صحبت کنیم. البته من پیش از برگزاری این همایش به آقای صالحی امیری پیشنهاد داده بودم که ترتیب جلسه ای را با اهالی سینما در یک فضای محدودتر بدهند اما بعد که دیدم این جلسه ترتیب داده شد بسیار خوشحال شدم و می توانم بگویم این همایش به نوعی اعلام آمادگی برای برگزاری آن جلسه با اهالی سینما است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به آسیب های اجتماعی موجود در جامعه و ناهنجاری های اجتماعی که در فضای کشور دیده می‌شود توضیح داد: من بر این باورم شما اهالی محترم فرهنگ و هنر که در این عرصه مشغول تولید آثار مختلف هستید خیلی خوب است که بدانید ریشه این ناهنجاری ها کجاست؟ به هر حال ما در مقایسه با سالهای ۹۱ و ۹۲ از شرایط بهتری به لحاظ اقتصادی برخورداریم گرچه با بهبود کامل اوضاع فاصله داریم اما ماجرا به گونه ای است که باید توجه ویژه ای به این مقوله داشته باشیم. درآمد حاصل از صادرات نفت ما در سال گذشته ۲۴ میلیارد دلار شد که با توجه به اعداد و ارقام سالهای اخیر، سال گذشته بدترین سال نفتی ما بود گرچه ما با مشکلات زیادی به دلیل کاهش قیمت نفت مواجه شدیم اما این آسیب ها در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر کمتر بود.

وی تصریح کرد: من هم بر این باورم ما در یک سری از صنایع رکود عمیقی داریم ولی بدانید در مقایسه با بقیه کشورهای نفتی از وضعیت بهتری برخورداریم. به همین جهت بر این باورم که باید نوعی همگرایی در کشور شکل بگیرد. من هم تا حدودی می دانم که ما در بسیاری از صنایع بویژه صنعت چاپ با مشکلات زیادی مواجه هستیم ولی وقتی سطح درآمد کاهش پیدا می کند متاسفانه اولین جایی که از آن در حوزه انتخاب های مردم زده می‌شود حوزه فرهنگ و هنر است چرا که به طور طبیعی آنها به سمت نیازهای اولیه خود حرکت می کنند تا تامین نیازهای فرهنگی و هنری. ما وقتی با این کمبود تقاضا مواجه می شویم این کمبود به صنعت ها نیز سرایت پیدا می کند. بنابراین همه ما باید کمک کنیم تا سطح درآمدهای اقتصادی افزایش پیدا کند تا مردم هم تامین کننده منابع مالی باشند که بتوانند از آن تغذیه کنند.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در ادامه صحبت‌های نیلی گفت: یکی از اشکالاتی که من در صحبت‌های آقای نیلی با آن مواجه شدم و مجبورم در حوزه سینما این آمار را به چالش بکشم احتمال ناامیدی است. چون اشکال اساسی ما و شما نوع جهان بینی به موضوع است که به مباحث کلان اقتصادی به عنوان حل کننده مشکلات نگاه می‌کنید و بر این باورید که غیر از حل این موضوع هیچ راه دیگری وجود ندارد در حالی که بنده بر این باورم که جهان امروز جهان کسب و کار خرد است که محل آن عرصه فرهنگ و هنر است که نه تنها مزیت های نسبی بلکه مزیت‌های تامه دارد. 

وی در ادامه عنوان کرد: ما متکی به اقتصاد درون زای خودمان هستیم و این ارزش‌های ذاتی فرهنگ و هنر ایران زمین است که به شدت مورد غفلت قرار گرفته به عبارتی اهالی فرهنگ و هنر یا آدم‌های تزئینی هستند و یا معلوم نیست چه می‌گویند در حالی که لازم است من آماری را به شما اعلام کنم اینکه ما در سال ۹۲، ۳۱ میلیارد تومان، در سال ۹۳، ۵۵ میلیارد تومان، در سال ۹۴، ۷۵ میلیارد تومان و تا این لحظه در سال۹۵ حضور داریم از مرز ۱۶۰ میلیارد تومان گردش مالی در حوزه سینما عبور کردیم. شما توجه کنید اگر بخشی از آمار موجود در حوزه موسیقی و تعداد سالن های تئاتر که کاملا درون زا در کشور اجرا می‌شود توجه کنیم شاهد گردش مالی بسیار چشمگیری خواهیم بود. تا آنجا که بنده اطلاع دارم دوستان ما در حوزه موسیقی با همه موانع موجود در سال گذشته بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان گردش مالی داشتند. پس می بینیم که اشکال ما این است که آنقدر با اعداد بزرگ زندگی کردیم اصلا به توسعه اشتغال فرهنگ و هنر که اتفاقا متکی به فضای داخلی است غفلت کردیم.

مدیرعامل خانه سینما بیان کرد: بسیاری از شهرستان‌ها فاقد سالن سینما، تئاتر و موسیقی است اما چرا نظام مدیریتی نمی تواند از یک امر درون زا بهره برداری اقتصادی کند و با عرض معذرت فقط دنبال این است که کجا کارخانه بزند. متاسفانه عدم توجه به برخی اولویت‌های ما را دچار مشکل می‌کند. ما برای حفظ اقتصادمان معتقدیم هم اقتصاد مقاومتی و هم اقتصاد درون‌زا در فرهنگ و هنر داریم و اگر کمی رویکردهایمان را عوض کرده و به جهان دیگرگونه نگاه کنیم و البته ببینیم حجم خانواده هایی که امکان بهره برداری از کالاهای فرهنگی نداریم به چه شکلی است قطعا به نتایج مثبتی دست پیدا خواهیم کرد.

شاهسواری ضمن اشاره به بی اطلاعی از ظرفیت‌های هنرهای تجسمی، ادامه داد: مردم ما نیازمند رویکرد کیفی به زیست‌شان هستند. وقتی فیلم و عکس روی دیوار است همین موضوع، جامعه را علاقه‌مند و امیدوار می‌کند. آیا بهترین مدافعان ما در جهان کسانی نیستند که به فرهنگ ما علاقه دارند؟ پس بیاییم به این موضوع توجه کنیم که تلاش همه دوستان در تمامی منصب‌های دولتی برای حفظ امنیت کشور که برای همه ما قابل احترام است، بدون توجه به عمق استراتژیک فرهنگی ماندگار نیست و شبیه سیاره‌هایی است که بعد از مدتی امکان ادامه حیات ندارد.

وی گفت: قطعا ما نیازمند تغییر هستیم اما نه با این شرایط. به همین جهت من به نمایندگی از دوستانم در حوزه سینما وحتی تئاتر و موسیقی از شما می خواهم که فرصت کنید و اولین گفتگو را به معنای مفاهمه داشته باشید و این گفتگوها نیز به شکل رایج روزهای اخیر ما در رسانه ها نباشد. ما باید به قصد کسب افتخارات ملی در همه حوزه‌ها حضور جدی داشته باشیم. 

احمد علینقی نیز پس از صحبت‌های شاهسواری بیان کرد: آیا دولتمردان و اصولا هر سیستم دولتی که به آن رای دادیم نمی‌خواهد پاسخ من را بدهد که ۱۴ هزار میلیارد تومان ورود کالاهای چاپی به کشور را نمی خواهند بگیرند؟ شما بدانید ما توان ۸۵ درصد ظرفیت چاپ کشور را داریم مشروط بر اینکه از واردات این چنینی جلوگیری شود البته همان ۱۵ درصد باقیمانده نیز نیازمند سرمایه است که ما تلاش می‌کنیم در این زمینه اتفاقات خوبی بیفتد. من از دکتر صالحی امیری درخواست می‌کنم تا دستور دهند از ورود این چنینی کالاهای چاپی جلوگیری شود و تسهیلاتی برای بهسازی ماشین آلات چاپ در کشور فراهم شود.

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور هم در بخش پایانی اولین نشست تخصصی همایش ایران فرهنگی در جهان امروز گفت: من تخصصی در زمینه چاپ ندارم اما قطعا می دانم ما چنین رقمی را در زمینه واردات نداشتیم اما لازم است که در این زمینه بررسی های لازم را انجام دهم. به هر صورت کسب و کار هنر مزیت کاری ما است و این روند خیلی مهمتر از سازوکارهای دیگر است. شاید یکی از مهمترین کارهایی که لازم است در وزارت ارشاد صورت گیرد توجه بیشتر به مقوله اقتصاد و هنر است که باید روی آن سرمایه‌گذاری بیشتری شود.

مشکل ما نداشتن هدف و برنامه است

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در سخنانی گفت: برجام یک کلاس درس نه تنها برای ملت ایران بلکه برای کل ملت ایران بود  و نشان داد گفت‌وگو بسیار مهم است.

وی  ادامه داد: یکی از مشکلات ما نداشتن برنامه‌ و بالاتر از آن نبود یک هدف است و به همین دلیل اتفاقات ما را غافلگیر می‌کند. سوال من این است که دولت چقدر بر برنامه‌ریزی و گفت‌وگو تاکید دارد و خود دولت چقدر از آن استفاده کرده است. 

همچنین بهروز غریب‌پور در این همایش گفت: اصل مذاکرات براساس بازیگری است. امروز هنرمندان ما نیز آموخته‌اند که دیپلماسی چقدر مهم است.

وی در ادامه عنوان کرد: نرفتن اصغر فرهادی به مراسم اسکار نشان داد که دیپلماسی چقدر مهم است. ما ملتی هستیم که هم تدبیر را بلد هستیم و هم ویژگی رندی‌ را داریم که حافظ داشت.

گفتنی‌است؛ خشایار اعتمادی، محمد میرزمانی، پری ملکی، حجت الله ایوبی، سهیل محمودی، اسماعیل امینی، فاطمه راکعی، ساعد باقری، علی اوجی، شاهین آرین، محمود فرهنگ، مظفر شفیعی، محمد ساربان، علی مرادخانی، جواد بختیاری، علی اصغر امیرنیا، محمد عربانی، داریوش اسدزاده، هنگامه اخوان، ناصر آقایی، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، رضا یزدانی، مهدی آذرسینا، محمود پاک نیت، حسن دادشکر، جلیل فرجاد، سعید ثابت، روح الله جعفری، کامران همت پور، همایون رحیمیان، قطب الدین صادقی، سیروس الوند، مهدی شفیعی، امید نعمتی، سیروس الوند، هرمز هدایت، رازمیک اوحانیان، سهراب سلیمی، محمد سعید شریفیان، حسین طرفدار، علی اکبر صفی پور، بهروز غریب پور، کامران ملکی، فریبا کوثری، فزاد طالبی، فریدون شهبازیان، ابوالحسن داوودی، علیرضا تابش، نادر مشایخی، سهراب کاش، ایرج راد، محمدرضا خاکی، جلیل اکبری صحت، زهرا صبری، محمدمهدی عسگرپور، سروش صحت، مهدی شفیعی، اتابک نادری، داریوش طلایی، هرمز هدایت، مجتبی آقایی، شاهرخ تویسرکانی، حمید امجد، داود فتحعلی بیگی، مسعود دلخواه، علی فرامرزی، فرشته طایر پور، از جمله کسانی هستند که در این مراسم حضور دارند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار