مدیر کل تشکل های دینی سازمان تبليغات اسلامي در نشست بنیاد دعبل خزاعی از افزایش فعالیت های این حوزه در سال 96 خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز مورخ نهم اسفند ماه، آخرین نشست گفتگوی آیینی با حضور رضا معممی مقدم مدیر کل تشکلهای دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در سالن نشست های بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد. 

ابتدای این نشست معممی مقدم ضمن سلام و بیان گزارشی از سیاستگذاری ها و مجموعه فعالیت های تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: در سال 1380 ساماندهی هیأت مذهبی را با در نظر گرفتن دیگر هیأت مذهبی استانها و شهرستانهای کشور و همچنین عضو گیری مراکز فرهنگی دینی در شهرستان ها، بنا به الگو برداری از مکتب امام خميني (ره) شکل گرفت و یادگرفتیم برای فعالیت های فرهنگی دینی، از ظرفیت های مردمی استفاده کنیم. 

وی در ادامه با بیان این سخن امام راحل که می فرمایند:" میزان، رای ملت است" درخصوص ظرفیت ها و فعالیت های انجام شده در تشکل های دینی اظهار داشت: در کشور 420 شورای مذهبی و 3000 انجمن اسلامی با دربرگیری اصناف، کارخانجات، ادارات و همچنین مداحان کشور برگزار شده است. 
مدیرکل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبليغات اسلامي افزود: در بین شناسایی هیأت مذهبی به تعداد 91 هزار و ششصد و بیست و هشت هيئت مذهبی در دو بخش برادران به تعداد 79 هزار و سیصد و نود و دو هيئت و برای خواهران 12 هزار و دویست سی و شش به ثبت رسیده است. 

معممی مقدم با اشاره به اینکه سازمان تبليغات اسلامي بلاترین ضریب نفوذ را در شناسایی هيأت مذهبی دارد، عنوان کرد: شاید بتوان گفت فقط 5 درصد از هيأت مذهبی ثبت نشده است، آن هم به این گونه است که یا در مقطع زمانی کوتاهی فعالیت دارند و یا شئونات برگزاری هیأشان با مناسبات تشکل های دینی منافات دارد. 

وی در ادامه این نشست درباره خدمت رسانی و هدف از ثبت مراکز دینی و فرهنگی بیان کرد: ثبت نام و ایجاد بانک اطلاعات هیئت های مذهبی اولین گامی بود که سازمان تبليغات اسلامي قدرت ثبت اطلاعات نهاد خود را به رخ دیگر برنامه ریزان فرهنگي کشور می کشد.  در شناسایی مداحان و هیأت مذهبی ثبت نام اولین گامی است که ما براساس آن ما می توانیم با توجه به سطح بندی مداحان کارگاه های آموزشی خود را برگزار کنیم و مناطقی که در تهران خلاء مراکز دینی و هیأت مذهبی وجود دارد را شناسایی و به کمبودها رسیدگی کنیم. 

معممی مقدم ادامه داد: بر اساس قانون اساسی کشور، هر نهاد و مرکزی که بخواهد فعالیت های خودش را شروع کند، باید از دستگاه های حاکمی و حکومتی مجوز بگیرد، وظیفه تشکل های دینی تنها حمایت مالی و مادی نیست، ولیکن از نظر سیاستگذاران وظیفه ما در این حوزه تعامل با جامعه مداحان و توانمندسازی آنهاست.  کارهای سازمان تبليغات اسلامي با عناوین آموزشی، اردوهای فرهنگی و تغذیه فکری برگزار می شود و سرانه مالی را بین استانهای توزیع می شود. 

مدیر کل تشکل هاي دینی سازمان تبليغات اسلامي پیرامون مقابله با تخلف های هیأت مذهبی گفت: ما قصد برگزاری دادگاه و زندانی کردن را نداریم اما با افراد و مراکزی که از خطوط قرمز اسلامی عبور کند مقابله خواهیم کرد. 

معممی مقدم افزود: ظهور و بروز هیأت مذهبی در ماه های محرم و صفر به اوج خود می رسد و ما در این ایام بالغ بر 25 درصد از این هیأت را با حضور بازرسان و در نظر گرفتن فرصت های مذهبی مورد پالایش قرار می دهیم و اگر تخلفی صورت بگیرد به مراجع بالاتر گزارش خواهیم کرد. 

وی تصریح کرد: آنگونه که سیاه نمایی در جامعه مداحان شکل گرفته است، واقعیت ندارد، چه بسا که خیلی از شهدای مدافع حرم تربیت شده همین تریبون مداحان هستند.  در ایام فاطمیه مسئله مهم نشانه شناسی درب و آتش نیست، بلکه شناخت فلسفه فاطمیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

معممی مقدم در پایان تاثیر مشکلات سیاسی،اجتماعی و اقتصادی را سایه ای بر تاثیر گذاری فرهنگ دانست و در خصوص برنامه های این تشکل دینی و فرهنگی در سال 96 خاطرنشان کرد: حمایت از تاثیر بحث آموزش برای مداحان و افزایش 100 درصدی فعالیت های تخصصی این عرصه را در نظر گرفته ایم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.