یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: با استفاده از خط اعتباری اینستکس باید اقلامی غیر از غذا و دارو را هم تامین کنیم.

مسئله اصلی در اینستکس نحوه استفاده از اعتبارات استجلال ساداتیان کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات برخی مقامات اروپایی مبنی بر اینکه بخشی از ضعف عملکرد اینستکس مربوط به طرف ایرانی است، گفت: این مباحث مربوط به دیپلماسی عمومی بوده که هر طرف به دنبال امتیاز گیری بیشتر است.

ساداتیان با بیان اینکه اینگونه اظهارات احتمالا در واکنش به مصاحبه عراقچی بعد از نشست مشترک برجام است، اظهار کرد: صحبت‌های عراقچی در راستای مباحثی است که ایران به صورت مداوم آن را مطرح می‌کند، زیرا طرف‌های باقی مانده در برجام به تعهدات خود عمل نکرده اند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: هدف از نشست مشترک برجام ایجاد راه حل برای انجام تعهدات طرف‌های دیگر برجام است، ایران در این نشست انجام تمام تعهدات خود را بیان کرده و با کاهش تعهدات در دو گام به دنبال تشوق طرف اروپایی به انجام تهعداتش است، همه این موارد حاکی از این بوده که اورپایی‌ها تعهدات خود را انجام نداده اند.

وی با اشاره به اینکه روسیه و چین اعلام کرده اند که بی توجه به تحریم‌ها بخشی از تعهدات خود را انجام می‌دهند، تصریح کرد: اینکه به کدام بخش از تعهدات خود عمل کنند موضوعی قابل تامل است.


ساداتیان گفت: در نشست مشترک اخیر توافق شد علاوه بر سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان دیگر کشو‌های اروپایی در اینستکس فعالیت کنند، همچنین موارد دیگری که مورد تاکید قرار گرفته خرید نفت ایران، افزایش اعتبارات و اختصاص وجه توسط کشور‌های اروپایی به اینستکس است.
این کارشناس سیاسی بار دیگر تصریح کرد: متوصل شدن اروپا به این راه حل‌ها همگی حکایت از این مسئله دارد که طرف‌های اروپایی به تعهدات خود عمل نکرده اند.

وی با اشاره به اظهارات برخی مقامات اروپایی مبنی بر اینکه نپیوستن ایران به اف‌ای تی اف عملکرد اینستکس را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: این صحبت‌های مقامات اروپایی بی ربط است، تعریف ما از تروریسم داعش و جبهه النصره بوده که هیچ یک از اصول انسانی را رعایت نمی‌کنند و مورد حمایت اروپا و امریکا قرار دارند.


ساداتیان درباره خط اعتباری اینستکس و تعهدات اروپایی‌ها با توجه به نشست مشترک اخیر، گفت: قطعا میزان وعده شده اعتبارات توسط اروپا مورد قبول ایران نیست، اما باید توجه داشت که مسئله ما فقط سقف اعتباری اینستکس نبوده بلکه نحوه استفاده از اعتبار در اینستکس است، اعتباری که بخش عمده آن پول‌های خود ایران بوده و وارد اینستکس می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: استفاده از پول‌های اینستکس به تامین مواد غذایی و دارو محدود نمی‌شود، چرا که نیازمندی‌های دیگری علاوه برغذا و دارو داریم و باید با استفاده از اینستکس آن‌ها را تامین کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار